Ojämn *film*

_moa_

Trådstartare
När jag longerade min islandshäst tyckte jag att han såg lite underlig ut.
Är det någon som skulle vilja titta och kommentera filmerna?
Jag kan inte sätta fingret på vad det är! Misstänker att om det är något så kan det eventuellt vara högerbak.

Här är en film
andra filmen

Stäng av ljudet på filmerna bara! Jag skäller på katten, smackar på den stacks hästen och glömmer sluta smacka (full konsentration på att filma)

Vore glad om någon kunde kolla och se om dom ser något!
 
Sv: Ojämn *film*

En hastig bllick och inget mer, då verkar det som om din häst inte vinklar bakknä som den ska. Om det sen beror på underlaget eller om den faktiskt har problem, är svårt att svara på. Ska titta lite till sen, kanske någon annan hinner svara mera.
 
Sv: Ojämn *film*

Ja nog går hästen orent alltid, och jag skulle vilja ha det till att hon kortar vänster bak... Hon är ju mer halt i vänster varv när hon måste trampa under sig med det bakbenet. Men man ser det ju även tydligt i höger varv. Eller hon förresten, det kanske är en han? Det är bara för att jag har ett sto själv...
 
Sv: Ojämn *film*

Så nu har jag tittat lite till, som muppo skriver är det vänster bak. Så någonstans på vägen upp till bakknä, inte högre upp. En ren bakbenskortning skulle ha kunnat sitta i ryggen, men här uppvisar hästen en viss stelhet i bakbenet.
 
Sv: Ojämn *film*

Okej, tack för era svar!
Han har tidigare haft problem med högerbak. Varit stel och så. En massör upptäckte detta och rekomenderade mig att rida mer lösgörande. Kollade aldrig upp det mer:crazy:
Vad ska jag göra åt det nu? Veterinär? Kiropraktor? Vad kan det bero på? Spatt? Ja tankarna är många nu! Får ångest när min häst inte är bra! Bör jag låta honom vila? Eller ska jag träna på något?
 
Sv: Ojämn *film*

Jag tycker att du ska ta ut veterinären. Inte akut nu i helgen kanske, men i veckan kanske, så att de kan kolla upp det.
 
Sv: Ojämn *film*

Tycker oxå du ska ta ut en vet, se ut som det sitter i baknät..:smirk:
 
Sv: Ojämn *film*

Tycker oxå du ska ta ut en vet så fort som möjligt...vänta man förlänge kan det va svårt att behandla det med kortison/tuppkam....om det är det den skulle behöva... ..:smirk:
 
Sv: Ojämn *film*

Okej, men vad kan det bero på? Allvarligt?
Haha, jag med mina underliga frågor:S
Har träning imorn, men det är väl lika bra att ställa in? Funderar iofs att ta med honom upp och höra flera åsikter.
 
Sv: Ojämn *film*

Jag skulle nog beställa tid på klinik istället för att ta ut veterinär, på klinik har man större resurser att undersöka problemet. Och självfallet rider man inte förrän du har fått klarlagt i vad problemet består av.
 
Sv: Ojämn *film*

Okej, ja jag lär inte få ut varken veterinär eller åka till klinik förän om några veckor, men han får väl ta semester.
Min kära (?) föräldrar tycker att jag är dum i huvudet som tror på folk på internet och just nu verkar det som att dom vägrar betala nått. Kan det bli värre om han bara går i hage ett tag? Jag kommer vägra rida eller nått förän han är genom kollad.
Men vi får väl se vad som händer. Jag hatar att inte ha någon ekonomi.
 
Sv: Ojämn *film*

Det var ju tråkigt, för egentligen var det ju du själv som upptäckte att något var fel och inte "folk" på internet. Det har du ju bara fått bekräftat.
 
Sv: Ojämn *film*

Jo jag vet. Men jag tar ut en veterinär till att börja med i alla fall. Det kan jag ju bekosta själv. Om veterinären tycker att det behöver åkas till klinik så får jag helt enkelt ragga skjuts:angel:
Mina föräldrar tycker att det hela tiden är nått fel på min häst. Jag är nog lite av en hypokondriker vad det gäller hans sjukdommar:o
Men jag ringer veterinären på tisdag.
 
Sv: Ojämn *film*

Hmm... joo jag tkr också att han ser ut till att vara stel i hö. bak... ser ut nästan lite som en spatthäst:crazy: Inte föe att jag tror att han är det men iaf, hittar de inget så är det nog värt att röntga:crazy: Annars är han väl bara stel i benet:cool:
 
Sv: Ojämn *film*

Okej, ja det är underligt. Spatt hoppas jag inte på att det är. Men vi får se. Ska ringa veterinären på tisdag.
 
Sv: Ojämn *film*

Jag hoppas det ordna sig....och att det inte är ngt allvarligt:smirk:

Kram
 
Sv: Ojämn *film*

Jag puttar lite då jag vill veta fleras åsikter.
Han är lite svullen på vänster kota. Annars känner vi inget alls.
 
Sv: Ojämn *film*

Kan du inte ragga skjuts och åka till klinik direkt? Det blir ju billigare att åka till klinik direkt än först DV och sen klinik? Och kostnaden för att DV ska komma ut, kolla, böja och remittera till klinik är lika stor som att kolla och böja på klinik, och måste det sen fortsättas kan du det på en gång.

Tänkte på den ekonomiska aspekten.

Jag håller tummarna för din häst!
 
Sv: Ojämn *film*

Jo, jag kan nog ragga skjuts nu:)
Men det är så pass allvarligt så han måste till klinik? Inget som går över med vila?
 
Sv: Ojämn *film*

hur länge har han vilat? Jag ringer alltid vet om det inte går över på en vecka. Det är ju deras standardsvar, vila en vecka och se vad det blir. Ena gången var det spatt, andra gången konvalecens 2 mån för nån stukning troligen.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Martenix
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 672
Senast: älgen
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 263
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp