Inthislittlevillage
Trådstartare
Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo född 1998, pigg och tror att hon är en 6-åring. Började med att jag märkte att hon var lite oren i hagen för en månad sedan på höger fram, ordentligt svullen bakom skenbenet vid djupa böjsenan och ytliga böjsenan. Kylde benet och dock var det på kvällen jag märkte det och svårt att få tag i jourveterinär som inte är glad om man ringer "i onödan" så ringde dagen efter. Då var hon plötsligt blockhalt med kraftig puls i benet. Veterinär konstaterade att det inte var någon senskada då hon inte reagerade när man kände på senan och då hon varit 100% fräsch 2 dagar tidigare uteslöt en djupare skada. Hon var då varm vid en punkt under hoven så då landade misstankarna på en hovböld. En hovböld har hon haft förr också och det slog mig att symptomen stämde överens med den gången, så förstår inte hur det inte ringde några klockor att det kunde vara det. Nåja, la på våtvarmt omslag och kontaktade hovslagare som kom ut 3 dagar senare. Hon har gått barfota nu i 2 år vilket nu konstaterades att inte passar henne. hovslagaren hittade ingen hovböld, men sulan konstaterades vara för tunn, den hade slitits ner ovanligt mycket (troligen pga att de skrapat vägen ut till skogen och det har slitit ner hoven, vilket gett en för tunn sula). Hon fick även överrullningsskor som var slipade för att inte orsaka tryck alls på sulan. Blev betydligt bättre genast efter skoning och 2 dagar senare var hon ohalt i både skritt och trav. Fick lov att börja sätta igång henne på mjukt underlag. Men kände då att hon var ofräsch igen och hoppade av. Oren i trav. Följande dag var hon halt igen. Hon var riktigt varm under hoven och kylde hovarna och benen för att dämpa eventuell inflammation. Dagen efter det ville hon inte alls röra sig, hade feber och var hängig. Ringde veterinär igen och konstaterade inflammation i sulan. Fick en kur penicillin då utskriven. 2 dagar efter påbörjande av kuren märktes stor skillnad. 3 dagar senare var hon ohalt i skritt, fortfarande oren i trav. En vecka efter avslutad kur är hon helt fräsch och som vanligt. När jag ska gå promenad med henne märker jag ett "hål" och svullnad uppe vid kronranden på framsidan av hoven. När jag tittar närmare ser jag var på väg ut. Alltså troligen en hovböld trots allt som suttit högt upp. Sköljer och håller rent och var kommer ut. "Hålet" växer fast och svullnaden försvinner, hästen fräsch. Fick vila efter det då jag for på resa och när jag kom hem för en vecka sedan blev jag sjuk så hon vilar fortfarande (2 veckor efter avslutad kur). Nu igen har jag märkt av lite puls i benet och lite svullnad sitter kvar bakom skenbenet, men ingen värme någonstans. Hon är helt fräsch i alla gångarter och på böjt spår. Inga tecken alls på att hon skulle ha ont och inte varm nånstans. Bara liite svullnad och lite puls. ingen riktigt kraftig puls som man känner av om man inte känner på rätta stället, men förhöjd mot vad hon brukar ha. Någon som varit med om att pulsen hållit i efter en hovböld? Eller kan det bero på att sulan fortfarande inte är 100% okej eller kan lite av hovbölden fortfarande sitta kvar högt upp i hoven som gör att man inte får reaktion när man klämmer? Hur som haver kommer jag att kontakta veterinär genast om hon blir oren igen, avvaktar så länge hon är ohalt och inte har ont.