Ökad Skritt

F

fenny_92

Hur mkt "extra" tygel ska man ge hästen i den ökade skritten?:angel: ja e jätte osäker:crazy:

Sv: Ökad Skritt

egentligen så ska duinte behöva ge så mkt mer extra tygel, max några cm ( om de inte står fri skritt), det räcker med att du mjuknar på handen

"Ryttaren skall lämna stor frihet åt hästens hals och huvud men med sträckt tygel bibehålla kontakt med hästens mun" TR mom 242

För detta krävs det, som sagt, mer än max ett par cm..

Jag fick en gång på pekning av det när jag bara gav ca 2dm extra tygel, så numera ger jag nästan all tygel så hästen sträcker på halsen och länges sig och automatiskt ökar skrytten, aldrig fått klagomål på det längre och skritten blir mycket vackrare & större :) prova dig fram:p !

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 358
Senast: Stergo
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 522
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar