Okej att ge till gravid?

Chili

Trådstartare
Jag tänkte ge lite chokladtryffel i julklapp men googlade och det var visst inte helt okej att äta choklad som gravid? Personen i fråga följer många riktlinjer och äter t.ex. ingen opastöriserad ost, inlandsfisk, kaffe etc.

Så kan man ge nåt annat smålyxigt, ätbart eller borde jag satsa på en pocketbok? :p

Sv: Okej att ge till gravid?

Har aldrig hört talas om att man inte skulle få äta choklad, var läste du det nånstans?

Jag skulle nästan gissa på att TS blandat ihop det hela lite. Barn kan reagera då mamman äter choklad, men det gäller alltså då barnet är på utsidan av magen och man ammar :D

Hmm nää jag googlade på gravid + choklad och fick några svar som sa att det var inget bra :p MEN det var inte den mest vetenskapliga studien, nä. Hehe. Men hon verkar vara väldigt petig med maten och jag kan inte komma på nu om hon ätit choklad hos oss eller ej. Bah.

Så jag kan köpa tryfflar med gott samvete? De har redan fått en vinflaska av osmart bror :p

Nej, det har jag då aldrig sett i några riktlinjer att man inte skulle få äta choklad som gravid. Det äter jag nog minst 2 ggr/vecka och gjorde det nog vid förra graviditeten också. Det är säkert som Zody skriver att det blivit lite ihopblandat.

Nu googlade jag också innan jag postade svaret och det verkar hänga ihop med att det är koffein i mörk choklad. Men enligt första svaret jag hittade kan man äta 300 gram mörk choklad innan man når upp till maxrekommendationen (om man då inte dricker kaffe och sånt också) och som hon fortsätter skriva bör man kanske ändå inte äta så mycket mörk choklad varje dag.

Nä, det är nog ingen fara att köpa lite choklad till din kompis i julklapp.

Gött! Annars hade ju min plan falerat :p Tur att buke finns!

Choklad under graviditeten ger glad barn, har jag läst och det håller jag stenhårt på. Har två levande bevis. :D

Personen i fråga följer många riktlinjer och äter t.ex. ingen opastöriserad ost, inlandsfisk, kaffe etc.

Det är bättre att följa SLV:s riktlinjer än plocka från många olika håll. Med det senare alternativet kan man lätt bli nojig och bara vilja leva på näringslösning tillsist...

Köp chokladen vill hon inte äta den nu går det ju att spara!! Eller så kan hon bjuda på dig:d

Nu googlade jag också innan jag postade svaret och det verkar hänga ihop med att det är koffein i mörk choklad. Men enligt första svaret jag hittade kan man äta 300 gram mörk choklad innan man når upp till maxrekommendationen (om man då inte dricker kaffe och sånt också) och som hon fortsätter skriva bör man kanske ändå inte äta så mycket mörk choklad varje dag.

Hade de inte vart så dyrt med mörk chocklad skulle jag utan problem kunna äta 300g om dagen :angel:

He he, ja jag kan nog hålla med fast här ska det vara ljus choklad. Av den mörka chokladen jag hade hemma nu sist fick jag bara ner ett par bitar max, sen blev det för mycket (inte likt godismonstret Lotta).

Choklad under graviditeten ger glad barn, har jag läst och det håller jag stenhårt på. Har två levande bevis. :D

Då måste dotra min vara ett mkt lyckligt barn :D Åt massa choklad, mest chokladcookies, hela graviditeten hehe.

Köp chokladen vill hon inte äta den nu går det ju att spara!! Eller så kan hon bjuda på dig :d

Vissa felskrivningar blir helt enkelt för roliga :D (Ta inte illa upp det är inte menat att vara elakt på något sätt).

Undrar om det är okej att äta människor när man är gravid? Eller bjuder hon sina bekanta på dig som straff för att du gav henne något som hon inte kan äta?

Mvh

Tora

:angel: Ibland är fingrarna snabba!!!:o Fast som gravid kommer man ju undan med det mesta fast äta sina vänner kanske blir tufft:D

He he, ja jag kan nog hålla med fast här ska det vara ljus choklad. Av den mörka chokladen jag hade hemma nu sist fick jag bara ner ett par bitar max, sen blev det för mycket (inte likt godismonstret Lotta).

Här blir det ljus chocklad dagligen. Höll på att avlida idag när de inte fanns O'boy till hotellfrukosten :mad:
Mörk chocklad är ju dyrt som sagt, men ibland har de ju 2 för 30 kr :d 200g är ju inge svårt att smälla i sig.

Och har man inte chocklad hemma hoppas man på att man har ägg hemma så man kan baka kladdkaka :d

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 956
L
Gravid - 1år Har äntligen tagit mod till mig att logga in och börja skriva igen... :P Har suttit och läst en hel del trådar här och nu är det alltså...
Svar
11
· Visningar
8 512
Senast: Noa
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 532
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar