Ok, ännu en selfråga..

R

Rebby

Har fått två beg selar till låns, behöver nu lite tips och sånt eftersom jag är (nästan) helt oerfaren av all slags körning. Jag ska köra ett varmblod, kanske 1 gång veckan eller nått. Bara i skogen, som komplettering till ridningen, alltså¨inte träna eller nått.

Har fått 2 selar. En bröstsele och en travsele. På travselen finns allt utom brösta (tror jag), och på bröstselen, allt utom den remmen som man ska fästa i rockarden.

Angående bröstselen så har jag kollat lite här på buke i gamla trådar och jag misstänker att det är en sån som ni kallar "skitsele". Men för att vara säker så kanske nån kan lägga in en bild på nån sån sele så jag ser vad ni menar med det, är inte helt säker.

Skulle va jättebra om nån kunde lägga in en bild på en travsele också eftersom jag inte riktgit vet vad som saknas på den. Har iaf svanskappa, själva däckeln med gjord och en säkerhets rem som man ska snurra runt skaklarna och sen knäppa under magen (vad jag förtstått). Den har ingen brösta - vilken rekommenderas?
Sen undrar jag; hon som jag lånade av sa att det skulle finnas en till typ "säkerhetsrem" som man ska linda runt skaklarna, medans dom i stallet säger att det inte ska det..?
Är det nått mer som ska köpas? Har sett om bakselar och.. draglinor? Vad är det bra för? Behövs det till travselar?

Ska köra en rockard, inte spec. tung, men inte heller lätt.

Alla tips och sånt är väldigt uppskattat! :bump:

Sv: Ok, ännu en selfråga..

Ska du bara köra rockard ibland så duger en travsele gott, kan vara en bra grej att köpa en sk bredbrösta
pdf fil på bröstor
nr 11414 är en kort bredbrösta
nr 11416 är en lång bredbrösta

Hittade ingen bra bild på någon sele men det som ska finnas är:
Däckel, svanskappa, rem som sitter på var sin sida på bukgjorden, säkerhetsrem (sitter över selen, med öglor dom är trädda över töm öglorna)

Bild i en PDF fil

nr 1008 är en standardsele, kika lite där

Här har du en bild på remmning med vanlig sele
a9099da5.jpg

Höger sida

9ce7f17a.jpg

Vänster

Hoppas du blev lite klokare

nilema skrev:
Hittade ingen bra bild på någon sele men det som ska finnas är:
Däckel, svanskappa, rem som sitter på var sin sida på bukgjorden, säkerhetsrem (sitter över selen, med öglor dom är trädda över töm öglorna)
Hoppas du blev lite klokare

ok tack! Bilderna funkade dock inte :(

Alltså jag vet att jag har en däckel, svanskappa, säkerhetsrem. Men vilken är rem som sitter på var sin sida bukgjorden? Tror inte jag har sånna.?

Så det där andra jag skrev om, slagrem, baksele (eller vad det nu hette) osv är inte nödvändigt, det räcker med det här? :)

Vilekn är bättre lång eller kort bröstan?
:bow:

ok tack! Bilderna funkade dock inte

Konstigt, jag får då upp sidan när jag klickar på länken...
Har du Acrobat Reader på datorn?

hittade en bild, dock liten
10001a.jpg

Du saknar nog skalmremmen:
11805a.jpg

Slagrem används om dom är erkänt lätta i baken och du ska kunna sätta dit den på rätt sätt annars kan den bli galet.

På körforumet förespråkar dom stenhårt att du måste ha baksele men jag tycker, ska du bara nöjesköra nån gång ibland så funkar det utan, jag har aldrig kört rockard med baksele och de tror jag inte nån av oss gjort.........

Ahh, okej. Det är nog den jag saknar! Men vet du ungefär vad en bred långbrösta samt det där, kostar?

Nej jag har inte det programmet :( Men den andra selen är det lika bra att e tillbaka den då?
Tack :)

Skalmrem ca 160:- tror det är per styck ....
Bredbrösta ca 600-700:-

Har du tur kan du hittan nån på annons eller så annonserar du efter en, Jag sålde en för ett tag sen begagnad i superskick för 200:-

ok tack! Men vet du nån bra sida man kan annonsera efter travtillbehör? Helst i västerbotten då..

Gå in på www.travinorr.se (travbanorna Umåker, SKellefteå, Boden, Solänget mm fleras hemsida)
Där finns en anslagstavla där du kan kolla om del finns någon till salu eller annonsera själv.

om du är i Umeå nån gång så är du välkommen att kolla grejerna på riktigt. Kanske kan låna ut både sele och brösta MED draglinor och svängel. Har även en baksele till salu :)

Ohh. ojdå! :) Men jag är typ aldrig i umeå dock..:( men väldigt snällt erbjudande! :D

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 980
Senast: Digbil
·
Körning Köpte ett sele som enligt säljaren skulle vara ett travsele i syntet. I själva verket var det en skum blandning mellan körsele och...
Svar
8
· Visningar
2 418
Senast: svea
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 329
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama