Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Alexandra_W

Trådstartare
I ett utslag av total leda har jag anmält Lillkillen till ungponnyutställning. Kan ju bli intressant att se vad domarna tycker om en överbygd tjockis som tappat sin trav i en buske :devil: Skämt åsido, det är bra miljöträning och NÅGOT att göra för matte.

Men, naturligtvis uppenbarar sig då en masa frågor som antagligen är på puckonivå.. Jag har ju bara koll på hur halvbloden visas ju..

Till att börja med - visa i grimma eller träns? Det är en ettårig valack. Om man ska visa i grimma, spelar det någon roll VAD för grimma? Tror nämligen bara jag har en - med lite tur - som sitter någorlunda hyfsat. Det är en nylongrimma, smala remmar och den är silvergrå. (Ponnyn är skimmel född fux, men ser ut som om han är född svart). Vad för grimskaft (om det nu spelar roll).

Får jag ha spö (dressyrspö) med mig?

Antar kallt att man inte får fläta manen (tyvärr, eländet lyckades klia av sig halva manen dagen efter jag anmält.. han verkar inte vilja åka), men ska försöka frisera den så det ser hjälpligt ut, lär inte lyckas sådär jättebra dock, men men.. Men i övrigt, hur mycket får/kan/bör man 'frisera' welsh (sekt B om det spelar roll). 'Toppa' svansen ska jag, men får jag ge mig på det fula, fjantiga hovskägget (som är som en lång, tunn slinga - inte fint). Annat man gör/bör göra? (Typ lurv som sticker ut ur öronen t ex?)

Sv: Okej, puckofrågor om utställning (welsh)

Är han tränsvan tycker jag att du kan visa i träns, om inte tar du grimma. Visar man i grimma tycker jag att det ska vara en snygg grimma, helst en elegant i läder med ett snyggt grimskaft.

Spö kan och bör du ha med dig.

Du bör låta manen vara fri, hovskägget tycker jag att du ska låta vara. Klipp örontussarna.

Vad var det för stam på din lillkille? *Nyfiken*

Lycka till!

Han har haft träns på sig exakt en gång, men tog detta med största ro, så nog kan jag vänja honom några gånger till och ha träns på visningen. Samtidigt är han ju mest van vid grimma, så det går också bra.

Kruxet med grimma är att han just nu är i någon form av 'misskapt'-ålder sett till grimstorlekar :devil: De som är bra runt nosen och över nacken, de blir ALLDELES för stora under käken. Och de som är lagom där sitter som ett ålskinn i övrigt. Därför lär det inte blir så lätt att hitta en snygg lädergrimma heller tyvärr (eller det går säkert, frågan är vad det KOSTAR.. :devil:)

Hmm, är du heeelt säker ang hovskägget? ;) Det är iinte vackert..

Kör latmansvarianten ang stammen och länkar till Nattens stuteri som har en eminent fin uppställning av stammen:

http://www.nattensstuteri.se/index.php?h=colgate

Ser fram mot att få se hur han har vuxit!

Kommer att skriva protokoll:)

Ser fram mot att få se hur han har vuxit!

Kommer att skriva protokoll:)

Tips: Blunda :devil:

Han är *inte* vacker just nu. Jag ser det som sagt enbart som miljöträning (jag har TRÅKIGT ju, med donnan nyopererad.. och behövde få något att se fram emot lite/något att göra).

Han är överbyggd, fet som en julgris, och så har han för det mesta tappat traven i någon buske någonstans (det glimtar till ibland dock). Galoppen däremot är mumma, kan jag inte om jag mutar domaren få byta ut trav mot galopp? ;) Dessutom är han i fasen 'hopplockad från reservdelslådan', kroppsdelarna passar inte riktigt ihop. Åringsful helt enkelt.. men söt ändå ;)

Vet inte om du sett de här..

Från två veckor efter han kom, kan man snabbanta ner honom i det hullet igen? :idea:

(Bortse från det sista kortet)
https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=2d5863db-1c58-48f1-ae78-263b921d3b6d

Från i somras, tränspremiären:
https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=9a566531-e2a6-4bc1-8f5a-2f210848b15d

De här är från i tisdags, jag har selekterat HÅRT och plockat bort alla där han ser ut som den mupp han är just nu :devil: Och BARA tagit de där han glimtar till med traven han faktiskt har. Ren och skär falsk marknadsföring med andra ord :angel:
https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=1cfaedda-24fe-4536-aa30-86fba759c669

Senast ändrad:

Men han har ju blivit stor och ser ut som en riktig häst!
Propotionerlig (jämfört med när jag såg honom sist) och utan fölpäls!

Jag ser fortfarande fram mot tt få se honom igen;)

Jag brukar ansa hovskägget på mina om jag tycker det behövs. Men sen tycker ju jag inte om vildvuxet öht och smaken är ju olika.. Man får ju vara noga bara så att det inte ser klippt ut, det ska ju helst inte synas på welsharna att man friserat dom så mycket men på sek B är det väl mer ok än dom andra sektionerna.

Kanske kommer förbi och kikar!

Hade hoppats på att nya stjärnan är hemma tills dess men det dröjer troligen en vecka till efter det tyvärr.

Mm, får försöka putsa lite 'omöärkligt' på det, det är som sagt låångt, men inte så tjockt (ska det ju inte vara heller) men ffa motstår det typ alla kända naturlagar, inkl tyngdlagen, och lyckas spreta åt alla möjliga håll. Har bilder i datorn men vill inte lägga ut dem då hovarna ser så förjävliga ut på de bilderna (det är därför de är tagna, före och efter verkning). Men jag ljuger inte om jag säger att hovskägget lyckats vika sig UPPÅT och stå rakt upp.. Hemskt fint.. Om man har lite vax i det skulle det nog se ut som Bent Branderups ena mustasch.. :devil:

Jag ska visa mitt årsföl.
Så om det är ljusterö du ska visa på så ses vi :)

Hörde att du skulle föra protokoll där Görel :)
Så vi ses också :)

Jag ska visa mitt årsföl.
Så om det är ljusterö du ska visa på så ses vi :)

Hörde att du skulle föra protokoll där Görel :)
Så vi ses också :)

Japps, Ljusterö. Om jag inte drabbas av stora SKRÄCKEN när jag ska åka på färjan, och står på fel sida vattnet och grinar. Jag vet inte varför, men jag har STOR ångest för att åka färja med transport.. *fjantig*

Jag har aldrig visat förut, varken stora eller små.
Jag vet inte ens hur det går till typ.
Så detta ska ju bli extremt intressant.

Tänkte ringa Marie imorgon och fråga hur man gör.

Det är denna pojke jag ska visa iaf:
David1.jpg

Jag har bara visat hbl innan, så du är inte ensam om att vara rookie iaf =)

Jag fick precis riktigt ont i magen över det här.

Kommer jag verkligen våga? :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka