Ojämn/halt i trav efter vila i ridpass

T

Temlan

Rider en häst till en bekant. Hästen är ett 8 årigt hannoveranare. Hon är jättesnäll i all hantering och jag har inte märkt något särskilt d.v.s. att hon är dum vid ridning. Andra som ridigt henne har sagt att hon reser sig och är ovillig till arbete vilket jag ännu inte märkt något utav, hon verkar vara tillfreds med ridningen. Jag har inte ridit särskilt hårt eller långa pass med henne eftersom hon är underviktig. Hon är väldigt känslig och antar att hon är missförstådd av många, hon söker sig nedåt och i form av sig själv. Men nu till problemet...Nämnas bör att är att hon inte står i mitt stall eller är under mitt ansvar.
När jag ridit så har jag joggat/värmt upp henne i fri form, utan att kräva något särskilt av henne, utan låter henne sköta sig själv utan att störa henne, sedan arbetat henne i både trav och galopp ca 10 min, sedan låtit henne pusta ut och skritta ett par minuter, kanske stått stilla 1 minut under tiden jag ändrat stigläder etc, för att uppta arbetet en stund till. Efter skritten brukar hon kännas stel i traven, nästan så att hon är halt, tar kortare steg med höger bak, men hon har öronen framåt och verkar ändå vara tillfreds?!? Testat att galoppera och då har denna ”hälta/orenhet” släppt i traven. Förstår inte riktigt vad som kan vara problemet. Är det någon som haft liknande symptom och vad har ni gjort till detta?
Hästen i sig är en väldigt trevlig individ, men har en undervikt på närmare 100kg och detta med orenheten oroar mig.

Sv: Ojämn/halt i trav efter vila i ridpass

Är den så underviktig skulle jag nog inte rida öht....

Ang hältan så låter det som någon mild form av patellaupphakning?

Sv: Ojämn/halt i trav efter vila i ridpass

Håller med angående ridningen, men bättre att hon går 20 min än att hon ska gå lektioner/träningar, de som har henne verkar inte förstå att hon inte är i kondition att ridas dressyrpass på och att hon inte orkar bära sig på rätt sätt. Det är så jäkla synd om hästen, har iaf sett till att hon har fri tillgång på grovfoder. Tjatar även på dem att hon borde avmaskas.
Har även funderat på patellaupphakning, men har inte så står kunskap om det och hur det går att behandla/förebygga ( om det ens går).

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 572
Senast: Liten
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 814
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka