Ok att själv fixa vikarie?

gunhild

Trådstartare
Har åkt på influensa big time, skulle jobbat i helgen men går ju inte. När jag ringer så vill min chef att jag ska fixa vikarie. Så är det alltid. Tycker ni att detta är ok? Hur ser det ut på era arbetsplatser? Kan själv känna att är man sjuk så är man, då borde inte jag behöva sitta och jaga vikarier....
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Men vad finns det för rötägg bland arbetsgivare idag?
Det är inte din uppgift, kära nån.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Om man inte är arbetsledare, ska man heller inte ha uppgiften att ordna vikarie. En arbetsledare har ofta den uppgiften, att leda och fördela arbetet. D v s ta in vikarie om det behövs.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Du ska inte fixa vikarie, det är arbetsgivarens ansvar att se till att verksamheten funkar trots din sjukdom.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Nej det känns inte helt ok, jätte stressande att sitta hemma med feber och svullen "paddhals" och alla jag kan ringa bara säger nej :( Känner för att ringa chefen och säga att jag inte hittar ngn så han får sköta det själv....
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Jag tycker absolut du ska ringa chefen och säga att denne får sköta det själv. Du har redan gjort mycket mer än vad du egentligen ska.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Jag kan försöka underlätta om jag har tidig tid, skickar sms på kvällen om jag blivit sjuk till någon av våra stadiga vikarier, men fixar det sig inte då får mina kollegor fixa det som är på plats dagen efter.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Har åkt på influensa big time, skulle jobbat i helgen men går ju inte. När jag ringer så vill min chef att jag ska fixa vikarie. Så är det alltid. Tycker ni att detta är ok? Hur ser det ut på era arbetsplatser? Kan själv känna att är man sjuk så är man, då borde inte jag behöva sitta och jaga vikarier....

Nej det behöver man inte.

Du ringer väl från din tjänstetelefon?
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Absolut inte! Min personal behöver dock fixa ersättare själva om de vill vara lediga på schemalagd tid de redan godkänt men inte vid sjukdom då är det mitt ansvar. Krya på dig och ring ett sista jobbsamtal för idag det till chefen och ge bollen tillbaka där den hör hemma :)
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Behöver jag vara ledig så fixar jag en vikarie innan jag ber om tjänstledigt/semester.

Men så är jag ensam på min ort i det här företaget också.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Nope har ingen tjänstetelefon.

Vi fixar också vikarie själva vid ev semester eller tjänstledighet men det är ju en annan sak kan jag tycka. Är tillräckligt drygt att vara dålig och att då behöva vara orolig för vikarie är inte så kul. Får nog ta upp detta med chefen när jag är tillbaka, nu löste det sig denna gång men tycker nog att man ska få vara sjuk utan att behöva göra en massa hemifrån.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Nope har ingen tjänstetelefon.

Vi fixar också vikarie själva vid ev semester eller tjänstledighet men det är ju en annan sak kan jag tycka. Är tillräckligt drygt att vara dålig och att då behöva vara orolig för vikarie är inte så kul. Får nog ta upp detta med chefen när jag är tillbaka, nu löste det sig denna gång men tycker nog att man ska få vara sjuk utan att behöva göra en massa hemifrån.

Det är DIN arbetsledare/chef som skall se till att det finns vikare för dig när du är sjuk eller semester. Det åligger inte på dig..... Vänd dig till din fackliga organisation omgående...
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

På mitt jobb ringer vi en vikarie-samordnare som är ansvarig just för den arbetsplatsen. Svärmor och hennes kollegor har ofta fullt upp då de ska täcka vikarier inom vården för hela kommunen, delat på 4 områden
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Vet jag dagen före att jag eller dotter är sjuk så meddelar jag personalenheten och de löser det. Uppstår problemet under natt eller helg meddelar jag vakthavande befäl som antingen flyttar runt personal eller ringer in timvikarie eller ordinarie personal på övertid.
Skulle aldrig komma på tanken att själv leta efter vikarie. Däremot skulle jag kunna tänka mig att fråga de kollegor jag umgås med privat om någon är sugen på att jobba extra. Nappar någon så tipsar jag personalenheten/VB om att person X är intresserad av att ta mitt arbetspass.

Detta har dock aldrig inträffat eftersom jag aldrig varit sjuk och har dottern varit sjuk så har antingen pappan vabbat eller så har hon haft barnvakt.
 
Sv: Ok att själv fixa vikarie?

Det är absolut inte ditt ansvar att ordna vikarie! Det ska chefen göra, det är därför hen har högre lön än du.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 520
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
568
Senast: seahawk
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp