Öka bakdelsmuskulatur?

Alexandra_W

Trådstartare
Riesenhanen har (sedan ett bra tag) blivit av med 'fläsket' och är i utmärkt hull. Aktiv som sjutton blev han i ungefär samma veva, fullt ös mest hela tiden utomhus =)

Jag tycker dock det är lite klent med musklerna på bakdelen, jag är dock lite miljöskadad av mina greyisar, men ändock. Eftersom jag tänkt gode herrn skulle få dra pulka i vinter skulle jag gärna få till lite mer muskler på bakdelen.

Finns det något speciellt som är 'extra nyttigt' att göra i sammanhanget? Han 'tränar' inte något specifikt/på något specifikt sett nu, utan är med på gården och i stallet, samt är med lös i skog och mark, inkl mer oländlig terräng.

Sv: Öka bakdelsmuskulatur?

En hund som ska bygga rejäla bakmuskler,ska göra det i lugn takt,alltså inte fullt ös hela tiden,för då jobbar inte bakdelen!
Så för övrigt gör du helt rätt med terräng och skog osv,men sänk farten,så han inte rusar hela tiden,då får du långa smala fula muskler,alltså inget muskelpaket!
Lycka till!

Gör som man gör med hästar, träna i backar.
Om du har möjlighet, ta med honom på ridturer i varierande terräng.

Ridturer..hoho..haha.. *blir gråtfärdig* Om jag hade något att rida på..så..

Men han är ju med i skog och mark etc, men jag tror movi sa något viktigt där. Sänk farten. För han kör ju 'fullt ös medvetslös', hoppar upp och ner över stock och sten och 'skenar runt' som en tossing på fälten. Men det bygger ju mer kondition än muskler förstås! Är ju bortskämd med greyisarna som sagt, är det något de bygger helt automatiskt så är det ju broilerbakdelsmuskler.

Men ska helt klart sätta honom i lina på promenaderna eller något för att minska tempot!

Flåt, visste inte att du inte hade något att rida på.
Blir suget alltför akut så finns det väl en anattal travare runt om i landet som behöver hem. (hukar mig under skrivbordet.. :D)

ja sänk tempot eller, ge honom mer protin rik föda, så han har något att bygga muskler av. (vet ej vad du ger för foder eller ev allergi, men testa att ge honom färskfoder. )
Risken finns ju att du får en deppig hund för han inte får upplopp (hur förklarar jag igentligen?) äsh, får göra sig av med sin överskotts energi. Alt hjärngympa, men det bygger man ju inte muskler på.
*trött, borde hålla tyst och gå och lägga mig. *

Flåt, visste inte att du inte hade något att rida på.
Blir suget alltför akut så finns det väl en anattal travare runt om i landet som behöver hem. (hukar mig under skrivbordet.. :D)

ja sänk tempot eller, ge honom mer protin rik föda, så han har något att bygga muskler av. (vet ej vad du ger för foder eller ev allergi, men testa att ge honom färskfoder. )
Risken finns ju att du får en deppig hund för han inte får upplopp (hur förklarar jag igentligen?) äsh, får göra sig av med sin överskotts energi. Alt hjärngympa, men det bygger man ju inte muskler på.
*trött, borde hålla tyst och gå och lägga mig. *

Ingen fara (ang ridningen).

Han äter 30/20-foder, så 'byggmaterial' tror jag inte han lider någon brist på.

Och tänkte ju inte bara släpa runt honom i lina, men att han inte alltid får 'skena lös'. Han behöver dock hjärngympa - JA. Han är sjukligt understimulerad just nu (varit senaste veckorna), matte mår inte så bra och orkar inte riktigt. Idag roade han sig med att springa i 110 i en stor cirkel och hoppa över 'kopplingen' mellan släpet och transporten. Typ 50 gånger *host*

Men även om jag börjar ha honom i lina i skogen för att få ner tempot, så han är ju med hela tiden i stallet osv, så han lär få utlopp för 'springet' med. (Och springet minskars äkerligen när han får bli lite trött med)

Min hund växte för fort så att inte musklerna hängde med i bakpartiet (låren). Jag har varit iväg till vet. och sedan till en sjukgymnast som kände och klämde, vi fick uppgift att köra med favoritbollen i skogen. Hunden stannar på stigen, jag går iväg och lägger bollen en bit in så att han inte behöver spåra efter den, sedan går jag tillbaka och skickar hunden på - sök bollen. Han kutar iväg och kutar tillbaka till mig. Det var sådana muskler som fattades på honom, rena jakthundsmuskler, och det skulle han få av spurterna. Sedan skulle jag stretcha honom när vi jobbat.

Vi går på både sök och spår kurser nu så det gör nog sitt till så småningom.

Lycka till.

Okej, sådant (dvs rusher) gör han ju redan, så det är nog inte det som 'fattar honom'..

Men håller tummarna att du får dina resultat med din vovve =)

Tack. :)
Du får simma med hunden då, det är jättebra och de bygger bra muskler av det. Sedan berättade en boxerägare att hon hänger på sin hund en sele och hunden får dra upp henne i uppförsbackar.

Jag och min hund har alltid gått i skogen och han har alltid varit "lös" (sele och långlina) så det är konstigt att han inte har mer muskler i låren, men sjukgymnasten sade att det var spurtmuskler, eller galoppmuskler som fattades.

Hehe, han kanske skulle behöva en egen personlig tränare, som min herre har ;) Delar man hus med en pensionerad kapplöpningsgreyhound så får man ordentligt med 'rushträning' och 'spurtträning' :devil:

Enligt sjukgymnaster och veterinärer som jag pratat med så är det absolut enklaste och bästa sättet att bygga muskler på en hund att skritta den. Skritt är den mest krävande gångarten eftersom hunden måste arbeta genom hela rörelsen. Allra helst ska det göras i högt gräs eller snö så den får lyfta ordentligt på tassarna.

Sen kan man hitta på massa spännande styrketräningsövningar med hunden. Man kan lära den "tass" och i ditt fall då att lyfta på bakbenen. Man kan lära hunden att backa upp för trappor. Även cavalettiträning (samma princip som för hästar) är väldigt nyttigt där hunden får öva på att se sig för, länga sig och korta sig.

En annan väldigt nyttig övning är att gå på tvärsan i en backe, alltså inte uppför eller nedför utan på bredden. Hunden belastar då det benparet som är neråt och balanserar med det andra. Tänk på att göra alla övningar åt båda håll så att hunden blir liksidigt musklad. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka