Jag bytte precis jobb. Från 10 mil/arbetspass till 2. Så OTROLIGT lättad över att jag tog det beslutet tidigare i vintras.
Ändå är jag orolig för om jag kommer kunna ha råd ta mig till jobbet. Jag kan inte jobba hemifrån.
10 km är för långt för mig att cykla, på dessutom dåliga eller obefintliga vägar.
Det går lokaltåg...förutom nu, för tågen är trasiga och varit så sen sommaren. Bussar ersätter, ibland.
Det vi får se över nu är om vi kan samåka. Eller om jag råkar hitta en kollega som har samma schema som jag och som, i pandemins spår, är villig att samåka. Jag blir då begränsad till att inte kunna hämta dottern efter jobbet.
Jag vet inte heller om jag har råd att åka till stallet, 15 km bort. Har letat stallplats närmare, men inte hittat något som funkar för oss (av de få alternativ som finns).
Jag kan ju bara glömma yoga och annat "onödigt" inne i stan, två mil bort. Och att träffa familj, vänner och släkt som bor en bit bort är ju bara att lägga ner nu. För jag kan inte ta tåget alla gånger.
Jag lägger även ner nu att söka viss sjukvård. Det är för långt för att åka dit. Jag tycker inte det är värt bränslekostnaden. Nej, jag kan inte åka dit med kollektivtrafiken. Bl a pga trasiga tåg.
Vår mat kommer bli dyrare. Alla transportkostnader skjuter i höjden.