okej få höra nu...

Sv: okej få höra nu...

Håller helt med dig.

hur gammalt kan det här med höanalys vara egentligen. Jag visste faktiskt inte ens om att man kunde göra såna förrän jag började kika in på buke. :) Har alltid skördat mitt eget hö tillsammans med morfar och aldrig haft några problem med tävlingsponnyerna/hästarna.
Men, nu när man måste köpa hö så vill jag anlysera. Har faktiskt haft problem denna vinter med att hålla rätt sorts hull på hästen, tyvärr syns ju inte felaktig utfodring förrän det är för sent.

/j*

snigelfarmor skrev:
men hästen i fråga ser ut att ha kantigt kors, omusklad, matt hårrem, och revbenen syns lite trots att hon tittar hit. Ryggen ser fin ut.
Likaså hovarna.
Kallblod har stupande kors, liksom Islandshästar, det var därför som jag trodde att det var en Islandshäst.
Dessa kors tar flera år att muskla så att de utseéndemässigt ens påminner om ridponnyer eller halvblod.
Så den kan vara oerhört välskött i alla fall.
Och att kommentera hårremmen på en häst av kallblodstyp under hårfällningsperioden ger absolut ingenting.
De ser då ut som tuffsiga raggsockor hur man än gör.

snigelfarmor skrev:
generellt: Gamla hästgubbar förstår sig inte på nåt om bett, sadlar, foder, benskydd, stallmiljö, mockning, sysselsättning i boxen, utegång.
Jasså, det tror du?

och ingen vettig människa skulle ens komma på tanken att låta hästen stå inne hela vintern idag, vi vet bättre.
Den senaste människan som jag hörde gjorde så var Eric Lette, är han bekant?
Han tog hästarna mellan stall och ridhus.

Inte heller tror vi att "ju tjockare bett, ju bättre"
Det gjorde inte de heller, utan det var något som man började med på 60-talet när ridskolorna startade och ungar tyckte hästarna i munnarna.

Men inom den gamla hästmilitären (som kryllade av gamla hästgubbar) ansågs det perfekta vara om man hade samma bett (storlek och sort) på alla hästarna i en och samma grupp (kommer inte ihåg det rätta ordet så tog grupp). Och det är ju inte sådär himla smart sagt, eller? :smirk:
All heder åt gamla hästgubbar, men en del saker kan de inte.

Zenith skrev:
Martizan: Man får se över hur hästen ser ut och känns om man har oanalyserat foder. Ser hon ut att vara i god hull, välmusklad, pigg och blank i pälsen, så är det säkert bra. Men de flesta hästar behöver inte ens i träning extra kraftfoder. Du får helt enkelt hålla ögonen öppna, så hon inte faller ur eller så. Om du tycker det är svårt, så gör en analys av fodret och räkna ut en foderstat enligt de tabeller som finns. Och håll sedan ögonen öppna så du inte bara litar helt till analysen.

hon är fin och så, pigg och VÄLDIGT blank :smirk: hehe i alla fall nu när hon ahr tappat vinterpälsen, jag ka nlägga upp nya bilder som jag har tagit i helgen och så, så kolla på mina bilder igen om ni vill ;)
hon är pigg och glad och hngrig efter gräs, efterssom hon inte har kommit ut på bete än, ska det i helgen.
hon har ju inte fallit ur eller så, inte mer än normalt, nästan alla hästar går väll ner lite gran över vintern??
iaf görr hon det, och det är inte så mkt, så det har jag inte reagerat på. hon har inte behövt extra foder förut, så jag antar att det inte behövs nu heller...

men nu när sadeln inte sitter så bra så rider jag barbacka och går med henne.. det räcker väll tills vi fixar en ny sadel eller?? lite kul att gå ut och gå.. :D hehe gick långt igår!

haha håller med Inte_Ung ang utseendet! :rofl: inte rätt period att påpeka pälsen under fällning! inte världens vackraste kort heller..

Då tror jag inte foderstaten är nåt problem. Men prova du ut en ny sadel åt henne och ta då hjälp av nån som är van att se och passa ut sadlar.

jag tycker att det låter somatt hästen blivit lite fet när du skriver att sadeln inte passar och glider fram

snigelfarmor skrev:
Gamla hästgubbar bukar vara just det, GAMLA hästgubbar.

Jag råkar ha en gammal hästgubbe som äger vårt stall, och han har roliga åsikter om hur vi sköter hästarna.

generellt: Gamla hästgubbar förstår sig inte på nåt om bett, sadlar, foder, benskydd, stallmiljö, mockning, sysselsättning i boxen, utegång. Jag är såå glad över att hästeriet har tagit några steg framåt sen 50-talet. Ibland till överdrift förståss.

de kan däremot mycket om hästar, arbete med häst. Men vanlig ridning kallar jag inte arbete. och ingen vettig människa skulle ens komma på tanken att låta hästen stå inne hela vintern idag, vi vet bättre. Inte heller tror vi att "ju tjockare bett, ju bättre"

tore, som min stalltomte heter han ömkar så för våra hästar om det blåser lite eller är under-10 :) Då vill han ta in dem. Han är oxå strikt emot att vi väger vårt hö. På gott o ont.
Är väldigt glad över Tore, men sina gammeldags tankar får han allt hålla för sig själv.

/J*

det du skrev om att
"och ingen vettig människa skulle ens komma på tanken att låta hästen stå inne hela vintern idag," de står kanske som sagt inne för att spara enerig till arbete de utför dagaligen så jag tror nog de hästarna var ute fler timmar och jobbade än vad dagens halvblod ens får se dagens ljus på en dag. och då räknar jag ,med ute i hagen och ridning ev ute (oftast sker det ju i ridhus dom stackarna).
tänk dej själv förr i tiden när hästen var allt för gården....dog den dog gården.....dom jobbade säker mer än en arbetsdags 8timmar per dag. och det spelade ingen roll om de va vinter eller sommar. på vintern måste man ju jobba i skogen och dra timmer.....

jag tycker du ska ge mineraler tillskott på vintern men det är bara vad jag tycker....iaf för säkerhets skulle och det är ju bra om de bygger upp skelettet och inte bryter ner det för att de får för lite mineraler vitaminer.

är hon pigg även på vintern? i så fall behövs inget kraft då....och är hon lite väl smal på vintern skulle du kunna ge korn för de fixar hullet.

Min häst går oxå bara på hö ibland . När han har fått riktigt mycket energy,kan ja inte ge honom kraft får han går inte o hantera. Men när de har "gått"ut sä kan ja börja ge honom igen. men han är en fjording så han ska kunna överleva på bara hö.De gör alla kallblod. Han får b-vitaminer o salt bara till höet. får han kraft får han korn o betfor.har fått groov o luzern, men i de stallet fanns ingen näring i gräset. Nu lever han bara på bete, salt, vitaminer, b-vitamin o ibland korn om han börjar bli seg. Men han är piggelin..så länge din häst är pigg o glad behöver du inte ge xtra mat. För muskler sätter dom en då. Bara betet har massa näring så... Till vintern får du nog sätta in lite kraft åt pållen... Men nu borde den klara sig ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka