Ögonoperation

Spännade läsning för mig som är väldigt sugen, särskilt sedan jag fick barn. Ser fruktansvärt illa (-7,5 på båda ögonen) och tycker att det är så jobbigt att knappt ens kunna gå upp på toa på natten utan att ta på glasögonen. Att inte kunna somna framför tvn eftersom glasögonen måste av, att inte kunna leka i badet eftersom linserna strular om jag går under vattnet eller får stänk i ögonen. Har dessutom redan nu väldigt torra ögon och problem i mörkerkörning så förhoppningsvis skulle det inte bli så mycket värre iaf. Har inte undersökt än om jag ens är ett fall för operation men det skulle vara så värt det även om jag inte blir helt bra.

Jag kollade pris nu, och det kostar nästan 36 000 att göra den enkla/akutella operationen. Med bruttolöneavdrag "sparar" jag drygt 12 000 och det landar alltså på typ 24 000 kronor.

Det kan det väl kanske vara värt - även om det känns ASLÄSKIGT. Å andra sidan gjorde min bror sin ögonoperation i Istanbul (O_o) och ser som en hök numera... Ska intervjua honom om det när vi träffast i helgen :)

Hur fungerar det här med bruttolöneavdrag?

Så här fungerar det hos min arbetsgivare:

Bruttolöneavdrag innebär att du betalar den privata sjukvårdstjänsten genom en sänkning av din bruttolön under den tid som avtalas. Bruttolöneavdragens storlek beror på under hur lång tid avbetalningen ska ske och tjänstens pris. Det totala bruttolöneavdraget får normalt inte överstiga 20 procent av din grundlön.

Exempel
Erik ska göra en laseroperation på sina ögon och kostnaden för operationen är 30 000 kronor. Erik kommer tillsammans med sin arbetsgivare överens om en avtalstid för avbetalningen på sex månader. Det innebär att Erik ska betala 5 000 kronor i månaden för operationen och hans lön sänks i och med det med 5 000 kronor under sex månader.

I det här exemplet motsvarar det ett avdrag på 20 procent av hans bruttolön då ursprungslönen är 25 000 kronor. Under avbetalningsperioden har Erik en bruttolön på 20 000 kronor.

Enkelt förklarat: Arbetsgivaren betalar operationen och jag betalar av det till arbetsgivaren genom en lönesänkning. Eftersom det dras av från lönen före skatt blir det "billigare".

Jag kollade pris nu, och det kostar nästan 36 000 att göra den enkla/akutella operationen. Med bruttolöneavdrag "sparar" jag drygt 12 000 och det landar alltså på typ 24 000 kronor.

Det kan det väl kanske vara värt - även om det känns ASLÄSKIGT. Å andra sidan gjorde min bror sin ögonoperation i Istanbul (O_o) och ser som en hök numera... Ska intervjua honom om det när vi träffast i helgen :)
Jag tycker också det verkar skitläsktigt!

Skulle ju vara vansinnigt skönt att slippa linserna (och kostnadsmässigt lär man ju tjäna på det i längden...) men tänk OM något går fel? Det får ju liksom ganska stora konsekvenser då, känner jag.

Sen funderar jag även på det där med biverkningar efter en del tid, det känns liksom lite för nytt för att sånt ska kunna utvärderas ordentligt, och känns ju trist att bli blind senare för att få bättre syn nu, till exempel. :p

Jag gjorde min operation för 4 år sedan. Jag hade -7,5 på båda ögonen och nu ser jag perfekt, förutom lite sämre mörkerseende. Det är så skönt att slippa glasögon och linser.

Jag tror att man behöver göra en risk/nytta-bedömning utifrån sin alldeles egna situation. En vän till mig gjorde LASEK för några år sedan, på en av de största kedjorna för privat ögonkirurgi. Resultatet blev bra rent synmässigt, men h*n fick tyvärr biverkning i form av extremt torra ögon och behöver sedan dess spreja/droppa ögonen frekvent - ibland så ofta som varannan timme. I efterhand har konstaterats att operationen inte borde gjorts, eftersom torrheten var ett gränsfall redan innan.
Allvarliga biverkningar (läs: total förlust av syn, påtaglig försämring av syn, stora blödningar etc) tror jag är väldigt sällsynt, men frekvensen totalt (beskrivs på exempelvis 1177, i storleksordningen 1-2%) tål kanske ändå att fundera på.

Jag tror att man behöver göra en risk/nytta-bedömning utifrån sin alldeles egna situation. En vän till mig gjorde LASEK för några år sedan, på en av de största kedjorna för privat ögonkirurgi. Resultatet blev bra rent synmässigt, men h*n fick tyvärr biverkning i form av extremt torra ögon och behöver sedan dess spreja/droppa ögonen frekvent - ibland så ofta som varannan timme. I efterhand har konstaterats att operationen inte borde gjorts, eftersom torrheten var ett gränsfall redan innan.
Allvarliga biverkningar (läs: total förlust av syn, påtaglig försämring av syn, stora blödningar etc) tror jag är väldigt sällsynt, men frekvensen totalt (beskrivs på exempelvis 1177, i storleksordningen 1-2%) tål kanske ändå att fundera på.
Jo, såklart man måste avgöra det individuellt, så är det väl med det mesta. Och som du säger, även om de allvarliga biverkningarna är otroligt sällsynta så måste ju ändå någon råka ut för dem...

Närsynta kan i många fall klara sig utan läsglasögon när de får åldersynthet, men den fördelen har man ju inte om man opererat sig, utan i så fall får man köpa läsglasögon likt alla andra normalseende :)!!
Det var det jag hört att om man opererar och behöver glasögon senare så har dom ingen effekt. Det är det jag är lite rädd för men det kanske inte är så.

Jag gjorde LASEK för 5-6 år sedan. Betalade 23800:-, men fick bruttolöneavdrag så sparade 8000:- ungefär då jag betalade med oskattade pengar. ;) Opererade mig på Capio Medocular i Göteborg.

Jag ser som en hök! Har inga biverkningar alls såsom ljuskänslig etc. Haloeffekt hade jag innan med mina linser, men den är nästan helt borta nu efter operationen.

Värt varenda krona!! Ångrar bara att jag inte gjorde operationen tidigare.

Det var det jag hört att om man opererar och behöver glasögon senare så har dom ingen effekt. Det är det jag är lite rädd för men det kanske inte är så.
Om det hänt något i ögat/hjärnan som gör att inte ljuset kan träffa näthinnan/processas efteråt, så funkar inte glasögon. Exempel på detta är grå starr och skador på näthinnan samt vissa strokelokalisationer. Sådant kan inte korrigeras med glasögon. Vanlig ålderssynthet däremot, som så gott som alla utvecklar, kommer kunna korrigeras.

Var det ett svar till mig??

Starroperationer är inga onödiga operationer.

Menar inte att starroperationer är onödiga. Men att anse att det är riskfritt är jag inte med på. Även om många operationer och läkning går super bra så är det inte alla som blir ok.
Mvh
Pudlan

Innan man opereras sig kan det vara bra att fundera på om det finns fördelar med närsynthet. Att vara närsynt är som att ha ett inbyggt förstoringsglas i huvudet. Man ser otroligt bra på nära håll. Man kan ibland även slippa använda glasögon när man blir äldre och långsyntheten sätter in.
Dom flesta tycker ändå att fördelarna med att slippa glasögon direkt överväger. Men jag skulle personligen vara tveksam vid en liten eller måttlig närsynthet.

Menar inte att starroperationer är onödiga. Men att anse att det är riskfritt är jag inte med på. Även om många operationer och läkning går super bra så är det inte alla som blir ok.
Mvh
Pudlan
Det finns inga operationer som är riskfria så det har jag inte påstått. När det gäller starroperationer är dock alternativet att man till slut blir nästan blind. Starroperationer behövs. Och de har mycket lite att göra med de laseroperationer som tråden handlar om.

Gah - jag får ångest bara att läsa ordet ögonoperation. Vet inte varför men det känns otroligt otäckt att gå in och greja i ögat....:crazy:

Jag har ingen erfarenhet av någon sorts operation än men kommer att få göra en gråstarrsoperation så småningom. Jag har fått påverkan på mitt högeröga efter stressen i höstas. Det är med andra ord arbetsrelaterat.
Då görs ett linsbyte och problemet är att en biverkning man kan få är grumling av ögat. Samma som sker vid diabetesförändringar.

Blind av starr eller blind av diabetesförändringar. Pest eller kolera.

Ser fram emot beskrivningar att alla sorters väldigt LYCKADE ögonoperationer
Som dotter till en kontaktlinsoptiker som i många år hade ögonläkare i butiken så kan jag säga att just starroperationer är de så SJUKT vana vid och duktiga på att där skulle jag inte tvekat en sekund. Jag har också flera släktingar som gjort starroperation med otroligt fint resultat. Även en jycke faktiskt, han har grumlingar kvar på linskapseln tyvärr, men det är pga att vi fick vänta så länge på operation.
Jag har fått vara med en dag och kika i mikroskopet när "vår" ögonläkare opererade, mycket intressant :)

Att skiva av hornhinnan ställer jag mig i så fall mycket mer skeptisk till, men numera är den sortens operationer också väldigt vanliga och jag tror antalet "mindre lyckade" är rätt få.

Innan man opereras sig kan det vara bra att fundera på om det finns fördelar med närsynthet. Att vara närsynt är som att ha ett inbyggt förstoringsglas i huvudet. Man ser otroligt bra på nära håll. Man kan ibland även slippa använda glasögon när man blir äldre och långsyntheten sätter in.
Dom flesta tycker ändå att fördelarna med att slippa glasögon direkt överväger. Men jag skulle personligen vara tveksam vid en liten eller måttlig närsynthet.
Beror väl på nivån. Jag har -2,25 på båda ögonen plus brytningsfel, jag ser inte konturer ordentligt i ansikten hos folk som sitter mitt emot mig vid ett bord utan linser/glasögon.

Min pappa har nåt liknande, som nu även börjat bli långsynt med åldern. Han måste fortfarande använda linser (eller glasögon) i vardagen, så har han linser måste han ha läsglasögon. Har han vanliga glasögon får han ta av dem för att läsa på nära håll. Så då borde det ju vara bra mycket enklare att bara behöva läsglasögon som äldre...

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
Senast: Twihard
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 366
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar