Ohörsamhet

K

Kribr622

:confused: Hejsan,

jag skulle vilja ha många tips och ideér på hur jag och min häst (åttaårig kallblodstravare) ska förbättra vår kommunikation.

Vårt problem är att om det är så att min häst inte vill göra något så står han bara still- fryser fast eller så blir han sur för ett önskemål tex stanna där, flytta på dig, skritta, trava osv. jag vet itne vad jag ska göra eller inte göra för att min häst ska vilja vara med mig större delen av vår tid tillsammans. Jag har haft honom sedan februari och jag måste säga att han är bättre på relationer nu än vad han var när han kom. Då han inte kunde umgås med andra hästar annat än att bita dem. Det var som att han inte visste hur han skulle bete sig mot dem så därför tog han stora ateleriet på en gång till de andra hästarnas förvåning. De hade inte en möjlighet att komma undan. Då var han även väldigt sur om man ville tex ville flytta på honom i hagen om någon skulle ta sin häst och han var ivägen. ( Hästarna går på lösdrift)

Idag är det som att han har en lång startsträcka och stoppsträcka. Han drar aldrig utan allt ska ske på hans villkor, enligt honom i alla fall. Är det någon som har lite konkreta tips på hur vi kan få det mer roligt och trevlig tillsammans. Hur jag ska få honom att vilja arbeta med mig, att han ska tycka att det är roligt att lära sig nya saker osv osv.

Tacksam för alla tips.

Sv: Ohörsamhet

Men det måste ju finnas nåt han tycker om?
Mat? Kel? Klining? Ryktning?
Tänk inte bara träning.

Försök komma på vad han tycker är riktigt kul och utgå från detta med övningar.
Jag säger inte att du skall skämma bort han, men lite godis för att fånga uppmärksamhet kan ju inte skada.

Lite godis, lite jobb, eller nåt annat han tycker om.

Sen tycker jag att du skall låta han få gå på sommarbete/lösdrift med likasinnade och få lite stryk, detta låter som en häst som inte riktigt vet att han är häst.
När han vet det, blir han enklare att jobba med.

Sv: Ohörsamhet

Hej,

jo visst finns det saker som han tycker är kul. Han gillar mat väldigt mycket så jag har försökt att göra smålekar/konster med honom för en matbit. Min tanke var att han enbart skulle få en bit i inlärningsfasen eftersom han annars fastnar i fickan. Detta brukar resultera i att han bara står och tittar eller försöker hitta ner i min jackficka. När det gäller ryckning osv gillar han det med men han skulle nog helre göra som han vill när det passar honom än att tex bli kliad etc.

Det där med att han inte riktigt har koll på att han är häst tror jag stämmer helt. För han visste inte alls i början hur han skulle bete sig mot de andra hästarna. Som jag skrev ovan går han på lösdriftsedan han flyttade hit till mig och det är först nu under sen sommaren som det egentligen har skett saker i hagen med hans hästbetende. Det är så att det kommit en minishettisdam på 24 år som vet vad hon vill. Hon kör runt på honom och hon är faktiskt hitills den enda som inte är rädd för honom. Så jag håller tummarna på 85 cm höga Siccan.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 673
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama