Oidentifierbar hälta (bak, högt upp)

FlipTheFrog

Trådstartare
Hoppas på input eller idéer från någon av er då jag är helt villrådig (lika villrådig som min veterinär) efter en heldag på djursjukhuset med min häst.

För fyra veckor sedan kändes min häst G plötsligt lite knackig vid ridning, men vi kunde inte sätta fingret på vad det var. Jag som annars förr i världen hängde på låset på djursjukhuset vid minsta lilla bestämde mig för att ha is i magen den här gången. G fick vila och efter två veckor så såg hon fortfarande lite knackig ut. En kompis som är veterinär tittade på henne och vi konstaterade att hon ogärna böjde bakbenen (kompisen klarade inte av att göra fullt böjprov på henne, utan böjde bara nertill bak). G fick en buttakur som vi avslutade i torsdags. Tyckte att hon såg lite bättre ut efter detta, men så är jag också dålig på att se hältor. I måndagskväll testade en annan kompis att lyfta upp bakbenen högt á la böjprov och släppte sedan ner direkt igen. Resultat: En tvärhalt häst med en hälta som hängde kvar på tisdagsmorgonen.

Idag har jag då varit på djursjukhus där en belastninghälta på vänster bak har konstaterats. En nervblockad från hasen och nedåt las och för att utesluta nedre delen av benet. Sedan bedövades både knä- och höftled utan resultat. En rektal undersökning av bäckenet gjordes utan resultat och alla delar av övre delen av benet som går att röntga röntgades utan resultat.

Kvarstår är scint (finns inte i Helsingborg, utan i så fall blir det att ut och åka) och röntgen av höft och bäcken (gör man ogärna då hästen måste sövas med alla risker det innebär, inte minst för eventuella sprickor).

Veterinären och equiterapeut har klämt och känt allt vad de kan på rygg, bäcken och kors utan några ledtrådar. Imorrn ska jag få blodprovsresultat på lite av varje, bl a muskelsönderfall.

Sedan vet i tusan vad jag ska göra...

:/

Sv: Oidentifierbar hälta (bak, högt upp)

Rent impulsivt kommer jag att tänka på SI-leden. Jag har själv aldrig haft en häst med den problematiken så jag kan egentligen ingenting om det.

Mycket till hjälp jag var då...

Föreslår att du kontaktar Skara djursjukhus som har en expert som verkligen
KAN ultraljuda SI-leder och området därikring. Har varit på H-borg och gjort
samma sak, där var min häst felfri :confused::mad:, 6 dagar senare på Skara
så bedömdes den vara väldigt allvarligt skadad!

Jag kan inget om SI-leden (än), men kan SI-leden direkt ge en belastningshälta?

kryddan - vad hade du för symtom på din häst och vad hände?

Idag fick jag blodprovssvar, inget muskelsönderfall eller något annat kunde påvisas där. Suck.

Har fått just sdn hjälp av denne.

Min häst var dock synbart sned över korset.

Jo vi har oxå testat "denne", bra för ett tag på en av hästarna, men jag har nu en annan tjej som jag varmt rek men hon bor i Uppland...
En annan såg h... inget fel på men den var dock halt på fyra ben, ej SI leden... vilket h... är bra på. Min har blivit bättre på örter och djävulsklo efter kortisonbehandl - men inte riktigt bra :crazy: Misstänker högre skador,
har tidigare haft en som bröt lårbenet... Har du provat röntga högre upp...?

kryddan - vad hade du för symtom på din häst och vad hände?

Återkommer lite senare ikväll, det blir en roman :crazy:

Här kommer min historia om Hogareño och mig;
"Hogge" hade trasslat in sig rejält i ett taggtrådsstaket när han var föl, han
hade ärr runt bakknäna bl a. Han fick klippas upp och jag förmodar att det fick
läggas ett stort arbete på att lappa ihop honom. När han var 6 år så kom han
till Sverige för att säljas, provred och blev helt såld!!!! Klinikbes och exportrtg
gjordes, han fick anm på hovbroskförbening (som rtg fynd) men var i övrigt
felfri. Vi gjorde en prisjustering och jag köpte honom ändå. Min tränare, som är
en inbiten halvblodsmänniska bara älskade honom! En sån fin häst!
När jag hade haft honom i ca 6 mån så började jag att ana något fel, ingen
annan kunde se något, det var bara en känsla jag fick. Visade honom för en vet
som tyckte att han såg helt felfri ut, det gick några veckor till, körde in honom
till klinik (till min supervet), nu hade han plötsligt fått shivering men i övrigt u a.
Fast denna vet litade på min känsla och remitterade oss till en annan vet som
dessutom är specialutbildad på att kunna känna igenom en häst ordentligt (heter
nåt tjusigt som jag inte vet). Det gick två veckor tills vi kunde få komma dit, då
har hästen så ont i ländryggen och hela kroppen så den gick inte att gå
igenom ordentligt. Men denna vet blev rätt säker på att hästen hade problem
med SI-lederna och remitterade pållen till Skara. Väntetiden beräknades till
ett par veckor. Som hästägare så känns det som en ofantligt lång tid så jag
bad Skara att faxa remissen till H-borg, vilket också gjordes. Sen så ringde
jag runt o kollade vilken deras absolut bästa vet var och best tid hos honom.
När jag kom dit (20 mil enkel väg) så kollade denna vet på honom i några min,
konstaterade att han hade fel på bakkärran och skickade in oss för rtg o ultraljud. Rtg gick utan strul MEN SEN :mad: så kom vi till ultraljudet! Dumma
j-a vet som bara gnällde över att hon VERKLIGEN inte hade tid med detta!
Då hade jag remiss, best tid, 40 mil t o r!!! Ett ytterst stressigt ultraljud
utfördes, hon tyckte inte att det fanns något fel o skickade in oss för att
longera hästen för att se om den var halt. Nu åkte vi ju inte dit för att han var halt så det var han inte då heller :grin:. Dom tyckte inte att det var något fel på hästen för den var ju inte halt :devil:! Nä just det, dom enda
åkommor som hästar kan få är ju hältor....... I vilket fall en ängel till vän såg
till så att hästen fick stanna för utredning, 5 dgr senare så ringde dom och bad mig att hämta honom, dom kunde inte hitta något fel!?! Kommer dit o
frågar om dom har läst remissen, nej det hade dom inte :crazy:. Där stog det i klartext att hästen misstänktes ha fel på SI-lederna. Hämtade hem hästen, lät den vila till nästa dag, körde honom till Skara, där tog det
10 MINUTER att hitta felet. Allvarliga pålagringar (modell vulkanutbrott) +
ligamentsskador/ SI-lederna.
Symptomen var dessa i min hästs fall; snubblig, lite hela tiden men sedan
extremt snubblig och stapplig, kastade sig bakåt ibland när man satt upp, vek
sig i innersidan (som ett v) när man galopperade, tappade takten i galoppen,
blev stressad och nästan rädd när man red, ryckte till rejäljt när man borstade ländryggen, fick shivering och till slut så gick det inte att sko bakhovarna. Han kunde helt enkelt inte stå på tre ben när man lyfte ett bakben bakåt. Framåt kunde man lyfta bakbenet. Halt blev han dock inte.
Om man lyfte ett bakben bakåt så "tappade" han det rakt ner med en stjärnsmäll på en hundradels sekund. Sedan så fick han förstoppning i blindtarmen 4 ggr (vet ej om det hade med SI-lederna att göra), sista gången så avlivade jag honom, sen var det äntligen slut med detta h-e,
både för honom och för mig.
Har du några frågor svarar jag gärna om jag kan, hoppas att det går
bättre för dig och din häst!
Kram Kryddan

Kryddan, tack för att du delade med dig av din story och så tråkigt att det inte slutade bra för er :( Så otroligt nonchalant behandlade ni blev av veterinären som knappt tog sig tid att ultraljuda! Det har jag aldrig upplevt någonstans faktiskt, på den tiden man har bokat så är man den viktigaste patienten, hur liten skadan än må vara! Fick Hbg-veterinären ngn återkoppling från dig eller Skara?

Jag skulle fundera över midsommarhelgen över det här med scint eller ej och återkomma till min veterinär. Bestämde mig istället för att åka till djursjukhus nr 2, mitt 'gamla', för en second opinion - men pga höskörder och valpbesiktning etc etc så kunde jag inte komma in förrän i tisdags. Under helgen tyckte vi att G försämrades och till och från ville hon inte knappt ha vänster bak i marken överhuvudtaget...

För att göra en lång historia kort så var veterinären i tisdags beredd på att sätta pengar på att det var i bakknäet det onda satt. Bakknäet bedövades, men på ett lite annorlunda (mer omfattande?) sätt än i Hbg och då släcktes faktiskt hältan något (men inte så mkt som vet skulle ha velat). Hon la en hasbedövning också för att kunna utesluta den (nervblockader så högt upp kan vara lite osäkert) och därefter UL-ades och röntgades knäet.

Något är inte som det ska där inne - men om det är brosk, menisk och/eller korsbandet som har tagit stryk/rykt och i vilken omfattning vet vi inte förrän nästa torsdag då de ska utföra en titthållsoperation på G och ev 'städa upp' där inne, ifall det finns någon möjlighet för henne att bli bra igen.

Jag har en väldigt, väldigt dålig magkänsla och tror tyvärr att det är kört. Skulle hon kunna användas som avelssto (ååååh, varför varför har jag inte tagit föl på henne förrut som jag har tänkt på i typ 8 år nu...) så vore jag själaglad.

Min fina fina häst.... Är så ledsen så det finns inte ord.

Jag har med varit på utredning i sommar med mitt arabsto. Vi har varit 2 heldagar i Stenestad. Hon hoppar fram på tre ben efter ett böjprov på höger bak. Hon går stelt och stappligt. Snubblar mycket. Ryggen är röntgad och såg jätte fin ut. Även hon har fått hasbedövning. Knäna är kollade. Bäckenet är ok.. Veterinären förstår inte alls varför hon är så halt och stel. Allt som är röntgat ser jätte bra ut. Håll mig uppdaterad om din häst. Det kanske även kan hjälpa min.

Skönt att höra att skara är duktiga, ska dit med min häst som ser lite skum ut, men inte direkt halt.

I Helsingborg anser man att SI-leden inte är en led och den teorin utesluts därför oftast. Däremot kan roterat bäcken orsaka kraftiga problem
precis som en muskellåsning efter en halkskada...
Min häst hade en märklig bakbensproblematik och gick jättedåligt bak. Bäckenet var roterat. Ländryggen också. Equiterapeuten kunde inte göra något eller se någon rotation överhuvudtaget men det kunde fysioterapeuten Lars Jeppsson i HBG. Har han tittat på din häst, om inte åk dit igen.
Min häst är nu på bättringsvägen och det har även visat sig att han inte klarar av att ha täcke på sig.

Vem kollade Bäckenet i Stenestad?
Min häst behandlades i Stenestad för en frambenshälta som senare visade sig komma från roterat bäcken och roterad ländrygg.
Detta klarade man inte ut i Stenestad utan jag fick åka runt på kliniker i 1 1/2 år innan man löste det i Helsingborg.

Uppdatering av läget:

Titthålsoperation av vänster bakknä utfördes med gott resultat för en vecka sedan. Det såg inte lika illa ut som veterinärerna hade befarat, men det fanns ändå en del att pyssla med. Inflammerade inre och yttre leder och ledkapslar, en gammal blödning och något 'slafs' mellan menisk och annan del städades upp. I övrigt var korsband och menisk oskadda. Hästen gick mycket bättre på knäet redan direkt efter operationen och belastar nu det benet lika mycket som det andra helt utan smärtlindring. Prognosen är god och konvalescensen innebär boxvila/sjukhagsvila + skritt för hand och så småning om uppsuttet.

Våra tidigare av diverse orsaker sgs nedlagda planer om betäckning har vaknat igen. Fick äntligen tag på den opererande veterinären idag och fick klartecken för att åka till seminstation! Har vi tur hinner vi med två brunster innan säsongen är slut och har vi ännu mer tur så kommer vi ha en liten Roosevelt-Bellini-Chagall skuttande i hagarna nästa sommar!

Vad roligt att det har gått så bra! Hoppas att du får en perfekt liten fölis :)!

I Helsingborg anser man att SI-leden inte är en led och den teorin utesluts därför oftast.

Ursäkta :confused:???? Skulle korsryggsleder inte vara leder? :rofl::rofl:

Grattis! Vilken tur att det inte var något fel på korbandet och menisken!

Våra tidigare av diverse orsaker sgs nedlagda planer om betäckning har vaknat igen. Fick äntligen tag på den opererande veterinären idag och fick klartecken för att åka till seminstation! Har vi tur hinner vi med två brunster innan säsongen är slut och har vi ännu mer tur så kommer vi ha en liten Roosevelt-Bellini-Chagall skuttande i hagarna nästa sommar!

Ville bara visa, nu har vi en liten Roosevelt-Bellini-Chagall skuttande i hagen! :

IMG_5930.jpg

Och när vi ändå höll på så passade vi på att få en sån här också ;) :

IMG_5373.jpg

Så så kan det gå...!

Liknande trådar

Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
37 005
Senast: Toxid
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästvård Eller ja,kankse inte så mystisk egentligen men men. Och pga sina randiga och rutiga skäl brukar jag undvika att fråga här på Buke men...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: amkm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka