ökad tölt,,,??

I

iina

Skulle vilja ha lite tips på hur man får hästen att "explodera" i tölten... Min valack är 11 år nu, och har tills för ett år sedan varit "hopplös" sedan antar jag att jag lärde mig rida lite bättre... inga taktproblem eller så med tölten, men temposkillnaderna är väl inte de största,,,
Han kan liksom om han vill, töltar man och samlar honom i en ganska kort tölt på väg hemåt, så kännner man hur han verkligen vill öka, låter jag då honom gå igång ökar han rejält, det känns lite som att bli "skjuten ur en kanon", som min instruktör sa att jag skulle träna på.. Jag brukar rida och varva mellan galopp tölt trav när jag tränar ökningar, ibland rider jag på en liten volt i kort tölt på en vändplan, sedan låter jag honom, som belöning gå iväg i "ökad tölt" på vägen igen. Då blir det liksom så att han verkligen vill springa iväg, det blir liksom så mycket roliare och lättare än att jobba på volten... tränar även tölt,halt och igång, tölt...

Har ni några andra tips på hur man ska få hästena att öka...? Eller över huvud taget förbättra viljan, är det kanske lite sent på en 11 åring.. (han har förbättrats otroligt mycket redan. "Varför har du aldrig haft med den här hästen förut?" "Det har jag, men då fick vi gåut efter halva lektionen, för annars hade han somnat..")

Hejsan!

Det är absolut inte försent på en 11-åring. Allt handlar bara om tålamod, rättvisa och att blir ett med hästen.
Börja som du säger i kort tölt, han skall då gå i form och det skall vara ytterst kort tölt. Sedan får du öka på lite som, han kan inte ha ökad tölt klockren i fin form efter en dag, sörru ;)
Nej, men du får ta ett steg i taget. Rid mycket kort tölt, öka honom, om det blir takt fel går du ett steg tillbaka och börjar från början där det gick bra. Enkla rollningstips är ju att om han rollar med höger så ställer du honom åt höger, han är då tvungen att lägga vikt på den sidan och kan inte rolla då. Tvärtom också förstås, om han då rollar med vänster ben..
Det är så svårt att säga, man har inte sett hästen eller framförallt inte dig sitta på hästen.

Hoppas det går bra och att det var till lite hjälp :)

Lycka till!

Ha det fint!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Hästen måste för det första och andra ha tillräcklig styrka och balans för ökad tölt men det vet du nog redan. Jag brukar lära mina hästar ett munkommando som betyder "nu springer vi utav bara sjutton". Ett långdraget hyssch brukar fungera bra. Sätt hästen i situationer där den tänker ordentligt framåt ex. hemåt. Där gladgalopperar, rejsgalopperar, du samtidigt som du säger kommandot. Snart kopplar hästen ihop kommandot med att "nu ska vi ta i en kort sträcka" och då prövar du att hyscha på den i tölten. Fungerar även bra vi passridning.

Sv: ökad tölt,,,??

Precis :D När ja rider min häst i ökad tölt har ja blivit tillsagd av min tränare tt höja händerna kanske 3-4 centimeter o ta isär dom lite för att han ska få annorlunda stöd på tygeln..sen ska ja driva lite lätt med skänklar/spö o sen göra en massa olika ljud !
det funkar jättebra med ljud faktiskt :P

Å, det är verkligen inte för sent! Min äldre valack har haft svåt med tölten o det är först NU som den kommer o han är 9 år.

Det kan ta lång tid träna styrka och med den här hästen fick jag ju lära in de laterala gångarterna oxå....

Balderum skrev:
... det är först NU som den kommer o han är 9 år.

Kan kanske ha med att du lärt dig mer att göra också ? Det är likadant med din kille som med hans pappa, de tolererar ingen "fuskridning" utan behöver att ryttaren verkligen rider dem bakifrån och lär dem bära lika mkt på båda bakbenen.

Nyttiga hästar :idea:

Ja, den hästen har ju lärt mej mer än jag kunde tro från början. Problemet var bara att hitta rätt tränare. Där gick det fel från början. Så vi fick börja om och sedan hade jag tur som fick den tränare jag ville och sedan hade jag ju lite tur nu i våras ;)

När det gäller hästar som har väldigt stark trav/diagonala rörelser är det viktigt få "rätt" stöd från början. Å andra sidan fick jag lära mej både det negativa och det positiva i det hela. Det är bara synd, att hästen fick lida för det och att jag borde varit mer kritisk från vissa metoder vi genomgick, hästen o jag.

Man kan träna mycket intervallträning dvs kort tölt sen ökad tölt, ner till skritt sedan ökad tölt sen kort tölt osv.. men först måste hästen vara lydig för dina skänklar o hjälper. Sen måste den oxå ha mycket muskler på bakpartiet, för att bygga på dom musklerna kan man rida över cavaletti/hoppa, du kan klättra mycket (är roligt för hästen) och om du har tillgång till en stand eller sjö/hav så kan du låta hästen springa i sanden eller simma i vattnet. Men jag förstår att det inte är kul att simma med hästen på vintern så då kan du träna ex. tölt i djup snö. Detta gör att hästen bygger mera muskler på bakpartiet o kan då " skjuta" ifrån i tölten eller som du skriver "exploderar" o sätter då under sig lättare vilket gör att hästen även får bättre frambensaktion då den arbetar rätt med bakpartiet. Men du kan inte räkna med att detta tar ungefär en månad utan det kan ta upp till ett år ( beroende på hästen och vad den har för förutsättninga).
Johan R skúlason (VM mästare i tölt 2005) lät "sin" häst simma i en "hästpool" 3 gånger i veckan inför VM, vilket som oxå ger mycket bakmuskler m.m.
Det finns hur mycket som helst tips om hur du gör så att din häst " exploderar" i tölten..men det orkar jag inte skriva.

tack för mig och lycka till!!
:D //loddie

Min häst lärde sig öka förra året, var då 9 år, så 11 är abolut ej försent ;) Träna tempo växlingar som du redan gör, kort kort tölt, sen öka till den gräns du känner att han håller, och gör det endast korta sträckor. Så tränade jag min häst, nu går hon jätte fort faktiskt, och det bara klickade till förra hösten efter 2års slit :) Det är ju jätteroligt, nu ökar hon hellre än kortar, men de är ju en annan sak :d

Däremot har min häst "aldrig" gått i form i tölt (såklart hon har, men endast bitvis, de tränar vi på just nu, men form är när de går stabilt och bär sig själva i vilket tempo och vart som helst, enligt mig), varken i den korta lr ökade, hon spänner underhalsen.. Hon har börjat släppa detta år, men de är lång väg kvar.. Men ddetta har aldrig vart nått hinder för den ökade, även fast (SÅKLART) de blir SÅ mycket starkare när de jobbar med baken och trampar under sig.. Men de är ju bara att träna vidare och satsa på framtiden =) :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 228
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka