Ögonsalva - hur hålla tuben ren???

95johsv

Trådstartare
Jag får enl apoteket och vetrinär inte ta på ögat/ögonlock/någon del av hästen med spetsen på tuben till ögonsalvan. Det kan tom bli värre då iom salvan förstörs av bakterier som kryper in...

Idag på kvällen var första omgången. Han är snäll och det är inga problem så länge jag har en hand över nosryggen och vänder honom mot mig står han helt stilla.

Men jag måste ju ha en hand till att hålla ögonsalvan och en hand till för att hålla upp ögat...

Går inget bra när jag är själv.

Jag fick efter många om och men i salva i ögat men inte så mycket jag borde och visst råkade tuben ta i hästen.

Tryckte ur lite salva över en pappersbit och satte på korken för att motverka att bakterier går in så lätt. Ska klämma ut lite innan jag smörjer imorgon också.

Men finns det något som jag kan använda för att rengöra pipen med? Fungerar alcogel eller annan rengöring? Om man råkar ta i ögat igen är det OK för ögat?

Det var bara en ihopstötning, annars gick det OK men han skakar ju till när salvan kommer så det känns svårt att klara det helt utan att ta i någonting.

Snälla hjälp!!! :bow:

Sv: Ögonsalva - hur hålla tuben ren???

jag gav min häst ögonsalva för ngr veckor sedan och då sa min vet inget om det.. efter några dagar blev ju "pipen" väldigt skitig och jag bara drog rent den med en ren handduk. det funkade bra för nu är han bra i sitt öga.. kanske inte är så bra men det funkade iaf! ;):angel:

Lite beroende på vad det är för salva/pip, men jag fick massa små tuber för att kunna kasta (fast det var salva kvar) när min dam behandlades. Just för det var omöjligt hålla rent. Nån salva (minns inte vilken) gick det att dra ut salva ur pipen med, med små sprutor. Dvs tog en tom spruta, drog ut salva ur tuben, in i ögat på hästen, kasta tomma sprutan, nästa gång ta en ny.

Min dam fick ju flera olika salvor var fjärde timme i flera månader.. Mitt i sommar och rötmånad.

OK, här var de väldigt noga med att påpeka att man inte fick ta i det iom bakterier kunde växa till...

Tror inte jag vågar chansa, frågan är vilken salva gav du?

Senast ändrad:

Jag har fått två st med 15g i varje. Ska räcka 7 dagar. Får inte spara tuben. Det är fucithalmic salva han ska ha.

Jag har sett småsprutor men dessa är ju väldigt vassa i spetsen. Känns som risken är att jag repar ögat med det. Vet du vart det kan finnas något bra att köpa?

Gjorde så nu i morse att jag tog ut lite kräm, torkade av spetsen med rent papper. Fick till det lite bättre idag, Vänster ögat helt utan att ta och höger tror jag att det var bara så spetsen gick igenom ögonfransarna.

Vill att det ska bli bra :)

Jo, jag menade att när det var så små tuber som fucithalmic, fucidin etc så skrev vet helt enkelt ut fler tuber, och så kastade jag var tredje dag, fast det fanns kvar. Inte alls bra för miljön, men en ögoninfektion mitt i rötmånaden på en häst som inte kan blinka ville vi ju inte ha :crazy:

Sen tror jag inte du behöver vara jätteorolig, jag har kommit åt med spetsen förr, bara torkat av och det har iaf inte märkts något konstigt, utan ögat/ögonen har blivit bra och inga konstigheter. (Angs toet ovan var vi ju superpetiga just iom månaden och att hon inte kunde blinka).

Jag fick småsprutor av vet, inte alls vassa? Utan som vilka sprutor som helst?)

Kan du inte ha något desinfektionsmedel till hands och torka av spetsen med det innan du sätter på korken igen?

Om du inte ska behandla mer än upp till en vecka och du torkar av med papper så är det nog ingen fara. Du kan ju också ha salvan i kylskåp så är ju risken att det ska växa bakterier mindre. Det som är mycket viktigt är att inte spara tuben när du behandlat klart för att sedan ta fram den några veckor / månader senare ....

Gav min Fucithalmic för några veckor sen. Fick bara instruktion om att inte låta pipen komma i kontakt med ögat. Då min häst var MKT svår att ge salvan så gjorde den säkert det någon/några gånger ändå och då var jag noga med att trycka ut lite extra salva efteråt och torka av pipen. Ögat är helt bra nu.
Då det ska vara bakteriedödande/hämmande (kommer inte ihåg) så låter det konstigt om det ska vara så lätt att få bakterietillväxt i tuben.

Svarar alla:

Alex: jag fick ju två tuber av den anledningen. Ge en tub i ca 4 dagar, släng ge ur andra tuben. Fick dock inga småsprutor och de jag kikat på är som en platå där man sätter på själva kanylen och det blir då en 90graders vinkel som är vass. Har faktiskt inte sett andra sprutor.

Bettysmatte: Jo jag har ju alcogel. Frågan är vad händer om det hamnar i ögat?

Ingridl: Fick inte ha denna salvan i kylskåp. Ska vara i mellan 18 och 20 grader.

Angel:Vad skönt att höra. Funderade på samma sak men antar att bakterietillväxten kan ske tack vare alla salvämnen som inte är aktiva?

Kom på en smart sak nu ikväll iaf. Eller ja hästen visade :) Han la huvudet på min axel när han försökte komma undan iom jag inte håller i huvudet. Aha, la huvudet på höger axel och höger arm över nosryggen med salvan i höger hand. Vänster hand håller upp ögat. Gick mycket bättre. Dock är det ingen hit om man glömmer/inte tänker på all lera. Gäller också att man kan hantera salvan med bägge händer. Kan då också lägga huvudet på sned och droppa in salvan :D

Bettysmatte: Jo jag har ju alcogel. Frågan är vad händer om det hamnar i ögat?

Jag tror att det avdunstar snabbt, så om du använder det när du är färdig varje gång tror jag inte att det finns något kvar tills nästa gång du ska sätta i salva.

Fast det är ju den vanliga kopplingen, och den blir ju inte vass? Om man inte kör in den i ögat då förstås.

Alkogelen dunstar, inga problem =)

Uppdatering: I morse kom hästen på att skakar jag på huvudet är det inte lika lätt att hålla huvudet på axeln. Suck!

Fick lov att köra in pipen i ögonvrån på honom på höger öga. Han verkar tycka det svider för han rycker till när han får salvan i ögat. Det gjorde han inte med den andra salvan han fått innan.

Alcogel dunstar alltså helt. :) Vad bra. Var osäker ifall det blev någon liten rest kvar.

Alex: Ok, jag tycker den känns vass... Eh jag är nog känslig känner jag. :o

Tack för alla svar alla!

Någon som har gett salva och kommer ihåg att ögonen blir mer rinniga ett par tre dagar in i behandlingen? I morse var min hästs ögon mer rinniga. Genomskinligt som tårar. Det har han inte varit innan sedan han kom hem ifrån kliniken.

Ska byta tub nu i kväll och rengöra den nya med alcogel efter varje gång. Funderar på om bakterier har växt till ändå?

Ring vet och fråga. Jag har aldrig varit med om att de blivit mer rinniga vid behandling. Men å andra sidan så har jag inte behövt behandla så många gånger i mitt liv.

Jag tror däremot inte att det är ev bakterietillväxt som det beror på, utan snarare att problemen inte beror på den typen av bakterier som salvan tar.

Vetrinären som gett mig salvan svarade tyvärr inte när jag provade att ringa. Telefon kö först och sedan ingen som svarar när telefontiden gått ut. Hann inte fram.

Vet inte om det är någon ide att frågan någon annan vet, det är ju de på skara som känner till honom.

Min hästs öga blev rinnigt en bit in i behandlingen, tror dock det hade gått 8-9 dagar. Åkte in till veterinären igen, och då hade han fått ett stort sår på hornhinnan. När jag fick salvan första gången så var där bara en prick på ögat, inget som blev grönt vid färgning. Efter behandling med den första salvan blev det av någon anledning värre, jag fick en annan sorts salva/ögondroppar efter det andra besöket och problemen försvann. (Den andra salvan/ögondropparna skulle min häst ha av var 3:e timme, så jag är glad att han gick lätt att behandla på egen hand. Bara stå mitt emot hästen med hästens huvud på axeln, lägga ena armen runt nosryggen och hålla upp ögonlocket med och så den andra handen till salvan/dropparna. Kunde stå i hagen utan grimma och droppa i ögat på honom. :D )

Tror som Saigon, att bakterierna inte är av den sort som salvan tar. Hoppas du får tag i veterinären snart.

Edit: såg nu att du hade kommit på samma utförande som jag, med huvudet på axeln.

Senast ändrad:

Ok, vad skönt att höra. Min hästs öga är nu inte rinnigt längre det var bara så en dag. Nu är han riktigt omöjlig när jag ska ha i salvan. Fick hjälp igår kväll och då gick det riktigt bra. Men nu i morse... Hua! Fick i princip bremsa honom med handen, böja hela halsen för att låsa den och sedan försöka pricka ögat...

Synd att ingen tycker om att gå upp kl 6 på morgonen för att följa med mig ut och hjälpa mig.

Rengjorde med alcogel efter och mellan ögonen, det är helt omöjligt nu att inte ta i ögat. Trycker även ut lite salva efter och innan.

Lägger jag upp huvudet på axeln så skakar han på huvudet så han höll på att nocka mig. Hjälm på... Men det går liksom inte att få huvudet tillräckligt stilla för att lyckas få in salvan.

Jag provar alltid att bara hålla som jag gjorde med den andra salvan, när det inte fungerar lägger jag huvudet på axeln, fungerar inte det försöker jag låsa honom i ett hörn, fungerar inte det får jag handbremsa honom låst i ett hörn.

*suck*

Ska ringa vetrinären och höra hur viktigt detta är egentligen. Salvan är för att hjälpa tårkanalen som hon spolade två gånger som var blockerad första gången och bättre andra gången.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka