Ohyra?! Pälsätare?

D

Dragonora

Hej
Har en islandshäst som jag köpte från island i november.
Efter några veckor hos mej fick hon lite eksem, men efter lite spray-behandling och byte av foder försvann detta av sig själv.
En stor faktor till att detta försvann (det var värst under manen på ena sidan) tror jag definitivt var att jag klippte henne på halva kroppen.
Jag tycker dock fortfarande att hon kliar sig en hel del, när jag tittar igenom hennes päls ser det ut som hon har en hel del mjäll i det kroppspartiet där hon inte är klippt (dvs rumpan + halva magen), MEN jag kan för min gud INTE se att det rör sig! Någon som vet något om pälsätare? Hon har nästan som lite kala fläckar i vinterpälsen...Har behandlat henne med dermocan en gång, tänkte upprepa efter 2 veckor igen.
NÅGON som vet ngt ? Behandling?
Hon är den enda i stallet som har det såhär, har svårt att tro att det är något som smittar.
Kan det helt enkelt vara så att det är mjäll som kliar?
Kan tillägga att hon är dräktig och ska föla i juni...

Sv: Ohyra?! Pälsätare?

Det låter som pälsätare, men i kombination med att hon har kliat sig pga det. Dermocan hundschampo är effektivt, två bad med 14 dagars mellanrum brukar hjälpa.

Under manen är drabbat område, installade hästar på Island får en klippt lusränna under manen, brukar hjälpa oerhört bra då ohyran inte får riktigt fäste.

Nej det smittar inte på så sätt, pälslöss väljer offer, tydligen ska pälsen vara på ett bestämt sätt för att de ska må bra. Har aldrig själv haft ohyra på någon av våra hästar, men stått i stall där kompisar varit drabbade utan att något har hänt.

När borsta min ponny i morse försvann en hel del päls på "baksidan låret ner mot hasen" på båda bakbenen. Det gick att ta bort en del päls med fingrarna oxå. Har aldrig varit med om något liknande :eek: Det blev i stort sett kala fläckar.
Jag sökte här på bukefalos och läste lite, det bör väl vara pälsätare han har fått? Men han har inte kliat sig något vad jag märkt.

Får köpa Dermocan hundschampo och tvätta honom imorgon.

Vi har behandlat våran häst, som hade pälsätare, med Switch pour on och Etotal och han ser mycket bättre ut. :smirk:

vi hade pälsätare på vår b-ponny. Ringde ner till atg i karlstad och fick ett licenspreparat "top spot on" utskrivet. funkar som switch fast tar bort alla typer av löss, fästingar o kryp. Funkade kanon. Efter två dagar var alla kryp borta och alla ägg också. Det är det enda medlet som tar bort ägg o allt! Verkar tre månader! Det var inte dyrt heller. 150:- och man slipper duscha. Schampon tar ju bara de levande så det är därför som man måsta upprepa! Så ring vet och få "top spot on" och döda alla de små :devil: .
Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 449
Senast: Petrow90
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka