ohanterad häst???

A

ankan80

vad har ni för erarenhet av hästar som är runt 4-6 år som inte har varit något hanterade??

nån som har det??

hur är dom socialt och inlärningsmässigt???
 
Sv: ohanterad häst???

Det tar längre tid än med än yngre häst.
Det kan innebära större risker, i och med att de är större och starkare än en ynge, vid tex lyfta fötterna, lasta osv

Är den 5-6 år och knappt har haft grimma på sig, då måste hästen vara hiskligt speciell för att jag ska ge mig på den.

Sen är ju alla individer och det påverkar ju om den är häst-social, dvs har gått i flock och kan språket.
 
Sv: ohanterad häst???

Jah har erfarenheter av en 12 åring som var ohanterad. Något hanterad, han hade ju faktiskt blivit ledd i grimma från och till hagen... KÄnslomässigt var han väldigt känslig, men oerhört lättlärd. Det var jättelätt att rida in honom. Inga problem över huvudtaget. Han var nog lättare att rida in än normalt, mycket lättare. Dock är det mycket från individ till individ. Tror inte man ska gå så mycket efter ålder.
 
Sv: ohanterad häst???

min var 8 år och i princip ohanterad.. har haft många turer liggandes på backen, hängandes i grimskaftet efter honom :) det gick inte att leda honom i grimma och grimskaft från stall till hage, max 10 meter i mellan. han var tvungen att gå med "hingstbett" han var väldigt tuff i psyket och sent kastrerad. det gällde att säga nej! det är jag som bestämmer! han fick aldrig nånsin vinna! 6 mån senare kunde vem som helst leda honom i grimma och grimskaft.
 
Sv: ohanterad häst???

Jag har arbetat med flera sånna hästar. Bl.a. har jag en arab som var 4 år när jag köpte henne och en andalusier som var 6 år. Båda var i princip ohanterade, oinridna och misshandlade till råga på allt.

Båda två är jätte trevliga hästar, de är nästan mer sociala än vad många "normala" hästar är. De ställer verkligen upp till 100% och är trevliga både mot andra människor och mot andra hästar. Jag har aldrig ångrat att jag köpte någon av dem. Har inte haft några större problem med dem, araben har tagit lite längre tid på sig med vissa saker, men det kan det göra för en "normal" häst också.
 
Sv: ohanterad häst???

Jag hade ett ohanterat fullblod som var fem år,hon hade aldrig haft gimma på sig och man kunde inte lyfta bakhovarna.

Det hela slutade med att jag fick lämna tillbaks hästen, jag klarade inte av henne.
Hon var för tuff för mig och testade hela tiden, det kan bli farligt om man inte är van, så tänk efter noga inna du tar på dig jobb med en sån häst, för det kan bli övermäktigt.:rofl:
 
Sv: ohanterad häst???

Jag köpte ett 9 årigt avelssto där säljaren sa att "ta det lite lugnt med ridningen, det var längesedan hon blev riden". Jag tog det väldigt lugnt - men tyckte det var konstigt att hon inte kom ihåg någonting utav vare sig bett, tygeltag skänklar etc. När jag året efter ringde och berättade att hon fått ett föl säger säljaren "gick det bra att rida in henne?" Hon var alltså inte ens inriden och det hade de inte sagt till mig!! Hon var extremt snäll att rida in, men hon var alltid väldigt osocial och svårfångad i hagen tyvärr.
 
Sv: ohanterad häst???

Det är nog svårare än med en betydligt yngre häst, men sedan beror det också mycket på hur hästen är i psyket för övrigt.
 
Sv: ohanterad häst???

Jag har arbetat med flera sånna hästar. Bl.a. har jag en arab som var 4 år när jag köpte henne och en andalusier som var 6 år. Båda var i princip ohanterade, oinridna och misshandlade till råga på allt.

Båda två är jätte trevliga hästar, de är nästan mer sociala än vad många "normala" hästar är. De ställer verkligen upp till 100% och är trevliga både mot andra människor och mot andra hästar. Jag har aldrig ångrat att jag köpte någon av dem. Har inte haft några större problem med dem, araben har tagit lite längre tid på sig med vissa saker, men det kan det göra för en "normal" häst också.

ungefär samma här har tagit hand o hästar... som är lite äldre som blivit illa behande...
som är oxå mer sociala super trevliga och ställer oxå upp till 100 %

det där att man ska hantera unghäst från att den är jätte liten för att få den bra (många säger så!!) stämmer inte alltid in... :banana:
 
Sv: ohanterad häst???

Har erfarenhet av ett par sådana hästar, och det största problemet har varit att dom är så beroende av andra hästar/sin flock. Så jag tror att det viktigaste är att vänja den vid att vara ensam utan att få panik, och att lita på dig och se dig som sin ledare.
Om man vet vad man gör och använder någon form av horsemanship-metod, kan det bli mycket, mycket bra - en sån häst har ju inte lärt sig något negativt beteende hällre! Men jag instämmer att man måste ta det mycket lugnare än med en yngre häst.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp