Fiorano

Trådstartare
Om ni sitter på en häst för första gången som ni ska hjälpa till att rida för att utveckla/utbilda hästen, hur reagerar ni och vad säger ni till ägaren om ni upplever hästen som ojämn. Inte sagt att ni uppfattar hästen som halt, men ojämn (jag tror att ni förstår mig), kan alternativt vara att ni uppfattar att den är svår att ställa igenom i en vis sida, att den skjuter dig som ryttare snett i sadeln. Alltså allt ihop egenskaper som kan tyda på att hästen har en låsning, har ont eller dylikt, men också olika åkommor som kan uppkomma för att den är dåligt riden, ojämnt musklad och inte lösgjord för fem öre.

Hur gör ni? Kräver ni att ägaren ska kolla upp hästen omgående eller rider du den ett par tre veckor för att se hur den utvecklas och om den blir bättre eller sämre?

Sv: Ojämnhet

Jag säger direkt till om att hästen inte är jämn och ber ägarna att kolla upp hästen.
Turligt nog rider jag hästar som har väldigt noggranna ägare som alltid kollar upp allt.
Men är det så att den är stel, av de hästar som jag rider, så är det oftast på grund av
att den är just stel på grund av att den inte är tillräckligt lösgjord, då jobbar jag den i
skritt för att se om det släpper, för att se om traven och galoppen är bättre sen.

Det beror på, framförallt om hästen verkar "ovillig" i kombination med att den har svårare för sig, eller om det bara är svårare att komma till kvalitet.
Skulle den protestera eller verkar vara i så risigt skick att man snarare är förvånad om det inte fått fysiska följder också, då skulle jag be att få den kollad. Jag personligen har tendens att vara överförsiktig och väldigt avvaktande första passet på en ny häst och prova nya knappar successivt, då upplever jag det lättare att märka av sånt mot om man öser på och försöker plocka fram det bästa ur hästen och testar alla knappar redan första passet (obs! lägger ingen värdering i det, mer än just då att hästen i det första fallet är väldigt fri att tala om vad den tycker! :p ). I det sistnämnda så kan den likagärna "testa" eller säga ifrån för att fysiken allmänt inte är tränad till det och jag själv skulle iaf få svårare att märka skillnaden mot om hästen inte kan pga låsningar/ev. andra fysiska problem som behöver behandling.
Annars skulle jag troligen fortsätta några pass och vara väldigt vaksam över hur hästen reagerar, men även noga med att anpassa träningen och känna av att den inte blir för hård så man får felaktiga reaktioner för att den helt enkelt blir övertränad.

Senast ändrad:

Om det är sånna saker dom du beskriver så hade jag bett ägaren kolla hästen omgående.

Om det var mindre saker som enbart lite stel, men ingen ovillighet eller förskjutning av mig eller alla andra mer allvarliga sakerna, så hade jag ridit den men ändå sett till att hästen kollas inom 2 veckor annars ingen mer ridning av mig.

Man kan oxå be att ngn riktigt skicklig känner på hästen. de kan som regel avgöra om det är en stelhet eller ngt annat.

Tycker inte att man som lekman o inte jätteskicklig ska skicka den till vet bara sådär.

nu beror det visserligen på vad DU menar med oren.:confused:

Jag skulle nog resonera lite olika beroende på historiken kring häst/ryttare. Om det är ett nyligen tillkommet problem hos hästen (förutsatt att det INTE skett ett ryttarbyte) skulle jag i ett tidigt skede vilja ha hästen genomgången.
Skulle det istället handla handla om ett problem som funnits "hela tiden", eller kanske tillkommit ett par månader efter ryttarbyte, så tycker jag att man mer kan anta att det handlar om ett ryttarproblem, att ryttaren helt enkelt inte förmår att få hästen lösgjord och liksidig. Idet senare fallet tycker jag därmed att man kan prova att jobba hästen ett par veckor och se vad som händer. Givetvis under förutsättning att hästen inte visar protester som kan tyda på smärta!!

Jag håller med Axel, jag tycker nästan att folk skickar sina hästar till veterinären lite för "ofta" och får dem sprutade och gud vet allt. Låt säga att hästen är "normalriden" och "normalsned" och du ber ägaren åka till veterinären. Veterinären kommer garanterat att hitta något, och så ryker hästen på någon behandling. När "allt" som behövts hade varit att ryttaren lärde sig rida? För felet kommer ju att uppstå igen, även när du ridit till hästen och den kommit tillbaka till sin ordinarie tränare.

jag rider ett par veckor. oftast är folks hästar så dåligt ridna att de tar någon vecka för de att bli lösgjorda både fysiskt o psykiskt.

Med oren menar jag att man upplever att hästen kanske tar ett kortare steg med ett bakben, men inte är halt, eller att den är ojämn i sidorna och trycker in bogen i nåt varv, att den helt enkelt känns lite sned och vind.

Fast det tyder ju på smärta av ngt slag. Har aldrig sett en häst som går ojämnt i bak alltså kortar steget som inte haft ont nånstans? Och om den har ont så är iaf mitt första steg att be en veterinär titta på den o mitt andra steg behandla med massör eller annan alternativare om veterinären tror det är en god idé.

Jag vet inte hur ni andra har det med veterinärer men jag tycker det rekommenderas alldeles för mycket om alternativ behandling istället för veterinär koll. Min vet. skulle aldrig behandla i onödan o det har jag svårt att tro att de flesta skulle.

Gå på din magkänsla, Fiorano, du är tillräckligt duktig för att veta hur det ska kännas o inte.

Då skulle jag prova att lösgöra och rakrikta osv och se om det blev någon skillnad och hur stort motståndet verkar vara. Sen skulle jag fråga ägaren om hur det brukar vara, hur den är riden, osv.

Kanske rida för en duktig tränare eller be den rida och få hjälp att bedöma vad som är vad om jag inte kan det själv.

Det kan ju komma att ta tid att ändra så jag skulle fundera på hur intresserad jag var, beroende på hur stora problemen verkar vara, och säga det till ägaren. Jag skulle inte vilja rida en ofräsch häst, om jag inte kände mej säker på att det bara var dålig ridning.

Senast ändrad av en moderator:

Fast om man kollar även på grand prix hästar tar de i regel ojämna steg i skritt på lång tygel. Otroligt vanligt, när man börjar studera det.

beror på vad det är för häst. En unghäst...ja då hade jag inte tänkt så mkt på det så länge som hästen inte känns halt då. En unghäst kan ju kännas ojämn eftersom den inte har balansen riktigt och då kan ju bogarna flyga lite här o var också.

men om det rör sig om en äldre häst som tex tar ett kortare steg bak på ett ben...då hade jag funderat på om den kanske hade spatt eller ngt och kollat upp det.

svår fråga eftersom det är så subjektivt, vad som är halt/oren/stel osv. men jag rider inte en häst som jag uppfattar som ofräsch. okej att den känns lite stel/spänd tills man värmt upp men släpper det inte då så skulle jag be ägaren kolla upp hästen. sen om hon gör det är ju hennes sak, men jag sätter mig inte upp och tränar hästen när jag själv tycker att det är något fel på den...

Det är kanske inte riktigt jämförbart?:D Om jag sätter mig på en häst som inte är så mycket riden o den är stel som den värste i ena sidan o känns ojämn då är inte det normalt. Likaså om man rider en häst som vid volt ombyte känns ojämn de första stegen o liksom "wobblar" fram, så är även det inte normalt.

Jag uppfattar Fioranos fråga som att hon känt nåt underligt när hon satt på hästen.

Har varit ute med flera kompisar de senaste åren o letat häst, vi har provridit åtskilliga vars ägare inte hade en aning om att hästen var halt så det är inte helt ovanligt förekommande.

Anledning att jag ställer frågan är för att den ena ponnyn jag rider var ojämn när jag började rida henne i höstas. Hon var inte heller "riktigt" riden och det var tydligt. I samråd med ägare och tränare fortsatte jag rida henne och nu ett par månader senare är ojämnheten borta och hon blir starkare för varje gång jag sitter på henne. Skillnaden på hela ponnyn är enorm, från att ha försökt åla iväg hela tiden är hon relativt lätt att hålla inom ramen och hon lär sig otroligt fort och är en fröjd att jobba med!

Jag har funderat på detta ett tag att det hela tiden pips så mycket om att hästarna ska kollas till höger och vänster. Kan det inte vara så att många hästar är ojämna och uppfattas som orena för att de inte är lösgjorda och genom i kroppen? Sen behandlas dom i evighet av vet och et och kommer aldrig igång ordentligt för att kunna bygga muskler och faktiskt bygga upp kroppen så att de håller? När min häst för nåt år sen behandlades i sitt problemben fortsatte jag skritta henne i skogen under hela tiden hon behandlades. Nu är ju det där bakbenet ett elände och en egen historia, men jag tror inte att hon hade haft en chans att hålla och mot alla odds faktiskt kommit ut på en tävlingsbana igen om jag ställt av henne helt. (Nu är hon avställd helt eftersom hon är dräktig och ska bli intressant att se hur hon kommer att klara igångsättningen...) Men vad min häst gör hör inte riktigt hit, hon är bara en del av min erfarenhet av att hålla igång orena hästar.

Min nuvarande häst är rejält ojämn i sidorna, är veterinärbesiktat och ordentligt genomkollad u.a, så förmodligen är han bara helt totalt snedriden. Han blir bättre och bättre för varje dag. Tyvärr mycket vanligare än man tror. Alla hästar är ju starkare/svagare i en sida, alla ryttare upptäcker ju inte detta och fortsätter tex att stärka den starka sidan ännu mer...

Men det är väldigt svårt att svara på såhär på nätet, jag vet inte hur pass skicklig du är, hur hästen är riden osv. Jag hade nog ridit i 2-3 veckor och känt om det blir bättre eller sämre (om hästen inte verkar ha ont självklart).

Jag tycker väldigt många hästar rör sig långt från optimalt pga hur de rids/inte rids. Så jag blir inte förvånad om de rör sig lite ojämt.

Om hästen uppvisar begränsat eller annorlunda rörelsemönster på något sätt utan att vara halt eller visa tecken på smärta försöker jag rida loss under noga koll. Om det är en liten avvikelse. Värmer det inte ur eller rent av blir värre åker den till veterinär direkt. Blir det bättre testar jag att rida lite vettigt.

Jag vet gott om hästar som rids bättre. Och många som hålls bra av ridning och knackar ihop utan. Men då ska det vara rätt sorts träning. Och man ska veta vad man gör.

Jag vet tyvärr också gott om veterinärer som sprutar hästar hej vilt utan att veta varför hästen är dålig eller var det sitter ens. Och det kan handla om små, små rörelseavvikelser som de inte ens vet om det är smärta. Man har inte ens testat bedöva eller fått fram någon bättring vid bedövning.
Här är det speciellt en klinik som många aktar sig lite för att åka till om man är lite skeptisk mot att spruta så. Vissa vill ju ha "en rundsmörjning" som de kallar det.

Jag tror många hästar i Sverige kunde få en angenämare tid och längre sådan hos oss om vi bara lärde oss rida mer hälsosamt.

Ok, det låter ju bra för då var det i den ponnyns fall bara stelhet. Men i frågan i allmänhet är jag skeptisk till att inte kolla upp om det är väldiga skillnader mellan vänster o höger sida. Vi har väl ovanligt bra veterinärer här då men dom gör iaf inget i onödan. Jag har kollat min häst ett par ggr när jag trott att det varit nåt fel, men när jag har kommit in har han visat nada o vet. har hänvisat till trolig träningsvärk.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 515
Senast: kryddelydd
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka