Okej att "ge igen"?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har jobbat med barn i ganska många år nu, från förskola upp till skolår 9. Något som slår mig är hur många föräldrar/vårdnadshavare som verkar tycka att det är okej att deras barn slår till eller är taskiga mot andra....

Vad tycker ni andra? Vad säger ni till era barn?

Sv: Okej att "ge igen"?

Jag jobbar (när jag inte är mammaledig) som vikarierande barnskötare inom förskolor runt om i ett område. Jag har inte alls samma uppfattning som du och blev mäkta förvånad över det du skriver.
Ofta hör man ju istället att man ska alltid gå och säga till eller prata med någon vuxen :) Det är i alla fall den uppfattningen jag har.

Däremot när jag var liten så var jag ett mycket snällt barn, däremot var min lillasyster inte lika hygglig mot mig och kunde både slå på mig och vara ganska taskig. Hon är 3 år yngre så visst kunde jag väl säga ifrån om jag ville, men det gjorde jag inte. Då propsade mina föräldrar på att jag fick slå tillbaka när hon var taskig mot mig. Vet inte om det är rätt metod, men varken hon eller jag tog någon större skada av det och slåss ju inte idag ;)

Jag tycker inte att det är OK, men kanske "lite mer OK", om man kan säga så, än att börja. Jag skulle inte bli lika arg på min som om han försvarade sig som jag skulle bli om han gav sig på någon (båda lära säkert hända någon gång under hans uppväxt förmodar jag). Det är dock absolut inget jag skulle uppmuntra!

Och der här är väl helt fel att säga, men vår som har varit lite buffig mot sina småkompisar på förskolan och även privat och inte riktigt brytt sig om att vi har sagt nej och lyft bort honom när han buffades. Härom veckan fick en av tjejerna i gruppen nog och buffade tillbaka så han helt paff satte sig på rumpan. De fick så klart be om förlåtelse båda två, men innerst inne var faktiskt jag mycket nöjd med att ett annat barn sa i från på det sättet. L har markant minskat buffandet sedan dess...

Men som sagt, självklart ska man inte uppmuntra till något våld alls!

Helt oacceptabelt att ge igen eller vara taskig tillbaka.

Jag ser en sådan kommentar från en vuxen att man inte "orkar" engagera sig, och överlåter ansvaret på barnet.

*kl*
Senast igår sade en vuxen till mig att "jag förstår att x gjorde som h*n gjorde, för x har sagt att "Calle" är riktigt jobbig.

Kan tilläggas att det då handlade om stora "barn" som gjort mer än bara puttat till någon.

Jag hade reagerat likadant om ett annat barn puttat A när han var bufflig. Tyckt det var helt ok. Det är små barn och tja, efter att 20 gånger idag sagt nej och tagit bort honom från grytskåpet så. Om ett barn på öppna förskolan kryper över honom eller bufflar lite och inte menar ngt illa så tar jag inte bort det.

Jag är nog lite konstig här, men jag tycker att verbalt våld och visst fysiskt våld bland barn är ganska lika illa. Dvs om Lisa slår Pelle som har retat henne från vettet i en vecka tänker inte jag skälla bara på Lisa i alla fall... barn har olika mognad, vissa är verbala andra är fysiska.

Viss mån av konflikt tycker jag också barn ska lära sig hantera. Om fröken/svennen som är inkallad hjälper dem att lösa konflikten, javisst. Men om hon/han bara skäller och inte lär ut ngt så vet jag inte. En liten knuff är ingen fara. Men om A knuffas (han är för liten ännu för att knuffas iofs) säger jag självklart att han inte får.

Jag tycker inte att det är någon lätt fråga. I slutändan ska väl barnet bli en ungdom och sedan vuxen som förhoppningsvis har bättre konflikthanteringsstrategier än att "ge igen", men som likväl kan stå upp för sig själv. För att komma dit behövs guidning, så självklart skulle jag föredra att mitt barn och barnet som mitt barn har en konflikt med/blir puttat av kunde ta hjälp av någon för att lösa det de inte själva är mogna för.

Men samtidigt - det här är utifrån min egen uppväxt eftersom mitt barn ärså litet än - så tror jag (tyvärr) att det i en del situationer kan vara effektivast att ge igen för att freda sig själv. Skulle mitt barn hamna i en sådan situation skulle jag ha svårt att fördöma handlandet.

Jag jobbar med barn i år 6-9, och tycker det är helt oacceptabelt att ge igen eller hämnas, med fysiskt våld eller taskiga kommentarer. Jag bryr mig inte så mycket om vem som började, vem som slår hårdast etc, utan ingen av mina elever ska använda våld. Någonsin.

Jag jobbar i en förskoleklass och har framför allt två föräldrar som tycker detta beteende är acceptabelt. Mer än acceptabelt - de säger till sin son att han SKA ge igen när barnen säger/gör något taskigt. "Om dom är taskiga så ska du försvara dig. Om någon slår dig så slå tillbaks!" :crazy: Svårt att förklara för ett sådant barn att det inte är okej att använda knytnävarna för att någon t.ex. sagt "Ha-ha! Jag vann över dig när vi spelade, ha-ha!" för då säger han att "Mamma säger att jag får göra det..."

Men dessa föräldrar måste ju på något sätt varit väldigt utsatta som små eller kommit i kontakt med mobbning eller dylikt tidigare, annars förstår jag inte alls hur de kan tänka som de gör. Det är verkligen helt absurt. Annars skulle jag inte säga att de andra föräldrarna tycker likadant, i alla fall inte lika extremt.

Jag försöker få mina barn att förstå att man inte kan hålla på att "ge igen" hela tiden, för då skulle man ju aldrig sluta slåss.
Vår grundregel är först att man inte får slåss givetvis och sen nästa regel är att man inte ska slå tillbaka, av nämnda skäl.

*kl*
Senast igår sade en vuxen till mig att "jag förstår att x gjorde som h*n gjorde, för x har sagt att "Calle" är riktigt jobbig.

Kan tilläggas att det då handlade om stora "barn" som gjort mer än bara puttat till någon.
Där är det väl mer så att jag håller med - jag kan förstå om ett barn ger igen när någon är jobbig, men därmed inte sagt att jag tycker att det är bra eller ens att det är okej att de gör det.

Från dagis fick jag höra om en av mina söner att "han slår aldrig först" underförstått han slår tillbaka...självklart inte om det var mindre barn, men om de var större eller jämnstora...

Sedan när de började skolan...Nu var det 10 år sedan mina barn var så små men på den tiden hann inte lärarna vara med överallt och det fanns vissa barn som var riktiga slagskämpar.
Därför tyckte jag då att det var ok att mina barn fredade sig mot de som slogs. Det hade även andra barn nytta av då de inte heller blev slagna. Senare när de blev ännu äldre på högstadiet var en av barnen "kamratstödjare" och han fick väldigt mycket beröm av mobbade, svagare barn då han lyckades få till att även de kunde ha tillgång till biljardbord i källaren osv. Jag vet då att han fick brotta ner vissa av slagskämparna för att de helt enkelt gav sig på killar som kunde börja gråta osv.. Det var inget som jag var nöjd med utan jag tog upp det med skolan flera gånger men lärarna "såg " aldrig ngt...

De som han brottade ner blev inte heller arga utan accepterade att han var starkare och då lät de bli att slå svagare när han var i närheten. Som en av de utsatta killarna sa till mig: När ...... är i skolan kan jag känna mig trygg... Jag tyckte det var helt fel att lägga det avsvaret på elever!

Så nej, det är inte ok att ge igen, det kräver mod och medvetna lärare som ser vad som försigår och kan ingripa innan ngt händer. Min andra son gav inte igen ibörjan så skolan löste det med att han inte behövde gå ut på rasterna under lågstadiet....men han var inte mobbad i skolans mening :angel:

Och ja, till honom sa jag faktiskt i 5:an att ge igen, sedan kunde han också vara ute....

Men som sagt var detta var för länge sedan, med gamla regeringen, de har lämnat grundskolan bakom sig- nu är det väl helt annorlunda...

jag sa till ett av mina syskonbarn att h*n borde slagit tillbaka när h*n kom hem med blåöga en gång....... :devil:

När jag blev misshandlad igen, och igen, och igen, när jag gick i skolan blev jag uppmanad att "sluta gråta". Det har väl färgat mig lite grand.

Om någon skulle slå mig idag skulle jag nog förmodligen inte slå tillbaka utan gå därifrån så det är väl lite skenheligt.

Men det är lustigt för när ungar slår varandra, taffsar på varandra och hånar varandra så är det på nåt vis nåt som barn förväntas göra.
Skulle nån av mina kollegor börja kalla mig för hora, ta mig på brösten, slå mig och knuffa mig ut för en trapp skulle vi ha ganska fina tidningsrubriker antar jag.
Konstigt nog så verkar sånt vara ok när det är barn....

Jag är tyvärr lite färgad av min egen upplevelse av att det var ok att jag blev misshandlad av mina jämnbördiga när jag var barn.
Förhoppningsvis får jag en mer nyanserad bild i framtiden och kan vara en vettigare förebild ..

Och det finns faktiskt äldre barn som pucklar på varandra såpass mycket så att blir misshandel av det hela...

Jag har jobbat med barn i ganska många år nu, från förskola upp till skolår 9. Något som slår mig är hur många föräldrar/vårdnadshavare som verkar tycka att det är okej att deras barn slår till eller är taskiga mot andra....

Vad tycker ni andra? Vad säger ni till era barn?

Jag har faktiskt inte träffat någon förälder som tycker att det är ok att deras barn slår eller är taskiga mot andra. Däremot rätt många som tycker att det är ok att deras barn fredar sig.

Ju äldre barn blir desto smartare blir de när det gäller att utsätta någon då inte någon vuxen finns till hands eller är närvarande.

Att mitt barn aldrig får slåss eller bruka våld mot någon annan. Nånsin. När jag blev mobbad i skolan under uppväxten fick jag också rådet att slå tillbaks...öh vad ska en liten tanig unge som jag då var kunna ge igen när pojkarna var mycket större och starkare? Och är det den mobbades ansvar att "uppfostra" mobbarna?
Helt vansinnigt. Konflikthantering löser man på andra sätt, framförallt bland barn.

*KL*
Helt kort hur jag känner - att starta fysiska bråk är inte ok. Att ge igen handgripligt mot verbala påhopp är inte ok. Att ge igen eller freda sig (försvara sig) handgripligt vid handgripliga påhopp kan absolut vara ok. Det är svårt att vara generell eftersom mycket beror på omständigheter och på barnens ålder, det är ju skillnad på 3-åringars och 15-åringars konflikter. Men att bakbinda ett barn genom att uttryckligen förbjuda det att freda sig fysiskt om det blir angripet fysiskt, det känner jag vore verklighetsfrämmande och att göra barnet en otjänst.

@Kattennizze - jag tycker inte det är riktigt relevant att prata om att den mobbade uppfostrar mobbaren genom att slå tillbaks (om mobbingen är fysisk), jag ser det som en naturligt och självklart beteende hos människor liksom hos djur att freda sig som alternativ till att fly. Och att fly har nog tyvärr aldrig stoppat någon mobbing, utan bara skjutit upp den.

Jag har förstås egna erfarenheter som ligger till grund för mitt ställningstagande. I grundskolan var jag i perioder måltavla för några få översittares både verbala och fysiska trakasserier. Glåpord, knuffar, nyp etc, utan annan orsak än att jag var ett tacksamt offer som inte gjorde mycket väsen av saken. Jag hade då som nu väldigt lång stubin, men omfattande empirisk erfarenhet lärde mig efter hand att det inte var särskilt konstruktivt att vända andra kinden till. Lärares insatser, om än aldrig så välmenta, ledde dessutom ofta bara till eskalerande trakasserier - precis som det kan vara i skolorna idag. Men ett sätt fick effektivt stopp på det hela, nämligen när det visade sig att den snälle lugne killen som det var så roligt att hacka på faktiskt kunde slå tillbaks och det ganska effektivt. Det behövdes aldrig mer än en enda gång, samma person nöp, knuffades, slogs eller retades aldrig igen.

Jag kan räkna de gånger jag slagits efter grundskolan på ena handens fingrar. En gång har jag blivit oprovocerat överfallen i en taxikö, en gång gick jag emellan och försvarade en kvinna från hennes pojkvän som misshandlade henne på gatan, en annan gång buntade jag ihop en aggressiv och våldsam kroggäst på ett ställe där jag jobbade. Jag har långt ifrån någon våldsam personlighet, raka motsatsen - men jag anser inte att våld aldrig är befogat, inte ens bland barn.

Det är ju kanske bäst om barnet säger till nån vuxen som kan sätta P för det hela, MEN så funkar det ju sällan dessvärre.

Jag har inga större problem med att mina barn fredar/försvarar sig om de blir påhoppad och förstår inte riktigt hur "ni" (dvs de som tycker att ett barn aldrig någonsin ska försvara sig om det blir slaget) tror att någon som blir slagen inte ska reagera/agera i självförsvar, utan bara ta emot och sedan gå till fröken och tala om att "Pelle" slog mig gång, på gång, på gång :confused:

Jag blev mobbad under skoltiden och inte :devil: hjälpte det ett skit att gå till fröken och säga till. Visst det blev samtal med föräldrar-lärare och barn och "Pelle" fick tillsägelse och tvingades be om ursäkt, men slutade "Pelle" att slå/mobba pga detta? Nej, snarare tvärt om.. :crazy:

Jag må ha varit liten och späd, men jag lärde mig snabbt att försvara mig själv (både fysiskt och verbalt) om någon hoppade på mig och efter ett tag var jag inte lika rolig att slå längre eftersom jag både gav igen och såg till att andra fick reda på vad som hänt.

Tyvärr måste jag säga att det enligt mina erfarenheter inte blivit speciellt mycket bättre, då jag även haft barn som blivit slaget/mobbat barn i skolan och det var ungefär lika samma lösning som när jag gick i skolan = mkt lite och inget som fick "Pelle" att ge f*n i att vara elak.

Vare sig jag eller mitt barn har varit/är strulputtar som bråkat/hittat på något form av sattyg osv., men försvarat oss och stått upp för oss själva, det har vi gjort.

För mig känns det mer okej att "ge tillbaka" om man själv blir påhoppad och slagen, men i min värld är det tex inte okej att slå ngn på käften för att någon säger ngt dumt.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar