okej få höra nu...

M

martizan

okej, rata ner mejj nu! ;P
jag har haft min häst i två år nu till sommaren, och hon har inet fått foder nån gång.
min farfar har haft hästar förut, men dom jobbades ju inte alls som jag jobbar med henen, efterssom hon står hos min farfar så tkr han att allt ska vara som det var förut.
han tyckte t.ex. att hon inte ens skulle gå ute på vintern, men det lyckade s jag övertala honom om!!

hon har saltsten och såp, med vitaminer i och nu blir det ju bete i sommar, så det blir nog i höst jag börjar fodra henne. jag rider mest i skogen, men jag vill bygga muskler på henne, och då måste hon väll ha foder!? hon har liten manke, och sadeln glider fram jättelångt, och det hart blivit lixom en liten "svank" eller vad man kan kalaldet.. hon är bara 9 år så hon ska ine bli svankryggig nu väll!? :cry:
sadeln har alltid passat förut.. vad ska hon ha för foder??

Sv: okej få höra nu...

Vad menar du, inget foder. Vad har hon levt av? Menar du kraftfoder eller foder överhuvudtaget. I så fall borde hon vara död. Hon har väl fått hö i alla fall eller betat nåt.

haha ja lungt! hö har hon fått! och hon har ju gått ute varje dag. och hon har saltsten med vitaminer i.. men det räcker väll inte va??

Jo det kan räcka om höet är bra!
Ser hon inte fin ut- ja då räcker det inte.
Nu kommer gräset fram så det är också energi och nyttigheter!

ANALYS...................................
Täcker ditt grovfoder alla behov, så räcker det absolut. Mineraltillsats brukar dock behövas.

De flesta hästar kan gå på endast grovfoder om det är av bra kvalitet. Och det är det de mår bäst av.

/Zenith - vars tjockis går på endast ensilage. Och numer bete då ;)

Sånt borde man som hästägare veta ;)

Nåväl...Om grovfodret (hö) är BRA (Krävs analys för svar) så kan dom täcka upp alla behov genom det. Gör det inte det så lägger du till det som fattas (För att uppnå din häst's behov) i kraftfoder, i princip.

Sadeln kan vara svårt att säga, ömmer hon eller trycker sadeln? Passar den för det första? Vad är det för sadel? Är bomen hel? Har du möjlighet så ta ut en sadelutprovare.

:)

martizan skrev:
min farfar har haft hästar förut, men dom jobbades ju inte alls som jag jobbar med henen, efterssom hon står hos min farfar så tkr han att allt ska vara som det var förut.
han tyckte t.ex. att hon inte ens skulle gå ute på vintern, men det lyckade s jag övertala honom om!!
Du, på din farfars tid, då fick hästarna arbeta på riktigt.
Det du rider kan inte ens komma i närheten av hur tungt hästarna arbetade förr.
Så jag tror nog att din farfar kan fodra hästar.
Och jag förstår varför han tycker att hästar skall stå inne, de skall spara sig till arbetet.

Dessutom så är hö också foder, det du menar heter kraftfoder och behövs inte om man har ett bra hö.

Om sadeln sitter dåligt så kan det vara så att sadeln klämmer sönder musklerna så att hästen får någon typ av svank.
En sadel som åker fram sitter ju dåligt.

Jag hittade bilderna som du laggt up på did häst.
Det ser ut som en välmående Islandshäst i utmärkt hull.

tack för alla svar...!
men vaddå analys?? :o
jodå, hon mår bra.. bara det att sadeln åker fram, och det var därför jag undra om man behöver ngt annat foder än hö för att bygga musklerna i ryggen. med jag antar att det beror på sadeln. ja, den har passat i två års tid nu, haft den ända sen jag fick henne. det är det som är mysko..
haha jodå, bara det att hon är ingen islänning! :smirk:

Jaha vad är hon då?
Kallblodstravare?
New Forrest?
Russkorsning?

Om sadeln sitter dåligt, så byter man sadel och inte foder.
Att sadeln passade förut, betyder inte att den fortsätter att göra det.
Jag byter sadlar ofta på mina hästar, de ändrar sig med årstid och vart efter de musklar sig.
Din sadel kanske åker fran just för att hästen fått mera muskler?
Det är ganska så vanligt, då så behöver du en bredare sadel.
Hästar kan bredda sig eller falla ur så fort att man kan behöva byta sadel varannan vecka.
Jag har ju många hästar så jag kan ha många sadlar att växla mellan.

Analys gör man på ett höprov som man skickar till ett ställe som analyserar hö.

jahaaa.. okej.. då vat jag vad analys är.. vårat hö är bra så vitt jag vet, vi har eget, och det har inte varit någe fel på det..
du, att jag inte hart tänkt på att hon kan ha fått MER muskler.. det är mkt troligt, efterssom jag har ridit mkt för att bygga muskler.
hur mäter man bomvidden då?? (är helt orutinerad på detta med sadlar och så :crazy: )

Gå in på "Utrustning" och läs där om sadlar.
Det finns trådar där, på Islandshäst, Barock och säkert de andra forumen också.
Där så står det massor om detta, allt du behöver veta tror jag bestämt.

Har din häst stått isolerad i 2 år, med en dålig sadel och ingen koll på vad som åker in munnen på henne... Finns det folk som du på buke?

Ganska skönt på nåt sätt ändå, när alla andra är så perfekta och vet exakta MJ värde på allt..

/jenny, inte pefekt

okej, när du skrev sådär lät jag som en djurplågare.. :|
jag ahr haft henne i två år, jag vet vad hon har ätit, det har funkat bra, men jag undrar om hon behöver någe mer eller om det gå att ge bara hö och vitamin/saltsten och bete. sadeln har passat hela tiden, det är nu det har börjat krångla.
jag antar (som Inte_Ung skrev) att det beror på att hon har fått mera muskler, efterssom jag har jobbat mycket med henne för att bygga muskler.
säjj till om ni tkr jag ska gå härifrån.. :|

Jag tycker att du skall stanna kvar här på Bukefalos.
Och jag tror att din farfar nog vet vad han gör, gamla hästgubbar brukar göra det.

Hej igen! Jag ser inte dig som en hästplågare, du är nog en vanlig prick i hästsverige. Men om din häst går ensam (isolerad) så bör du ändra på det snarast.

Du kan INTE ge bara hö om du inte vet värdena på höet.

Att sadeln har börjat krångla, dvs, hästen har ändrat sig eller så har sadeln gått sönder, kan vara fel ridning, ex med inspänningstyglar, ej ridit i form, eller Bra ridning!, eller maten hon ätit. Det kan oxå vara sjukdom, men det tvivlar jag på.
Rider du henne så hon bär sig så gissar jag på att något är fel på höet denna vinter. Hövärdena har varit ganska dåliga i stora delar av Sverige denna vinter.
ang salt: De flesta hästar får inte salt i sig tillräckligt från saltsten, så ge gärna löst i vattnet eller i maten. Man kan aldrig överdosera salt, bara tvärtom.
/jenny

Inte_Ung skrev:
Jag tycker att du skall stanna kvar här på Bukefalos.
Och jag tror att din farfar nog vet vad han gör, gamla hästgubbar brukar göra det.

Gamla hästgubbar bukar vara just det, GAMLA hästgubbar.

Jag råkar ha en gammal hästgubbe som äger vårt stall, och han har roliga åsikter om hur vi sköter hästarna.

generellt: Gamla hästgubbar förstår sig inte på nåt om bett, sadlar, foder, benskydd, stallmiljö, mockning, sysselsättning i boxen, utegång. Jag är såå glad över att hästeriet har tagit några steg framåt sen 50-talet. Ibland till överdrift förståss.

de kan däremot mycket om hästar, arbete med häst. Men vanlig ridning kallar jag inte arbete. och ingen vettig människa skulle ens komma på tanken att låta hästen stå inne hela vintern idag, vi vet bättre. Inte heller tror vi att "ju tjockare bett, ju bättre"

tore, som min stalltomte heter han ömkar så för våra hästar om det blåser lite eller är under-10 :) Då vill han ta in dem. Han är oxå strikt emot att vi väger vårt hö. På gott o ont.
Är väldigt glad över Tore, men sina gammeldags tankar får han allt hålla för sig själv.

/J*

Inte_Ung skrev:
Ta och titta på bilden på hästen!
Den ser ut att må prima.

Martizan, bry dig inte om mig nu..

men hästen i fråga ser ut att ha kantigt kors, omusklad, matt hårrem, och revbenen syns lite trots att hon tittar hit. Ryggen ser fin ut.
Likaså hovarna.

min åsikt detta alltså utifrån DE två bilderna.

Får jag fråga om hon haft fri tillgång på hö?

Tycker inte det är nåt fel på att fodra hästen på bara hö, även om det är oanalyserat. Det går faktiskt att fodra med ögat och gamla bönder brukar ha koll på vad de har på sin vall. Hästar är gjorda för att äta gräs, så jag förstår inte varför denna hysteri finns till folk som låter dem äta just det de är gjorda för. Om än i konserverad form.
Ni som är osäkra, visst räkna och analysera ni, men det är aldrig en hundraprocentig försäkran för att hästen ska få i sig exakt och rätt foder. Alla hästar tar inte upp likadant. Man får aldrig ersätta hästögat mot analyser och tabeller.

Ha ihjäl mig då som har en unghäst på oanalyserat ensilage. BARA. Och har fodrat hundratals hästar o toppkondition inom flera olika discipliner med oanalyserat material. Men kom inte och säg att jag inte har koll på näringsinnehållet i mitt foder!

Martizan: Man får se över hur hästen ser ut och känns om man har oanalyserat foder. Ser hon ut att vara i god hull, välmusklad, pigg och blank i pälsen, så är det säkert bra. Men de flesta hästar behöver inte ens i träning extra kraftfoder. Du får helt enkelt hålla ögonen öppna, så hon inte faller ur eller så. Om du tycker det är svårt, så gör en analys av fodret och räkna ut en foderstat enligt de tabeller som finns. Och håll sedan ögonen öppna så du inte bara litar helt till analysen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka