Okänd hudåkomma

Sv: Okänd hudåkomma

Jag ska se om jag kan ta lite bilder. Det är svårt eftersom benet är svart att få en bra bild hur det verkligen ser ut tycker jag.

Olivoljan verkar ta bra på det fjälliga, huden ser lite lugnare ut på de partierna. Men det är massor mjäll, sår och irritationer ändå. Kronranden är inte bra. Varm också i hela benet.

Är Canural "snällt" mot huden?
Hibiscrub och pevaryl har jag just nu lagt undan, verkar irritera mer än det gör nytta.

Vets. svar var att vi skall vänta nu och låta benet vila efter behandlingen?!

Lite uppdatering...
Vad tror ni om läget nu?
Svullnaden försvann efter medecineringen, men han verkade reagera negativt på endera hibiscrub el. pevaryl. Jag slutade därför helt att tvätta och peta och har en gång om dagen dränkt in benet i olivolja, låtit detta sitta några timmar, torkat överflödet och låtiti lufta. Ville försöka lugna huden igen.

Nu är nästan alla flagor och mjäll borta, skorpor och krustor är dock kvar fläckvis, kronranden ser bättre ut MEN han har puls och är varm.
Är det på bättringsväg eller ser det bara glädjande ut för oljans skull? (oljan döljer ju säkert fjäll på ett svart ben bra )
Värme o puls tyder ju på infektion/inflammation.
Fortfarande inte halt el. feber men ömmar givetvis i huden.

Skall ringa vet. imorgon igen men vill gärna ha åsikter o ideér.

Jag skulle inte göra ngt alls o se.
Oljan o avtorkningen kan oxå sprida det.

Min häst har i stort sett samma hudproblem och ingen veterinär vet vad det är. Hur går det för din häst? Och vad har fungerat bäst hittills?

Hade ett liknande problem förra hösten, lymfoangit hade hon och tappade hår på bakbenen, en del utslag men mest att benen blev helt kala nästan :S

Veterinären trodde det berode på bakterier i leran som fanns i hagen, och vipps med våren när marken torkade upp så växte håret ut igen. Hon fick många olika kurer, men det ända som hjälpte var att byta hage. Flyttade ifrån stallet och har inte haft något liknande sen dess:) Vet inte om det kan vara något liknande din har men det är min erfarenhet iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka