Ojämn i vf fram.

L

Lisaaa__

Idag när jag red så upptäckte jag en sak. Min häst hade gått jätte bra i fin form och vi hade ridit i c:a 30-35 min. Hon går i fin form och sen helt plötsligt börjar hon kännas ojämn på ett framben när hon travar i form. Jag gav henne långa tyglar och travade fram henne och kände då inget sen kortade jag ihop henne igen och i formen hackade hon på vf. Satt av henne och sprang, ingen hälta även fler kollade på henne. Vad tror ni de kan vara? Ingen värme lr ngt av frambenen.

Tacksam för svar!!

Sv: Ojämn i vf fram.

Ville bara nämna att hon slår med huvud, när hon börjar med det det är då hon börjar hacka.

Ingen som har ngt svar? (A)

Om jag vore du så skulle jag kolla upp henne. Om hon har en inflammation i kota eller knä så visas oftast ingen värme i benet... Om det inte visas något på böjprov röntga då strålbenet! Det kan vara en urkalkning. Min gamla häst hade det nämligen, han visade ungefär samma sympton som du berättar nu...

Hej

Tack för svar. Men jag tkr de vore konstigt att hon inte haltar i början, vi arbetade mkt galopp, hoppade små hinder. Det var liksom sen de kom. Red henne lite idag med efter ca 30-40 kändes hon knacklig igen :/ Satt av och gick med henne. Hon slår även med huvve när hon börjar hacka.

Om en häst har en urkalkning i strålbenet så fungerar det så att hästen haltar ibland, efter ett tag när man har börjat rida fram så börjar hästen få ont och därför inte vill gå iform och då försöker komma undan. Min häst började skjuta med bakdelen när han hade ont fram... Har du kollat tänderna på hästen de senaste?

Det är jätte svårt när hästar gör så här, men så fort jag märker ngt sånt så bokar jag en tid hos kliniken...

Lycka till

Det är alltid bra att kolla upp. Skulle kunna vara något så enkelt som en låsning i hals/rygg som bara visar sig i vissa situationer, men kolla upp ordentligt är att rekommendera för såna mystiska hältor lär inte bli bättre med tiden :p

Tack för era svar. Kan man göra ngt om min ponny har urkalkningar i strålbenet? Eller är det kört ?? :confused:

Longerade i går. Kortade bara in steget lite på v.fram då, markerade lite inte så mkt men man såg det.

Hon ska få stå nu i några dgr och om det inte blir bättre blire klinik. Hon har tagit det lungt efter hon visat hältan.

Tacksam för svar.

hästar som har en urkalkning i strålbenet kan man inte göra något åt, det går inte att frisk förklara eller bota det. Vissa hästar har jätte ont av urkalkningar medan andra bryr sig inte så mkt, utan man måste känna efter för varje dag om hästen är fräsch eller inte...

en urkalkning i strålbenet kan ofta ge kotledsinflammationer eftersom de anstränger eller överbelastar det andra benet.., Vissa dagar när hästen ser ofräsch ut så linda benen å låt han stå en eller två dar.

Min gamla häst gick det tyvärr inte göra något åt så han fick somna in...

Hur är det med din häst nu?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 949
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 389
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Veterinären kommer ut på måndag, men ibland känner man ju att det saknas info/vissa grejer utesluts liteväl fort, så tänkte fråga er VAD...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024