Oj då! tiggas...

R

ronjaXX

Har skaffat mig en ny medryttarhäst som inte är så mycket hanterad, eller det är hon väl, men har inte alla rutiner i sig som en "vanlig häst" har.. Så jag håller nu på med att ta in henne i stallet och dona och fixa med henne. Första dagarna jag kom va hon totalt ointresserad av att följa med mig in så jag började ta med mig lite godis som "lockbete" och Oj vad det funka bra:D Nu står hon som ett ljus och väntar i grind öppningen när jag kliver ur bilen..;)

Men nu till problemet eller man kanske ska säga det kanske kommande problemet? Hon är helt frälst i godiset och små tigger nästan hela tiden, ska jag sluta med mitt suveräna lockbete? jag ger henne lite närsomhälst, och jag fattare ju att det är självklart för henne att tigga då.. Hur gör ni som ger dom godis? ger ni bara vissa tillfällen, typ när ni tex hämtar dom från hagen?

Kanske lite larvig fråga men men..:p

Sv: Oj då! tiggas...

Jag var värsta godistanten ett tag men ger numera aldrig godis. I och med det slipper jag detta eländiga tiggande.

En morot om den kommer till grinden kan förhindra många gråa hårstrån o etablera en god kontakt.

I övrigt anser JAG att de bara ska ha det när de har utfört ngt bra- belöning.
I all inlärning stegrar man kraven, så allt som är nytt som utförs OK belönas= hästen lär sig snabbare.

DVS det den fick godis för förrut kanske bara blir till en klapp eller verbal sdn.

Jag ger inte godis utan anledning, utan ber alltid att hästen gör något (även om det bara är litet, t.ex. lyfta hoven) = belöning.
I hagen ger jag godis om hästen kommer fram till mig, när vi kommer ut ur hagen och h*n står still medan jag stänger grinden, på stallplan, när jag satt på grimman..olika varje gång, för att undvika tanken 'när jag kommer till dig så ska jag ha mat!' (= tiggande). Att ge en belöning när hästen snabbt kommer fram av sig själv till dig, tycker jag är ett bra sätt. Får du däremot vänta (= h*n går bort från dig, eller du får traska fram och hämta hästen), uteblir godiset (men självklart händer inget otrevligt heller).

Ge godis samtidigt som du ger verbalt beröm. Då lär hon sig att förknippa dina berömmande ord med något positivt. Efterhand ger du godis allt mer sällan men mycket verbalt beröm. Då behövs inte godis längre!

ge godis/morot nått gott vid hagen, sedan hämtar du hästen fixar o donar med den. Sedan när ni är färdiga ge godis. Då förknippar hästen dig med nått bra, den får rykt och godis. Sedan behöver du ju inte ge godis varje gång, utan räcker med en klapp som andra redan nämnt.
Men ge ej från handen!

Det där är bara trams.
om man inte ger godis i tid o otid så blir de inte tiggiga.
Det går att lära dem att ta fint o vänta.

Precis - ta med en skopa eller liten hink som du lägger godiset i :idea:

hade jag tagit med en hink, eller skopa till hagen, så hade jag blivit överfallen:eek:vadå inte ge vid hand!, ha en morot i fickan och ge till den berörda hästen, är det fel???

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 179
Senast: WSLPZF
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?