Ohanterad 1åring

S

soldebbie

Hej!

Vi har fått en ny häst i stallet, ett ettårigt sto som nästan är helt ohanterad.
Nu har hon varit hos oss i ett par dagar, och har inte fått röra henne än. Hon står i box nu och när hon ska in och ut får vi valla in henne med hjälp av en annan häst.

Min fråga till er erfarna, hur skall jag börja träna för att få ett hållbart resultat ? Har som sagt inte fått röra henne ännu, har försökt vara mycket i boxen med henne, hon tar hö ur min hand men inget annat foder, och hon skyggar så fort jag försöker röra henne (Så jag brukar bara vara stilla så att hon skall lita på mig)

Tips på hur jag skall göra för att på bästa sätt börja hennes hanteringsträning?
 
Sv: Ohanterad 1åring

Jag köpte för några år sedan en 2-åring som var i samma läge, typ helt ohanterad. Jag brukade sätta mig i hennes box, under krubban, och bara sitta där och läsa bok någon timme varje kväll. Kom hon fram till mig självmant fick hon en liten äpplebit, och det tog inte många kvällar innan hon upptäckte hur mysigt det var att goa :love:

sedan hade jag som strategi att när jag gick in i boxen gick jag väldigt varligt fram, skyggade hon för mig så kliv jag aldrig tillbaka (alltså bakåt ut ur boxen) utan stannade bara upp och stod still tills hon slappnade av, varpå jag kunde närma henne på nytt, försiktigt, osv osv tills jag var framme hos henne. Dvs, hon fick lära sig att jag aldrig gick iväg för att hon börjar stressa/skygga utan väntade tills hon var "klar" sas, men var mycket noga med att inte tränga mig på henne.

Idag är hon fantastiskt sällskaplig, tycker inte alls om att jag lämnar henne "ensam" (med 8 andra hästar) på bete, utan ska helst bara vara i mitt knä hela tiden....

Lycka till med hästen!
 
Sv: Ohanterad 1åring

Det finns olika typer av skygghet.
Dom ohanterade som inte riktigt vet hur dom skall hantera situationen.
Det bästa är att i början bara låta dom vara och låta den lära sig av de andra hästarna. Inget tvång med ledning, grimmor, lyfta hovar förrän dom känner sig bekväma med situationen.
Sen är det dom som är nedärvt skygga eller felhanterade , dom är mer komplicerade och tar tid eller blir aldrig riktigt bekväma med hantering.
Hästen är ju bara ett år så det borde gå ganska fort att få den nyfiken.
vi har haft båda typerna i stallet.
En var 4 år och ohanterad mycket reserverad i början men nu hur stabil som helst.
En känslig 3-4 åring som var tufft överhanterad samt börjat inridning alldeles för tidigt. Hon blev bättre men var alltid på sin vakt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp