Okej, det här med andning

Sv: Okej, det här med andning

Fast jag flåsade inte som en tok! Jag andades presis som man skulle, bara att jag inte visste om det innan jag gjorde det. Det var det jag ville poängtera med min berättelse, inte att jag fick beröm...

Äh glöm det ;) berömet var inte min poäng heller utan att jag tror att det egentligen inte spelar någon roll hur man andas så länge man kan hantera smärtan på ett eller annat vis :)

Jag har fött två barn utan att ha en aning om hur man profylaxandas och det har gått så bra så! Jag har andats som jag vill fast med ettan tjatade barnmorskan hela tiden om andningen. Med tvåan gjorde jag som Sar skrev ovan: jag gick in i mig själv och andades djupt, in genom näsan och ut genom munnen. Det kändes bra att ha något att fokusera på. Med tvåan funkade lustgasen mycket bättre också. Det var väl antagligen tack vare att jag andades ordentligt. Under första förlossningen tyckte jag lustgasen var totalt värdelös.

Jag är övertygad om att det där bara är för att man ska komma ihåg att andas.

inför första förlossningen läste jag på lite i vanlig väntabarnbok, och så gick mvc igenom andningen (rätt dåligt utbildade barnmorskor).
Jag andades rätt bra genom värkarna.

Inför andra förlossningen var vi på profylaxkurs och det var toppen! Rekomenderar det verkligen, mkt för pappans roll i förlossningen mm (annasprofylax, hon har bok och dvd också). Jag läste även hennes bok.

Rycker sista.

Jag bockar och bugar över alla himla bra svar jag fått :bow:
Det är just dom där små detaljerna, som tex andas in genom näsan och ut genom munnen, som jag funderat över. Jag vill att tekniken "ska sitta i ryggmärgen" när dagen väl är kommen. Redan nu har jag en del hyfsat besvärliga sammandragningar och nu har jag prövat att andas just in näsa/ut mun och jag inbillar mig nog att det hjälper lite.

Återigen tusen tack!

Det är en jättebra idé, att öva på förvärkar!

Jag tror redan det sitter i ryggmärgen, det enda du behöver tänka på är att slappna av och följa med. Andas, håll inte andan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III