Okej en sadelfråga!

Mysaan

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en Stocksadel billigt. den ligger bra på hästen min och den är skön att rida i.

Fungerar det att rida distans i denna? MIn tanke har varit att köpa en westernsadel att rida distans i men nu funderar jag på denna istället.

Någon som vet vad det är för skillnad på en stocksadel och en western?

Sv: Okej en sadelfråga!

Om sadeln passar hästen så fungerar den att rida distans i såklart! Det är ju det viktigaste, sedan är det ju en fördel om du själv sitter bra i den. En stocksadel är väl uppbyggd som en vanlig engelsk sadel med stoppade bossor om jag inte tar fel, medan en westernsadel är en bladsadel med hela paneler mot hästryggen. Dessutom har westernsadlarna horn vilket stocksadlarna oftast inte har. Horn kan var i vägen och fyller endast en funktion att surra ett lasso runt.... eller hålla sig i om man har en busig unghäst ;) Westernsadlar brukar väga väldigt mycket men man sitter väldigt stadigt och skänt i dem och brukar vara riktigt bra mot hästryggen. Jag har aldrig ens suttit i en stocksadel så den kan jag inte uttala mig om.

Jag har en Stocksadel som jag ridit mycket distans i 120 km på en dag och 2*80 km, den är min skönaste sadel. En Stocksadel är en australiensisk arbetssadel som är gjord för boskapsarbete, den är gjord för att rida i mycket och länge. Nu är det stor skillnad på kvalitet även bland dessa sadlar, det gäller att få tag på ett original från Australien och inte en av de billigare kopiorna som finns på marknaden.

Jag rider i stocksadel, och trivs så bra i den och framför allt verkar hästen trivas med den. Visserligen väger den en del... men tycker inte det gör något då den ligger så bra som den gör. Får starka armmuskler av lyftandet!

Aha, är de också tunga? Inget för små svaga tjejer alltså. ;)
Har ni sett karlar som svingar en 18 kg tung westernsadel upp på hästryggen med en hand och inte ens lägger upp stigbyglarna? Dit kommer aldrig lilla jag....

Jag har en bomlös westernsadel, med märket Nevada.
Den e helt att rekomendera. Jag har ett kort på den, men jag fattar inte riktigt hur ja ska göra, för att lägga in den på detta inlägget.
e lite ny här,
jag har ridit distans i den o ja e väldigt nöjd.

Jag har blivit erbjuden att köpa en Stocksadel billigt. den ligger bra på hästen min och den är skön att rida i.

Fungerar det att rida distans i denna? MIn tanke har varit att köpa en westernsadel att rida distans i men nu funderar jag på denna istället.

Någon som vet vad det är för skillnad på en stocksadel och en western?

Så ja nu har ja lyckats lösa foto problemet. en bild på en bomlös western sadel som jag har till min häst, de e kompisen som rider, hoppas att den syns tillräckligt bra. Jag e hel nöjd med den sadeln :banana:

Fin häst! Vart köpte du sadeln och vad gav du?

ja köpte den i Kinna en liten bite utanför borås... padden som ligger under e typ som pendur kostade 600kr... allt gick på med sadel o gjord o utprovning o padden med nya inlägg 9100kr.
och ja e jätte nöjd, o man kan ju ha den på vilken häst som helst. de e bara o tar ur eller lägga till ilägg i padden för o hitta bra passform o den följer hästen jätte bra.
stället heter "stall vrå", och dom har en egen hemsida har ja för mig, sök på google o se om du hittar de, men de heter nog kanske stallvra.se eller com. e inte hundra.
min häst har aldrig fått skav eller något annat efter den sadeln.

Ferresten lilla pollen heter Gustaf Stormvind o e ett varmblod på 8 år... glad o pigg, och älskar distanserna... :banana: :banana:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
750
Senast: Lisen82
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Takire
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 129
Senast: Lyan
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
234
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025