Ökad trav - hur får man hästen att länga sig?

D

DressageLady

Hej alla glada dressyrare!
Jag skulle behöva träningstips på hur jag kan få min stora häst (180) på 9 år att länga på stegen i trav. Han ökar på antalet steg istället för att länga sig. Jag har inte ridit dressyr särskilt länge (mest skogsridit) och känner mig osäker på vilka hjälper jag ska ge. Nån som har nåt tips som vi kan prova ? :o

Sv: Ökad trav - hur får man hästen att länga sig?

det är olika på olika hästar, det bästa tipset jag kan ge dig är att vända dig till din tränare om denna sak eftersom att jag aldrig sett dig rida din häst.

Waco skrev:
det är olika på olika hästar, det bästa tipset jag kan ge dig är att vända dig till din tränare om denna sak eftersom att jag aldrig sett dig rida din häst.
Hej, kul med ett så snabbt svar:)
Ja, du har helt rätt, men vi har ingen träning förrän om två veckor så jag tänkte mig ett mera generellt svar angående vad som krävs av häst och ryttare för att kunna rida en ökad trav, om det finns några speciella övningar som är bra, har för mig att cavalletti kan hjälpa till på många sätt - formulerade väl min fråga lite dumt :o

Du får väl sätta takten med sätet och öka :D! Jättelätt, verkligen :angel:.

en lösgjord och rätt arbetande häst(dvs. att den trampar under sig och höjer ryggen) räcker det oftast om man bara driver på frammåt, men man kan få passa så att man inte tappar den på bogarna.(halvhalter är lösningen på allt ;) )

Ökad trav kan man bara göra när hästen tillåter samling, först då kan man få vägvinnande längning med mycket schvung och påskjut! Om man inte har en bra samling innan ökningen stupar hästen på näsan : )

Men om din häst inte vill länga på stegen så tycker jag att du skippar dressyren och öser på i traven tills han länger! Allt måste inte se vackert ut. (= När han länger på stegen (det blir en gungigare trav) så ger du en massa beröm! I lättridning helst, blir otroligt jobbigt för ryttarens rygg i längden... Tänk också på att i en riktig ökning så är hästens nos framför lodplan med något längre hals.

Men som föregående talare sa, ingenting slår en BRA tränares råd och tips!

Hallonsoda skrev:
Du får väl sätta takten med sätet och öka :D! Jättelätt, verkligen :angel:.

Hm.. Önskar det vore lättare, men mitt säte tillhör inte det starkaste, övar på det dock :crazy:

DressageLady skrev:
Hm.. Önskar det vore lättare, men mitt säte tillhör inte det starkaste, övar på det dock :crazy:

tycker heldre du ska rida lätt, du kan lätt motvärka och trycka ner hästens rygg om du sitter ner när du är ovan.

Hej Suuz!
Tack för tipset! Det där med lättridning under den ökade traven hade jag visst glömt bort, ska prova imorgon. Min häst har en ganska stor trav så lättridning skulle underlätta för mig (min sits) - och honom också :)
Måste passa mig så att han inte hamnar på bogarna, kämpar med att höja mina låga händer. Läste nånstans att hästens huvud följer händerna.
Ja, jag längtar verkligen efter nästa träning, får alltid en kick efteråt och en hel bunt med tips på träning :banana:

Waco skrev:
tycker heldre du ska rida lätt, du kan lätt motvärka och trycka ner hästens rygg om du sitter ner när du är ovan.

Tack, tack! Ska rida mera lätt:)
Så kul med alla svar!

DressageLady skrev:
Hej Suuz!
Tack för tipset! Det där med lättridning under den ökade traven hade jag visst glömt bort, ska prova imorgon. Min häst har en ganska stor trav så lättridning skulle underlätta för mig (min sits) - och honom också :)
Måste passa mig så att han inte hamnar på bogarna, kämpar med att höja mina låga händer. Läste nånstans att hästens huvud följer händerna.
Ja, jag längtar verkligen efter nästa träning, får alltid en kick efteråt och en hel bunt med tips på träning :banana:

man ska INTE höja hande för att lyfta huvudet, det ska komma upp genom sammling bakifrån! Däremot kan man höja den i sammband med sammlingen för att få en rak linje mellan bett och armbåge.

Jag tycker tvärtom, det är svårare att rida bra ökningar om man rider lätt, man kommer ju inte åt hästen lika bra, och man känner inte heller inte lika bra hur mkt den faktisk länger... Så jag sitter alltid ner, trots att min också har jättesteg. Bara man slappnar av i kroppen så går det bra.

Är hästen lösgjord och i balans så ska ökningen av steget "komma av sig själv" när du ber om det. Så med tanke på din hästs stl och att den inte är så mkt dressyrriden så gissar jag att han inte är varken tillräcklig stark eller tillräcklig genomriden för att klara av att öka på ett bra sätt.

Träna först på att samla arbetstraven. Korta några steg och rid fram, korta och rid fram. När han kan göra det utan problem så kan du börja med att istället för att samla rid lite mer fram, så du växlar mellan arbets och mellantrav. Från det får du bygga på med några steg i ökad trav så småningom. Det är en bra ide att träna på det när du rider ut, då har dom ju oftast mer framåtbjudning. :)

Men tänk på att ökad trav är väldigt påfrestande för hästen så be inte om för mkt!

Hej Centaur!
Du har helt rätt! Det tar en lång stund att få honom lösgjord. Jag måste ha bättre tålamod, är lite för ivrig ibland och testar olika moment kanske för tidigt under ett dressyrpass (typiskt nybörjare??). Ska göra upp en plan och prova alla bra tips - 1000 tack!
Och att träna dressyr utomhus är toppen, speciellt så här års.
Visst är det underbart med sommar?? :)

Jag håller med om det Centaur skriver, och Suz har rätt i det att innan hästen över huvud taget känner skillnad på och kan behärska viss samling och "normal takt" så kommer den heller inte förstå ökning utan göra som du skriver, öka farten.

börja så smått med nyanser. nu pratar jag bara någon halvmeter samling, sen normal tempo igen, sen ta upp någon meter igen. det ska med andra ord bara vara så att hästen 100% svarar på halvhalt och någon marginell korrigering av tempot. allt detta ska ske via sitsen.
har du en lyhörd häst som är framme för hjälperna kan du sedan när han är i BRA balans och lösgjord, börja med att smacka i varje rida lätt steg, dvs i takt med hästens steg. det får en alert häst att koncentrera sig och förstå kommandot, samtidigt som du inte släpper fram så att bara farten ökar.
beröm beröm och massor med beröm och bara korta intervaller (någon halv långsida max på en 40 m bana), sen avbryter du övningen.
efterhand kan du skippa smackningen och prova utan, det fungerar så fort hästen förstått hjälperna i samband med smackningen, dvs ökat påskut och aktion av steget, snarare än fart framåt.
det viktigaste är att du rådgör med tränaren huruvida hästen är redo för sådan träning. är den inte i ett utbildnings stadie där den har balansen och kan samla sig, så måste öknings övningarna vänta lite till innan grunden sitter.
Lycka till!

Tack Mackan!
Mer att tänka på inför träningarna, kul!
Ska diskutera travökningarna med min instruktör vid nästa träningstillfälle, men ville ha något att fundera på tills dess :) .

Jag antar att du vill börja med mellantrav, där hästen bara behöver länga sitt steg.

Om han har svårt att hålla balansen( som jag uppfattar det)
är det lättare för honom om du hjälper honom att hålla takten med ditt säte.

som de övriga har skrivit så öka korta bitar i början o när han lyckas - massor med beröm.

Ökad trav sker ur o i samling- en energisk lite sittande, inte en kort trav.

En del hästar har takten inbyggd även vid ökningar, men långt ifrån alla har det o dessa kräver då mer av ryttaren.

Tänk på att en sdn stor häst måste få röra sig med hela kroppen o det känns då mkt mer- men passa så att du inte styrper tempot utan bibehåller aktionen.

Halvhalter där hästen verkligen sätter sig ngt steg, för att sen kunna gå så många steg.

använd gärna av speglarna i ridhuset o skaffa en bra tränare.
Hoppas att du förstod ngt av mitt babblande. Lycka till:)

Hej axel!
Jag tycker du förklarade jättebra, tack! :)

Öva gärna på vägar i skogen- hemåt:d

Om den inte är en naturbegåvning så måste den först kunna gå i samlad trav innan man försöker sig på ökad trav,så börja med mellantraven.

Rid gärna 3 steg fram o sen 3 steg tillbaka osv.
Kräv att den svarar snabbt både framåt o tillbaka- beröm.

Skaffa en travare! :banana:

:angel:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar