Ökad tölt på femgångare

M

Miiraa_91

Ni som har femgångare... Kan de gå i ökad tölt? Om de kan det, har träningen av det ena "förstört" det andra? Alltså så passen försämrats av att ni tränat ökat, eller den ökade tölten förstörts av passträning?

Jag har varit sjuk rätt länge och ska förhoppningsvis snart få börja rida knäpp-stoet igen, men hon blir så sjukt het av passen så jag kan inte rida den än på ett bra tag :( Så jag funderar på att börja träna ökad tölt och kanske tävla V2 istället. Vad tror ni, går det eller försvinner passen då?

Sv: Ökad tölt på femgångare

Varför skulle passen försvinna pga ökad tölt, nej du kan träna i lugn och ro utan problem för att passen blir sämre. Har du tur så blir passen ännu bättre.

Tänkte väl mest att det skulle bli "kortslutning" för henne med 2 snabba gångarter efter galoppen liksom. Att det skulle bli svårt (för henne) att skilja på när jag vill ha tölt och när jag vill ha pass. Men det kanske inte det blír?
Vore ju super om "bieffekten" var att passen blev ännu bättre :)

Nej men däremot kommer din arbetsinsats som ryttare att sättas på prov, har du en passvillig häst så är det säkert det första hästen tänker och då måste du rätta till det. Och grunden ligger i att ta reda på i vilket tempo din häst kan klara av, precis som med allt annat och utefter det så tränar ni. När styrkan kommer så kanske tempot kan ökas lite ytterligare.

Tölten är "nyckeln" till de andr gångarterna och tölten förstör ingen gångart.

Däremot ska man INTE träna pass.. det kan förstöra så mycket hos hästen. Både de andra gångarterna, viljan i passen och ja, det är inget man direkt tränar. Pass ska man bara lägga vid speciella tillfällen, ex. vid tävling .. och man kan prova passen nån gång för att se om det funkar, men pass är inget man direkt tränar på.

Nja jag håller väl inte riktigt med, inte alltid förstör passen gångarterna utan i vissa fall kan den fungera rensande. Men det förutsätter att hästen först har visat att den förstår var rätt takt i tölten är, vissa väldigt villiga hästar kan ibland dra nytta av att få utlopp av överskotts energin genom en pass läggning och därefter bli lite mera harmoniska medan för andra är det rent förödande.

Däremot håller jag med om att ju bättre tölt hästen får, brukar också generera i bättre grundgångarter faktiskt genom att styrkan tränas i tölten och den brukar oftast fattas vid de övriga gångarterna.

Däremot ska man INTE träna pass.. det kan förstöra så mycket hos hästen. Både de andra gångarterna, viljan i passen och ja, det är inget man direkt tränar. Pass ska man bara lägga vid speciella tillfällen, ex. vid tävling .. och man kan prova passen nån gång för att se om det funkar, men pass är inget man direkt tränar på.

Tänk vad jag inte håller med :crazy:

Att neka en riktigt bra passhäst sina passrakor är som att förbjuda en homosexuell att träffa ngn av samma kön och tvinga in den i en heterosexuell norm.

Ska en passhäst bli riktigt säker och bra måste den vara förälskad i passen och den passionen får man hålla levande till bådas lycka. En lycklig häst töltar också bättre än en frustrerad.

Olika hästar kräver olika stor dos, men att undanhålla passen i vardagen hos en pass-stjärna, det är ELAKT. Med ett så snålt ledarskap kan man inte räkna med att vinna passmedaljer eller hästens hjärta.

/Svartur fra Oppdal via Tim

Att inte träna pass? hur skall en häst kunna bli bra i passom man aldirg tränar den i pass?

Det är som att aldrig rida tölt förutom när man tävlar:rofl: det går säkert men förvänta dig inte att du skall vinna!

Varför skriver du det till mig? Jag vet att det är så.

Men jag rider inte passen jättemycket under tävlingssäsong, eftersom det inte behövs. Men såklart får hon normalt sett gå i pass lite ibland, för precis som Boj säger vinner pållan mycket på att bli av med lite överskottsenergi genom passen.

Men nu kan/får jag inte rida pass, så då får vi nöja oss med ökat och jag tackar för era svar om att det inte är någon fara för passen :)

Att inte träna pass? hur skall en häst kunna bli bra i passom man aldirg tränar den i pass?

Det är som att aldrig rida tölt förutom när man tävlar:rofl: det går säkert men förvänta dig inte att du skall vinna!

Jag skriver bara det jag lärt mig .. kan referera till Frida Lindström och Toti Arnarsson. Pass är ingenting man direkt tränar, antingen så har hästen bra pass eller så har den inte det. Man "testar" snarare passen.. men inget man direkt tränar på.. kanske tränar på själva passläggningen, teknik osv. men det är ingen gångart man direkt försöker förbättra genom att rida passen.

Jag tycker inte att man kan jämföra tölt och pass riktigt.. inte direkt samma sak.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 315
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 005
Senast: ameo
·
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10