Okänslig ponny

vicsan

Trådstartare
Jag tränar min 4-åriga ponny mycket från marken. Hon är en väldigt trevlig och lugn ponny i alla situationer. Däremot är hon väldigt okänslig med och gå undan för tryck. Jag måste trycka rätt hårt innan hon reagerar. Jag brukar börja med att trycka jätte löst och sen hårdare och hårdare. Hur får jag henne att reagera på det lätta trycken?

Sv: Okänslig ponny

Hästar är sällan okänsliga, särskilt så unga hästar.
Min yngsta kan dock bli introvert i många situationer, och då får han svårt att flytta för tryck. En duktig tjej hjälper mig att träna honom och det syns stor skillnad när hon jobbar med honom, med rätt timing osv.

Mitt hetaste tips är att du tar hjälp av en DUKTIG och KÄNSLIG tränare som kan förstå sig på din häst och lista ut hur man ska göra med just henne.

Den naturliga reaktionen hos en häst på ett tryck är att trycka tillbaka, dvs stå emot.

Har en islandshäst som nästan 2 m hovslagarmuskler försökte flytta för ett tag sedan - pålle var jätteduktig och höll emot, rörde sig inte en mm. När jag såg vad han gjorde bad jag hovis att bara ta pekfingret och putta på rumpan - vips! så flyttade pålle sig. Pålle är inte okänslig som man kanske kan tro, tvärtom vääldigt känslig och har därför en tendens att "stänga av" när trycket blir för hårt. Less is more! Ju mindre tryck, desto lättare att få - iaf vår - pålle med sig.

Var noga med att din ponny förstår vad du vill. Ta hjälp av kroppen i början, t.ex. om du vill flytta undan baken kan du böja halsen samtidigt som du trycker i sidan. Ge omedelbar eftergift (dvs sluta inverka) och muntligt beröm när hästen ens tänker rätt (dvs i det här fallet redan när han flyttar vikten för att han tänker flytta undan baken) och öka kraven låångsamt. När hon börjar förstå flyter det lättare och du kommer att se hur känslig din häst egentligen är!

Jag är väldigt noga med eftergiften. Så fort hon bara tänker på att flytta kroppsdelen så ger jag eftergift. Det är väl bara till att vara envis och träna vidare, hon förstår kanske inte än vad det är jag vill. Känns så tråkigt bara att behöva gå upp i faser varje gång jag ska flytta henne. Min 2-åring räcker det att jag tittar åt den del jag vill hon ska flytta så flyttar hon undan. Det är verkligen skillnad på hästar.

skillnad och skillnad det bror sig på hur man ser på det, n häst som är van med at få ett hårt tryck på sig ''stänger av' sina muskler och sen så får man typ trycka med hela handen för att detn ska flytta på sig, men du kan ju tänka dig att din häst känner flugor så hästar är känsliga och det gäller med din röst med. Börja som dom säger ovanför att tryck lite och beröm henne så fort hon ens tänker att hon ska flytta på sig och när hon gjort de så ta bort handen direkt. du kan ju göra ett litet smack ljud med elelr nått bara för hon ska flytta sig med. lycka till :D:bump:

Jag tror inte envishet är lösningen här, att tjata vidare på något som inte funkar är knappast produktivt.
Du kanske får inse att den här hästen är helt annorlunda mot din andra häst, och att den kräver en helt annan taktik.

träna vidare när metoden inte verkar passa hästen verkar vara ett onödigt svårt sätt.

Kan du inte leta efter en annan tränare som har andra metoder som kanske skulle fungera bättre.
Jag hade inte löst situationen på samma sätt, men vågar inte beskriva över nätet då jag inte har sett eller hanterat hästen.

Jag har alltid gett efter vid minsta lilla försök. Såg en video gjord av en NH-tränare som håll på med en ponny. Ponnyn gjorde som han sa men det var inte mer. Kommentaren han sa om ponnyn stämde precis in på min: -Jag vet att det är du som är ledaren men just nu bryr jag mig inte. Min ponny vet att jag är ledaren Jag har nu gått över till att träna uppe från sadeln. Det funkar kanon bra. Hon är pigg och glad och går undan för tryck. Verkar som hon tycker det är roligare när jag sitter på henne. Longering gillar hon inte så det har jag lagt ner.Jag tycker själv longering är tråkigt så jag tror hon känner det. Ledövningarna funkar kanon. Jag jobbar med att lyfta fram det som hon och jag tycker är roligt.

Det finns som sagt en del hästar som inte uppskattar markarbete så mycket, vad jag sett så beror det (nästan) uteslutande på att människan helt enkelt inte fattat vad som motiverar just den hästen.
Trygga starka hästar har inte samma behov av att "söka" en ledare i människan som de av vekare natur, och de uppfattar bara att man försöker bossa runt dem med onödiga "övningar" De verkar uppskatta att komma vidare i ridningen, få göra mer avancerade saker där ryttaren inte är i en så dominant position/där människan inte visar så tydlig sina (enligt hästen) felaktiga signaler.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama