Ohyra-flugliknade lus?

remmis

Trådstartare
Hej
Hjälp...:crazy:

Tog hem bäbishästen från betet och såg till min fasa att han hade ngt jag först trodde va vanliga flugor. Men de flög inte iväg. En försökte. Dålig flygkunskap! Rör sig inte jätte snabbt, sidled.
Ser ut som en blandning av vanliga flugor och bärfis, mörkbrun.
Ca10*5mm
Har ca 10 st vid svansen... Verkar inte störa hästen nämnvärt.
Inga kala fläckar.

Ska konsultera vet måndag morgon.

Kräks....

Sv: Ohyra-flugliknade lus?

Det ska enl hon som har gården där hästen gått på bete vara fäfluga.... Vad är det?

Låter precis som älgfluga (älglusfluga). Det enda som är konstigt är att hästen inte är irriterad. Det kliar som fan när de kryper runt och bits.
Du behöver inte kontakta vet för detta. Plocka bara bort dem från hästen så är allt frid och fröjd igen. Du lär dock få leta ganska länge då de är duktiga på att gömma sig. Förslag är att göra det direkt för det blir svårare när vinterpälsen växer ut ordentlgit i somamrpäls kan man vanligen se dem som en liten liten upphöjning (givetvis beroende på hur lång sommarpälsen är), svansen är lika hemsk att söka i oavsett årstid.
Angående namnet så är det säkert samam sak vi pratar om. Det blir gärna lokala namn på denna typ av otyg.

Jag har upptäckt ett ganska effektivt medel mot dessa odjur. För det räcker inte med att bara plocka bort dom utan man måste "poppa" dom för att dom ska dö, annars är de tillbaka igen på hästen eller en själv. Poppa = klämma så hårt att det hörs ett "popp".
Det jag kommit på är att när de sitter på hästen i lugn och ro (bäst om det är under svansen) så häller man lite olja över dom. Detta klarar dom inte och dör på några minuter. Jag tog vanlig matolja som jag annars har hällt på hästarnas foder och hällde på när jag tröttnat på dom i våras. Hade inte förväntat mig den kraftiga effekten och dessutom verkar hästarna tycka att det lenar med oljan.

En annan sak är att det verkar som om hästar vänjer sig vid det här odjuren. Nya hästar här brukar bli mer eller mindre tokiga av dom medan de som varit här länge inte reagerar alls. De nya hästarna verkar också alla ha vant sig innan hösten kommer och flugorna försvinner sedan av sig själv när det blir kallare ute. Hästen är inte rätt värddjur för dom,

Min kliar sig frenetiskt och försöker peka med mulen var de sitter så hennes privata godis/klistolpe kan plocka bort dem.
Min erfarenhet är att tar man dem direkt så är de lättast att döda om man rullar dem hårt mellan tummen och pekfingret. Har de suttit ett tag (någon vecka) så blir de mycket segare och är halvt hopplösa att ta död på.

Samma, min ena bryr sej inte för fem öre, den andra viftar massor med svans o ben, en annan får helnippran.... så det är olika.

Jag har en trasa med tjärsalva som jag fångar dem i o då kan de inte fly ifrån, sen är det bara o slå ihjäl dem.

En fäfluga är en broms. Heter egentligen Fäbroms och kan bli riktigt stora. Ca 25 mm.

Lycka!!!!
Du menar att du hittat ett botemedel mot dessa vidriga varelser?

Min lilla prinsessa är extremt känslig och blir näst intil ohanterlig, sparkar, springer, bockar, stegrar och bara hatar dem. Men som väl är bara när de väl biter henne. Ser man dem så kan man plocka dem och hon är helt lugn.
Men är ju INTE så kul om hon blir biten när man sitter på ryggen.
Häller du oljan på hästen? Eller dödar med olja då du fångat den? Kan man "dränka" in svansroten i olja och slippa dem??
Läste på en jakt sida att ättiksprit håller dem borta.

Tips att inte rida i skogen denna period fungerar inte, vi har dem inne i stallet oxå!

Min lilla prinsessa är extremt känslig och blir näst intil ohanterlig, sparkar, springer, bockar, stegrar och bara hatar dem. Men som väl är bara när de väl biter henne. Ser man dem så kan man plocka dem och hon är helt lugn.
Men är ju INTE så kul om hon blir biten när man sitter på ryggen.

En sån liten prins har jag också märkte jag förra veckan. Fick hålla i mig för glatta livet. Typiskt hade den satt sig under buken så jag kunde inte nå den heller utan att hoppa av. Äckliga små kryp är det. :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka