Ökad temp pga vad?

amalia

Trådstartare
Har en fyra årig valack som gått ute på bete sedan början av juni. Hans normala temp har legat allt i från 37,1 och upp till 38 då jag tempade honom under en period i november då jag precis köpt honom.

Häromdagen var vet ute för att titta till ett sår som inte velat läka ordentligt. Då mitt på dagen i den gassande solen hade han 38,8 men var pigg och alert. Han har inte visat någon temp när jag tempade honom då såret uppstod.

Nu har jag tempat honom morgon och kväll i två dagar och han har legat konstant mellan 37,8-38,2. Helt pigg och glad förövrigt. Dricker och äter helt normalt.

Frågan är då vad som orsakat denna temphöjning... Vet tog blodprov för att utesluta infektion vilket han ej heller hade.

Vet frågade även om det fanns smörblommor i hagen för detta kunde orsaka feber vid konsumtion. Visst har vi en del smörblommor men hästar brukar väl normalt sett undvika dem? Kan det vara en kombination av att hästarna går på bete och således är "igång" hela dygnet och att yttertemperaturen är betydligt högre än i vintras då jag tempade honom?
 
Sv: Ökad temp pga vad?

Men 37,8-38,2 kan anses som normaltemp för häst på bete! Hästens temperatur ökar lite vid betning. ;) Och jag tror inte att de står still heller hela tiden.... Så, ingen oro!

Fjordan jag hade, hade en normaltemp som låg precis där din ligger och det var här hon stod på stall! Skulle jag ta in min häst från betet och tempa skulle hon helt säkert ligga runt, strax över 38 i temp!

//Alice
 
Sv: Ökad temp pga vad?

Solgasset och att hästen gått ute är helt säkert anledningen till tempen. Det slår VÄLDIGT fel om man tempar annat än vilotemp.

Fö länge sen roade jag mig med att tempa när de busat i hagen, när jag ridit, när de stått i solgass etc.

Valacken har en normaltemp på 37,4 - 37,6 och han noterade som högst 39.1 grader efter att ha ridit i sommarhetta. Låg på 38.6 efter att stått och sovit i solen i hagen.

Stoet jag hade då hade en normaltemp på 38 - 38,1, hon kom in med 39.7 efter en busrepa i hagen i sommarvärme. Och 39.0 efter att ha stått och solat i hagen.

Så det kan variera väldigt så, så den där enstaka höga tror jag du kan bortse från. När du tempat nu har du tempat VILOTEMP tagen inne då? Om inte kan du nog ha temphöjningen från värme och rört sig i hagen. Annars skulle jag hålla koll på om du har någon virusinfektion som kan ligga och spöka.
 
Sv: Ökad temp pga vad?

Hans "normaltemp" på allt från 37-38 har varit vilotemp under vintern. Nu som sagt gå de på bete och han verkar ligga runt 38,2 såväl morgon som sen kväll. Han hade ju 38,8 mitt på dagen i gassande sol och högsommarvärme...

Men som sagt så är allmäntillståndet precis som vanligt.
 
Sv: Ökad temp pga vad?

amalia skrev:
Hans "normaltemp" på allt från 37-38 har varit vilotemp under vintern. Nu som sagt gå de på bete och han verkar ligga runt 38,2 såväl morgon som sen kväll. Han hade ju 38,8 mitt på dagen i gassande sol och högsommarvärme...

Men som sagt så är allmäntillståndet precis som vanligt.
Jag tror amalia oroar sig i onödan! ;)

//Alice
 
Sv: Ökad temp pga vad?

Ja, det är nog ingen fara alls. Hade jag inte tempat honom så hade jag ridit på i lugnan ro eftersom han är pigg och glad!
 

Liknande trådar

C
Hästvård hej. Min häst temp är väldigt konstig..Imorse vid halv 7 hade han 38 men sen klockan 22.30 hade han 38,5? han stod idag. Igår hade han...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: gylle
·
Z
Hästvård Min häst fick en sårskada förra måndagen, vet. var ut å kikade men ingen antibiotika gavs. Jag fick order om att hålla rent såret och...
Svar
3
· Visningar
821
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp