Öka motivation - ridhus och paddock

V

Vicksan

Har en underbar Isis sedan 7 månader tillbaka :love:
När han kom var framåtbjudningen NOLL i både paddock och ridhus. Började rida "vanlig" engelsk dressyr i ridhuset för tränare och det slutade med att han ställde sig i mitten och sänkte huvudet till backen samtidigt som han verkade vänta på att det skulle gå över. Jag tänkte att det funkar inte så, så vi tog ut både EQ och veterinär, åkte även till klinik och fick honom genomkollad ifall det var något med honom. Hittade några låsningar men nu ska han vara fullt frisk.
Men i alla fall, åter till "problemet". Han kopplade bort ALLT där inne. Ute flyter han i skänkelvikningar, lyssnar på allt jag ber honom och älskar att lära sig nytt, så det är just inom väggar och staket som han blir totalt bortkopplad. Började klickerträna i ridhuset och nu drar han ditåt varje gång vi går förbi, gasar järnet där inne när jag springer bredvid honom, tjuter, bockar - ja han leker verkligen och tycker det är skitkul! I ridningen går det framåt lyckligtvis, brukar dra ett "bus-varv" där inne och sedan gå ut igen. Det har hjälpt oss mycket. Nu kan han skritta runt där inne och tycka att det är helt ok!
Paddocken har från ganska tidig höst tills nu varit i total geggamoja så vi ska börja om från början där med.
Men min fråga var, i ridhuset kan jag börja med, finns det några tips på vad jag kan göra för att öka hans motivation? Håller ju redan nu på och det går hela tiden framåt men det kan ju alltid vara bra med många olika övningar. Till exempel någon labyrint eller ja ni förstår poängen. Allt dressyrarbete kör vi ute så därför vill jag bara ha tips på motivationshöjande saker som får honom att tycka det är roligt igen!

Tacksam för tips och svar!

Sv: Öka motivation - ridhus och paddock

Prova hoppa lite? Det brukar många hästar tycka är roligt.. Jag har också islandshäst, och speciellt en som jag tränar brukar kunna bli lite seg.. men du väcker jag upp honom med pisk. Ja, jag piskar ju honom inte sådär helt random.. utan ex. när jag lägger på skänkeln och hästen inte svarar på en gång, då blir det pisk.
Något annat som kan funka är att glaoppera ett varv, så fort du kan innan du börjar med arbete.. bara för att väcka upp hästen.

Har löshoppat honom och det tycker han är kul så länge han blir klickad för det. När jag rider vill han inte riktigt och det slutar med att han bara slängtravar rakt igenom för min skull.

Pisken har han varit riktigt livrädd för, nu har han börjat vänja sig men så fort jag rider och har den i handen springer han på som bare den för han är rädd att jag ska smiska till honom, och så vill jag absolut inte ha det så det är uteslutet.

Helst vill jag ha tips om roliga saker man kan göra, för det är nog det enda som funkar. Något som man kan hålla på med under tiden man är där.
Ute funkar det bra att galoppera lite fort i början för att "få igång" honom. Men i ridhuset/paddocken så gör det nästan saken värre tyvärr.. :(

Gör du samma övningar gång på gång eller har du varierande?

Det kan ju vara så enkelt att hästen känner att "ja men det här kaaaaan jaaaa...." och helt enkelt har tröttnat? Som när man gick i skolan och läraren visade samma grej för 711:te gången, då kan väl ingen ärligt säga att "jo, jag lyssnade lika upppmärksamt varje gång!"

Pröva massa nya övningar? Ta lite inspiration från western (kommer inte ihåg vad grenen heter men..) öppna grindar, gå över broar och så... Man behöver inte bara rida de traditionella ridvägarna för att jobba hästen =)

Har ni ingen grind att öppna? Ställ 2 höga koner, och häng/knyt ett grimskaft imellan, knyt fast det i ena änden och låt den andra symbolisera "grindöppningen" Övningen går ut på att du ska kunna öppna, gå igenom, stänga. Där får du in moment som t.ex. skänkelvikning, bakdelsvändning/framdelsvändning med mera beroende på hur du beslutar att du ska genomföra den.
Bara din fantasi sätter stopp för vad som är roligt =)

När jag rider där inne varierar jag mig alltid, just för att han inte ska hamna där han var förut. Men jag kan prova lite av det du sa, det behöver inte vara något som tränar honom men det är ju alltid ett plus i kanten ;) Det viktigaste är att han tycker det är behagligt. Tänkte du på trail? Har själv tävlat i detta så där skulle man ju kunna hämta lite inspiration.. Får tänka lite så kommer jag nog på något snart. Tack för tipset, nu satte du igång fantasin ;)

jag skulle precis till att skriva ngt om rekvisita och bana - men så ser jag att du t o m tävlat! WE är ngt som tilltalar mig enormt!

Inte så avancerat, mindre tävlingar, klubb och liknande, men räckte gott och väl för mig när jag var yngre :)

Inget tips på övning, men berömma "onödigt" mycket!

Det funkar väldigt bra på min häst, och när han märker att han får beröm för "små saker" blir han plötsligt mycket mer motiverad. Tillexempel gör han magiska hörnpasseringar i skritt i ett hörn nu, helt automatiskt. Så nu jobbar vi på övriga hörn också. ;)

Vad tror du om att bygga en liten bana där det händer något hela tiden? I stil med några cavalettibommar i trav på långsidan, sen sakta av mellan två koner, rida slalom längs andra långsidan och sen rida tex en diagonal med tempoväxling eller övergång vart 15:e steg? Rida barbacka och öva på att tex stanna, starta och backa för bara sitsen? Berömma och vara glad under tiden och efter en kort stund avsluta och gå och gör något du vet att hästen gillar? Eller ha en hink med morötter i vid "målgången" av den lilla banan? Kanske kan sätta fart på motivationen?

Funderar på om man kan köra klickerträning när man rider på ngt sätt? Eftersom det verkar funka annars? Har ingen erfarenhet av klicker, bara en tanke.

Hur länge är hästen riden? För min tog det ett bra tag innan jag fick bjudning i ridhus/paddock, nästan ett år. Jag gjorde så att jag åkte och red på anläggningar runt omkring där jag bor, hästen var lite mer pepp på bortaplan och blev efterhand mer alert hemma också.

Var glad och beröm, kör korta omväxlande pass och växla mellan uppsuttet och avsuttet är de saker jag kommer på.

Liknande trådar

Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 651
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 631
Senast: Bapelsin
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar