Ohållbar skolsituation - vad göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Min dotter berättar idag att hon blivit hotad med stryk av en pojke som går ett år över henne i skolan. Anledningen? Skolan har tydligen "problem" med skolår 5-6 på alla möjliga sätt. I dag hade en av rektorerna varit ute i klasserna och pratat och min dotter och någon mer hade berättat om vad som händer och sker. Det för då en klass"kamrat" vidare till bland annat den här killen (som ursäkta, verkar vara ett riktigt rötägg) som då gör detta. Som tur var hämtade en annan tjej en lärare som också fick bli kallad både det ena och det andra av killen ifråga.

Vad fasen ska man göra som förälder? Jag har mailat skolledningen och bett dem kontakta mig i morgon. Klassläraren har jag pratat med och hon beskrev situationen som i det närmaste ohållbar i vissa av klasserna.
 
Sv: Ohållbar skolsituation - vad göra?

Oj hjälp, vilken mardröm! :crazy:

Jag skulle ha gjort det som du redan har gjort. Ge dig inte, bråka på, så här ska det inte få vara. Helt oacceptabelt.

Jag antar att du redan gjort det, men jag skulle också ha talat om för dottern vad rätt hon gjorde som påtalade problemen i skolan. Stötta henne och jobba för att hon ska få se att det kan löna sig att påtala problem och försöka rätta till. Det måste det!

Jag skulle också ha ringt och pratat med föräldrarna till den här grabben som uttalat hoten. OM det nu är föräldrar som det går att prata med och som tar till sig information av det här slaget. Är grabben ett riktigt, riktigt rötägg så behöver man ju inte vara ett geni för att fundera var anlagen kommer ifrån, och sådana gånger kan det ju faktiskt göra mer skada än nytta. Tyvärr. Men sådant här tror jag att du redan vet. Jag antar att du mest ville ha lite feedback och diskutera frågan i sig. För visst jobbar du inom skolan och har lite erfarenhet från sådant här??
 
Sv: Ohållbar skolsituation - vad göra?

Jag tycker du har gjort rätt.

Försäkra dig om att de klasslärare + rektor tagit kontakt med de barn det gäller.
Jag tycker att du själv ska avvakta i det här läget att ta kontakt med pojkens föräldrar.

Jag hoppas din dotter går på en skola med "nolltolerans" och med vuxna som tar sitt ansvar och inte ger sig.
 
Sv: Ohållbar skolsituation - vad göra?

Jag är nyfiken på hur det utvecklar sig.

Vi hade ett liknande problem under en period med ett gäng som inte kunde uppföra sig mot vare sig varandra eller andra barn.
Teoretiskt visste de absolut hur man "ska vara" och när man pratade med dom så var de små änglar. Likaså om man stod och punktmarkerade dem. Men så fort man vände ryggen till så hände det skit igen.

De fick prata med kuratorn, både läraren och rektorn hade telefonkontakt med hemmen. Kort sagt, vi tog det allvarligt och framhöll för dem att det VAR allvarligt.

Det märkliga var reaktionerna från en del hem.
När det ringdes hem så blev kommentarerna: "- Ja men de är ju bara pojkar, de ska väl få rumla runt. Menar ni att de ska stå stilla på en fläck på skolgården?"

Nej, de får leka, skoja, umgås, men inte vråla sjuka svärord till varandra och andra barn, sparka karatesparkar mot varandra och allmänt skrämma skiten ur andra elever.
Men det ville de föräldrarna inte förstå. De ville inte heller komma på besök under rasterna och titta på sina små änglar.

Vad gör man??
Det var en period då vi alla mådde pyton i skolan.
Det ordnade sig på något mirakulöst sätt ändå, idag är de faktiskt trevliga och håller sina rastaktiviteter på lagom nivå. Jag tycker att skolan tog problemet på allvar, men det var inte lätt när föräldrarna inte ställde sig bakom det hela till 100% utan det snarare kändes som om vi fick skulden för att deras barn uppförde sig som gorillor.

Att punktmarkera killarna var ju en tillfällig lösning som inte var hållbar i längden. Vi har inte nog personal att avvara för att skugga vissa barn och så var det ändå lätt att saker hände om man tappade uppmärksamheten en kort stund.

Vad ska man egentligen göra i fall som dessa? Vad är ni som föräldrar beredda att göra om era barn inte sköter sig i skolan? Vad tycker ni att skolan ska kunna kräva för hjälp om de inte förmår rå på situationen själva?
 
Sv: Ohållbar skolsituation - vad göra?

Nu har jag pratat med rektorn, vilket var lika upphetsande som att se målarfärg torka :o (Förhoppningsvis är personen kompetent nog för sitt jobb, men speciellt "driven" vill jag inte påstå att h*n är)

De har satt in åtgärder, vilka fick jag inte veta. När jag ändå höll på så "gnällde" jag om allt annat jag retar mig på ;) Nu hoppas jag att det verkligen blir en förändring å det snaraste!!

Jag blev inte ens speciellt arg, som jag sa till rektorn, jag är mest uppgiven eftersom situationen blir sämrre och sämre hela tiden. Barnen vågar tex inte gå på toaletten i skolan eftersom de riskerar att bli inlåsta/någon håller för dörren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 845
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
19 329
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 648
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp