ok att äta gräs en dag per vecka?

diabla

Trådstartare
vart min häst står är det tyvärr bara asfalt och grus.

jag har nu möjligheten att lasta min häst och låta henne stå i en normal stor gräs hage i 8 timmar varje lördag.

kan det på nått sätt vara skadligt för henne? hästar ska ju ha rutin och samma mat varje dag, kan det vara dåligt för henne att äta gräs på detta sättet?

just nu, cirka 5 ggr per vecka leder jag ut henne till ett ställe där hon kan få äta gräs. men jag måste stå och hålla i henne i grimskaft så det blir inga lång stunder, ungefär 10-15 minuter per dag. så hon får lite gräs nästan varje dag.

ska jag sätta på henne munkorg om hon ska ut i 8 timmar? eller oroar jag mig bara i onödan?

Det är ju inte det optimala.

Kan du inte tex slå gräs med en lie och ge hästen varje dag? På detta sätt kan den få rejäla mängder med gräs hela tiden och magen är van att få i sig stora mängder gräs varje dag.

Jag har själv gjort så när jag inte haft möjlighet att ha hästen regelbundet i en gräshage.

Sen beror det på hur mycket gräs det är i gräshagen. Är det väldigt nerbetat så spelar det mindre roll än om det är en hage med mycket gräs.

det är ganska mycket gräs i hagen som den är nu men jag kan nog klippa det innan jag släpper in henne.
nä jag kan inte slå med lie varje dag tyvärr, bor mitt i stan.
Kanske får köpa en munkorg och sätta på henne om det fortfarande är mycket gräs.

Om du klipper gräset så måste du se till att rensa bort det från hagen.
Gräs som blir liggande börjar ruttna och äter hästen det så kan den bli rejält dålig.
Dessutom så är det mer tryck i det nya gräset som växer upp jämfört med det som stått ett tag.
Vill du begränsa tillgången så är det bättre att göra en mindre hage.

vart min häst står är det tyvärr bara asfalt och grus.

jag har nu möjligheten att lasta min häst och låta henne stå i en normal stor gräs hage i 8 timmar varje lördag.

kan det på nått sätt vara skadligt för henne? hästar ska ju ha rutin och samma mat varje dag, kan det vara dåligt för henne att äta gräs på detta sättet?

just nu, cirka 5 ggr per vecka leder jag ut henne till ett ställe där hon kan få äta gräs. men jag måste stå och hålla i henne i grimskaft så det blir inga lång stunder, ungefär 10-15 minuter per dag. så hon får lite gräs nästan varje dag.

ska jag sätta på henne munkorg om hon ska ut i 8 timmar? eller oroar jag mig bara i onödan?

Jag tycker inte att det låter som en bra plan.

Som med allt annat i foderväg vid foderbyte ska det ju ske en långsam övergång där man börjar med små mängder. Speciellt gräs ska man faktiskt vara extra försiktig med och att släppa ut en häst bara 1 gång i veckan, 8 timmar på gräs tycker jag är för drastisk omställning.

Jag hade hellre varje dag tagit med mig en ikeapåse och klippt gräs och gett hästen i hagen. Kanske flera gånger per dag.

Är tanken inbetning så hade jag tänkt som ovan, om inte så måste inte hästar ha gräs bara för att det finns.

det finns inga hagar på mitt stall. vi bor mitt i Sydney.

på lördagar har jag möjlighet att lasta henne till ett annat stall som har hagar. (nej hon kan inte stå på det andra stallet varje dag, det har varit incidenter i det stallet där män har haft sex med hästar och de har inte fått tag i de som gjort det så jag vill inte att hon står där över natten, men på dagen är det okej för då kan jag kolla till henne)

jag vill att hon ska gå i hagen där i 8 timmarna på lördagar så hon kan gå själv och lukta omrking och busa med sina vänner och sträcka ut sig. jag bryr mig inte så mycket om att hon ska äta gräs utan det är mer att hon ska ha plats och röra sig och bara "gå ihage"

så vad tror ni om att sätta munkorg på henne? en sån som har hål så att hon kan äta lite grann?

Hej!

Vilket dilemma!

Jag hade inte velat riskera min hästs hälsa genom att ge den gräs en gång/vecka. Det kan funka, men det kan lika gärna slå ut hästens mage och ge kolik eller i värsta fall fång (jag har varit med om hästar som gått direkt från stall till bete och fått rejäl kolik på bara några timmar, skitläskigt!!).

Jag förstår ju att du vill ha ut din häst i hage, men jag hade inte riskerat det varken med eller utan munkorg. Munkorgen kommer antingen göra så din häst blir tokigt frustrerad för hon inte kan äta (och det kommer definitiv inte göra henne lyckligare), eller så kan hon äta och då är risken att hon blir sjuk(min hindras knappt alls av munkorgen). Finns det inga grushagar i gräshagesstallet??

/Lavinia

mmm det är svårt. jag hatar att se henne stå i boxen så jag vill så gärna att hon ska få gå i hage.

det kanske ska byggas en sand-grus hage, men det är inget jag kan lita på.

åh vad jobbigt.

Hej!

Kan du inte bygga en hage själv då? Ibland kan man ju få göra sånt om man själv köper in material, beroende på stall och så. (jag har kanske tur som stå i ett stall där sånt är ok).

/Lavinia

Hej!

Kan du inte bygga en hage själv då? Ibland kan man ju få göra sånt om man själv köper in material, beroende på stall och så. (jag har kanske tur som stå i ett stall där sånt är ok).

/Lavinia
nej tyvärr. stallet är mitt i stan. parken som är bredvid är som slottskogen i gbg.

Jag hade nog faktiskt åkt iväg och släppt i hage en gång i veckan om det var enda alternativet... Kan du beta henne 20-30 min om dagen? Och munkorg hade jag haft på, kanske även släppt 3-4 timmar första gången och sen öka lite... Du har inte möjlighet att åka dit fler dagar än en gång i veckan?

Sen beror det även på hur hästen är. Är den känslig för foderbyten?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama