Ojoj vad det sväller!

S

SanchoPancho

Min häst har haft lite munproblem så nu äter hon fodret blött. Hon äter Krafft grund och havre och detta blandas i hink med vatten.
Fodraren undrade en dag om jag inte kunde ha mer vatten i hinken för det var svårt att få ur. Jag kollade hur mycket det svällde och oj! Krafft grund blir ju nästan dubbelt så stort när det legat i vatten ett par timmar.

Så vore inte detta likt betfor illa att ge i stor mängd? Är inte risken för foderstrupsförstoppning stor? Tänker på hästar i stallet som får 2 kg grund på en giva vilket måste resultera i enorm storlek i magen om de dricker.
Vad tror ni om risken med detta och likartade foder?
 
Sv: Ojoj vad det sväller!

Oj. Trodde inte det svällde så mkt!
Vet att typ lusern och betforpellets sväller i massor, men krafft-pellets hade jag ingen aning om.

Måste testa i kväll, har Nya Groov, Groov och Protein i stallet och protein är ju ganska hårda..
 
Sv: Ojoj vad det sväller!

Krafft groov o alla dem andra sväller nog inte lika fort som lusern och betfor...vad jag tror iallafall...det står ju inget om att krafft ska blötas som betfor o lusern...

sen hinner det inte bli så stort i magen för när det sväller e det redan på väg ut i tarmar mm....
 
Sv: Ojoj vad det sväller!

Ja iofs.. Men sväller gör det ju likväl även om det sväller långsamt.
 
Sv: Ojoj vad det sväller!

hjääälp.... trodde inte ja heller...
men jag tror inte att det är nån fara då det som sagt tar större tid på sig
 
Sv: Ojoj vad det sväller!

Det är ingen fara. Det är beräknat att hästarna ska klara den svällning som sker. Även havre och annat foder sväller när det blötläggs.

Men det ÄR svårt att få ur fuktad pellets ur hinkar, jag brukar ha betfor i botten, då går det lättare att få ur.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: elle12
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 063
Senast: Tinda
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: MissMisty
·
J
Foder & Strö hoppas denna hamnar rätt nu.. min nya pålle är ganska omusklad och nu börjar även revbenen synas. han är bukig , men alltså inte smal i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 448
Senast: Josse58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp