Okänd härstamning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mickaela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 986
M

Mickaela

Har blivit erbjuden att få en vanvårdad häst med okänd härstamning. Hästen har pass (givetvis med okänd härstamning). Hästen är ett sto av halvblodstyp. Om jag DNA testar henne, har SLU något register man kan kolla mot. Finns det något annat sätt att få reda på stammen om inga andra uppgifter finns om hästen?

M

Sv: Okänd härstamning

Inte genom DNA. Det blir i så fall att försöka spåra härstamningen genom tidigare ägare.

Man kan utesluta individer som omöjligt kan vara fäder och visa att en individ med upp till 99% sannolikhet är fadern.

Kompisen hade en häst där papper kommit bort från den fd ägaren. Hästen testades mot två tänkbara fäder och det visade sig vara den far de trodde, men som sagt har man inte en aning så är det svårt att matcha mot någon hingsts DNA.

Inte om du inte har en aning om stammen.
Man kan bara matscha DNA.n mot uppgivna föräldrar.

I princip kan man ju testa mot alla hingstar som finns i SLUs register. Dvs alla godkända hingstar. MEN det tar tid och kostar och då får du förmodligen betala för varje analys...vilket blir dyrt...

Det enklaste är att försöka spåra tidigare ägare plus uppfödare och om de antingen vet eller har en aning vilka hingstar det kan vara.

Det finns ju också risken att det är "grannens hingst" och ett travarsto...då är ju härstamningen ganska meningslös (dvs har inget värde annat än rent känslomässigt kanske).

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka