Sv: Okej att "ge igen"?
Det är ju kanske bäst om barnet säger till nån vuxen som kan sätta P för det hela, MEN så funkar det ju sällan dessvärre.
Jag har inga större problem med att mina barn fredar/försvarar sig om de blir påhoppad och förstår inte riktigt hur "ni" (dvs de som tycker att ett barn
aldrig någonsin ska försvara sig om det blir slaget) tror att någon som blir slagen inte ska reagera/agera i självförsvar, utan bara ta emot och sedan gå till fröken och tala om att "Pelle" slog mig gång, på gång, på gång
Jag blev mobbad under skoltiden och inte
hjälpte det ett skit att gå till fröken och säga till. Visst det blev samtal med föräldrar-lärare och barn och "Pelle" fick tillsägelse och tvingades be om ursäkt, men slutade "Pelle" att slå/mobba pga detta? Nej, snarare tvärt om..
Jag må ha varit liten och späd, men jag lärde mig snabbt att försvara mig själv (både fysiskt och verbalt) om någon hoppade på mig och efter ett tag var jag inte lika rolig att slå längre eftersom jag både gav igen
och såg till att andra fick reda på vad som hänt.
Tyvärr måste jag säga att det enligt mina erfarenheter inte blivit speciellt mycket bättre, då jag även haft barn som blivit slaget/mobbat barn i skolan och det var ungefär lika samma lösning som när jag gick i skolan = mkt lite och inget som fick "Pelle" att ge f*n i att vara elak.
Vare sig jag eller mitt barn har varit/är strulputtar som bråkat/hittat på något form av sattyg osv., men försvarat oss och stått upp för oss själva, det har vi gjort.