"Ojämnt" hösilage?

Lona

Trådstartare
Vårt hösilage är väldigt olika mellan olika balar, dels varierar torrsubstansen mycket men även grovheten mm så jag antar att även näringsvärdena varierar. Vi har en analys men hur mycket kan man lita på den?
Hur gör ni när ni har ojämnt grovfoder, man kan ju inte skicka in sjuttioelva analyser? Går efter den ni har och försöker justera på en höft efter hur höt känns/ser ut?
Som det är nu ger jag naturligtvis mer när silaget är blött men i övrigt känns det som om man famlar lite i blindo.
(Har en islandsvalack på 15 år i normalt hull/arbete.)

Sv: "Ojämnt" hösilage?

vad vet du om hur det är skördat?
samma eller flera åkrar? samma eller flera skördetidpunkter?

Analysen är ett riktvärde och om jag vore du skulle jag utgå ifrån att den stämmer någorlunda, men att vara noga med att utvärdera hur hästarna reagerar på foderstaten de får.

Analysen bör vara ett genomsnitt av hela partiet, dvs det bör före plastning vara plockat lite från många balar för analys.

På så sätt får man ett riktvärde att följa under säsongen så att hästen klarar vintern utan alltför stora brister eller överskott i slutänden. Om sedan foderstaten stämmer exakt varje dag är mindre viktigt. :)

Men har det slarvats med provtagningen är det inte säkert att det är en tillförlitlig analys...

Som Pinky skriver är det en konst att ta proverna för analysen. Så för att veta hur pass man kan rätta sig efter den måste man veta hur provet är taget.
Det finns två sätt att ta prov som kan kallas för korrekt Det ena är att man plockar det från olika ställen på hela fältet/fälten som ska pressas samtidigt och ingå i samma parti. Detta gör man ju då innan pressning och inplastning, vilket leder till att man får ta TS-halten med en nypa salt. Det andra är att man tar prov från flera olika balar samtidigt efter att det är klara för användning. Det gör man med ett speciellt verktyg som man borrar in i balen och får ut en borrkärna. Detta sätt är ju lite omständligare och om man inte är storkonsument så finns ju risken att en del balar blir dåliga efter provtagningen innan man hinner använda dem. Men detta sätt ger i allfall en bättre analys avseende TS-halten.

Så om du kan lita på din analys eller inte beror mycket på hur provet är taget och när. Är det taget från en enstaka bal eller från flera, är det taget före eller efter inplastning och ensilering? Är det taget från en enstaka bal så ger analysen bara en hint om vad man förvänta sig av innehållet och inget man kan förlita sig på till fullo.

Eftersom vi får en bal i taget är provet sannolikt taget från en eller möjligen två balar, det är alltså inte bonden som skickar på analys utan vi i stallet. Tror att höet är taget på ett par olika ängar men vid samma tidpunkt (försöker fundera på när de slog höet, vi rider ju förbi).

Får väl ta analysen som grund och sedan känna mig för, ffa när det gäller TS för den varierar rejält. Det är ju möjligt att de andra värdena gör också men det går ju inte att se/känna som TS gör.

Om det är stor variation på TS mellan olika balar kan du lugnt räkna med att det finns variationer även i de andra värdena. Ett bra sätt att hålla jämnare värden är att ge en grovfoder i form av lusern istället. Där har du säkrare analys på värdena.

Mitt hösilage ser ganska lika ut från bal till bal men bondens analys visade 69smrp.
Jag gjorde egen analys för att få mineralerna också och tog från 100kg som visade 48smrp???

Frågan är vilket man ska tro på? Tog jag på för liten mängd så det blev för litet urval eller skiljer värdena så på ett fält?

Värdena kan skilja mycket från en ända av fältet till en annan. Det är just därför som det bästa sättet är att gå diagonalt över fältet och plocka på olika ställen för analysprovet. I balarna så kommer det ju att bli blandat och balarna kommer ju sedan i sin tur att blandas när de ställs undan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Har lite problem med mitt halvblod. Vi fick in ett riktigt panghö i sommras, hästarna höll sig i otroligt bra hull på det.. enda tills...
2
Svar
24
· Visningar
1 814
Senast: orion_x
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård