Öka fodergivan

Opartisk

Trådstartare
Dräktigt sto med 3 månader kvar till beräknad fölning. Har nu fått rådet att öka givan till detta stoet.(shettis)
Räcker det med att ge hö och ev lucern som extra eller det ska vara kraftfoder?

Sv: Öka fodergivan

Att bara öka högivan räcker möjligen om du har VÄLDIGT högt proteinvärde i höet.
Mina egna högdräktiga shettisston räcker det inte för... De har tappat en hel del hull trots fri tillgång till superhösilage.
Det är framförallt proteinbehovet som ökar i slutet av dräktigheten. Sen måste man komma ihåg att utrymmet i magen minskar när fölet blir större, så det är en fördel att ge tillskott som inte tar så mkt plats, så lusernpelletse eller annat proteinrikt kraftfoder är rätt bra att ge...
(jag ger lusern + groov 125 just nu)

Sv: Öka fodergivan

Mina dräktiga shettis ston får lusern o hippo grow utöver höt. Den ena är beräknad att föla om ca en månad o den andra om ca 2 månader

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka