Okej då ghost..

Lazio

Trådstartare
Jag gör en egen tråd istället. :)

Nån som vet nåt om tränare här i Sverige brukar behandla hästarna i ryggen?

Har jobbat hos en tränar som underhudsblistrade en häst (eller, ja, veterinären då) som hade gått omkull ihagen och blev sne efter det...

Jag är väldigt dålig att förklara med ord, men liksom att man kan spruta in cortson och säkert andra preparat i leder så kan man uppenbarligen göra det i muskler också, för den här hästen som gick omkull i hagen blev underhudsblistrad (d.v.s sprutad med cortison är jag ganska säker på) i sin skadade rygg för att komma tillbaka lite snabbare. Det var inte min passhäst så jag satte mig inte in i det något närmare men vet att skadan var så pass illa att hon inte fungerade på travet igen i alla fall.

Jag vet inte hur många stall i Sverige som gör det, men i Italien är det vanligt att behandla med blod, man tar blod från ett annat ställe på hästen och sprutar in i t.ex en skadad muskel för att kroppens egan imunförsvar ska läka det, har ingen aning om det här är lagligt eller inte i Sverige men antar att det är det som kallas för bloddoping?! och vet att det gjordes på ett ställe där jag har jobbat, dock inte öppet...

Förstår inte riktigt hur du menar med bahandla men:
´Dom två tränare jag har vart i kontakt med har linimenterat ryggarna på hästarna efter varje träning och haft ut massörer med jämna mellanrum. :)

Vad menar du med :behandla??
jag är både B-tränare och elev på Axelssons hästmassage, så jag behandlar.. mina hästar (och andras) nästan varje dag... :confused:

jag märkte det när jag var i frankrike, att det var vanligt att veterinären behandlade där. tycker det är skumt. :crazy:

Tja, vet inte om skumt är rätta ordet? Man kanske kan tycka vad man vill om det (jag har aldrig behandlat mina pållar på det sättet, jag kanske skulle kunna behandla med cortison OM veterinär insisterade, det är ju ändå ett preparat som används på muskelbristningar o.s.v även inom humanvården, blodbehandling däremot verkar skumt) men uppenbarligen förekommer det...
Är det någon annan som är insatt i ämnet, Martha brukar ha en del vettigt att säga? Är det det exemplet jag gav som kallas för bloddoping?

Jag var även med om det i Frankrike, en häst som var lite dålig i bakkärran fick spruta i ryggen och i bakknäna.

Bara att tuta och köra snabbjobb efter tre dagar :crazy:

Har även varit med om att här hemma behandla en häst i ryggen med någon blandning (vet ej riktigt vad) Fick iaf injektion på 6 olika ställen.

Jag vet flera som behandlar ryggmuskulaturen, och inte bara den. Vissa sprutar med blod och andra har något preparat när dom sprutar. Sällan är det bara ryggen dock, oftast blir hela bakkärran med också (det hänger liksom ihop). Spruta med blod kan fungera utmärkt på senskador o dyl. också.

Sv: Okej då ghost..

jag ahr varit med om det..

HAHA oj den var ju gammal sorry!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 484
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 956
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka