Ögonlysningsfråga

Thelma

Trådstartare
Ögonlyser ni era hundar regelbundet? Eller blir det bara en gång i unga år för utvärdering av kullen/aveln?

Beror väl mycket på ras kanske, men jag undrar ändå..

Sv: Ögonlysningsfråga

Ögonlyser terrierna, jämthundarna och BC-tiken regelbundet efter varje rasklubbs rekommendationer.
Finska Spetsen är hittills ögonlyst 1 gång och det blir nog en gång till, när han är "medelålders". Inom den rasen finns ingen ögonlysningsrek., men jag gör det ändå.
Rekommenderar även mina valpköpare att ögonlysa, men de flesta struntar tyvärr i att göra det.

Ska iväg och röntga unghunden i höfterna och armbågarna + ögonlysa.. Den äldre (4 år)hunden kom till mig som omplacering och ingen uppfödare har bett mig ögonlysa henne i avelsutvärderingssyfte.. Men det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till varv hennes hälsa inte är direkt oviktig (mattes älskling ju) (båda är labradorer)

Håller på att söka info på nätet nu och passade på att fråga här.. På de flesta infosidor jag hittar, fokuseras på ögonlysning i avelsarbetet..

Nåväl.. båda hundarna ska med till strömsholm.

Tack för svaret

Tja lite så där... Man kan ju passa på när man ändå åker till Strömsholm för det är ju rätt så billigt. 4 år är ju så där på gränsen. För PRA så skulle det vara bättre med 5 år, för ju senare man lyser dem så... Men för andra ögonsjukdomar så är det ju alltid en bra ålder att lysa! Jag har lyst andra gången vid 5 års ålder och kanske att jag lyser en gång till. Men jag vet inte. Hon hade verkligen superfina ögon då!

För en som inte vet någonting känns det som *skäms* :Vad är PRA?

Tar med båda hundarna.. fjollunghunden behöver draghjälp in... sen är jag beredd att lysa båda hundarna när vi ändå är där.

PRA, Progressiv retinal atrofi

Med PRA menas näthinne- (retinal) förtvining (atrofi) av fortskridande (progressiv) och ärftlig natur. Näthinneförtvining kan även ha icke-ärftliga orsaker, men då används inte beteckningen PRA.

Termen PRA är ett samlingsbegrepp för många olika ärftliga sjukdomar som alla ger snarlika förändringar i näthinnans utseende. Dessa förändringar kan upptäckas vid ögonlysning flera månader upp till flera år innan hunden visar synsvårigheter. PRA debuterar vid olika åldrar i olika raser. Kliniskt talar man om tidiga och sena former. Den fortskridande förtviningen av näthinnan ger först nedsatt syn, men med tiden blir hunden helt blind. Tidig PRA leder snabbare till blindhet än sen PRA.

I vardagligt tal skiljer vi de olika PRA-formerna genom att använda begrepp som "tidig PRA" och "sen PRA" eller ordet PRA tillsammans med rasnamnet, exempelvis "papillon-PRA", "pudel-PRA" och "tax-PRA".

Tidig PRA orsakas vanligen av felaktigt utvecklade synceller (dysplasi) och debuterar hos valpar och unghundar.

Sen PRA beror vanligen på att normala synceller bryts ner i förtid. Ofta ses symtomen först när hunden nått medelåldern.

Tidig PRA
Tidig näthinneförtvining har bland annat beskrivits hos irländsk setter och welsh corgi cardigan. Sjukdomen debuterar i tidig valpålder. Den defekta genen kan påvisas med blodprov som avslöjar såväl sjuka hundar som anlagsbärare. Enstaka anlagsbärare rapporteras förkomma i Storbritannien. En annan extremt tidig näthinneförtvining har påvisats hos collie i USA. Fall av PRA har förekommit hos collie i Norge men debuterade vid högre ålder.

Hos norsk älghund, grå förekommer två former av extremt tidig näthinneförtvining i USA. Ingendera har säkert påvisats i Sverige. I USA finns en PRA-lik näthinnesjukdom hos belgiska vallhundar som ger blindhet hos små valpar. Hos dvärgschnauzer finns också en tidig näthinnesjukdom. Den debuterar dock inte så tidigt som de ovan nämnda. Sjukdomen upptäcktes i USA men har senare spritt sig till Europa. Enstaka fall av tidig PRA har uppträtt hos normaltax, strävhår i Sverige.

Sen PRA
Degeneration av syncellerna drabbar hundar som från början har nära nog normala synceller. Dessa sjukdomar debuterar och ger symtom i tidig medelålder och kan inte förklaras av det normala åldrandet.

Raserna amerikansk och engelsk cocker spaniel, dvärg- och mellanpudel samt golden och labrador retriever drabbas alla av en och samma form av PRA. Sjukdomen förekommer i de nämnda raserna i Sverige. Sen PRA förekommer i Sverige även hos dvärgspets, papillon, shetland sheepdog och tax..

I Sverige har fall av PRA-lik sjukdom även påvisats hos basenji, border collie, drever, flat coated retriever, newfoundlandshund, norrbottenspets, nova scotia duck tolling retriever, riesenschnauzer och springer spaniel.

Arvsgång
Arvsgången för PRA är enkel recessiv autosomal med två undantag. Hos siberian husky och samojedhund finns i USA en X-kromosombunden syncellsdegeneration I Sverige har ett tiotal raser central registrering eller bekämpningsprogram med anledning av PRA.

*Källa SKK`s anomalex*

Jag har lovat lagottons uppfödare att ögonlysa henne - för att uppfödaren ska få veta vad det blivit av kullen. Har inga planer på att avla på henne (går inte då jag låtit kastrera henne) utan det kommer bara bli av en gång.

Min hund är hittills bara ögonlyst 1 gång, dock inte i avels syfte, han är blandras och ska inte användas i avel, utan mest för att jag tyckte att jag lika gärna kunde ta allt på en gång när jag väl va hos vet. Vet inte om jag kommer ögonlysa honom igen, då han ev kommer att avlivas. :(

Jag betalade 350:-/ hund i Lördags.
Skulle tro att det är Väldigt olika priser beroende på vart man bor och vem som ögonlyser..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat