Ögoninflammation!?

Totola

Trådstartare
Hur allvarlig tycker ni ögoninflammationen får vara innan man kontaktar veterinär? Pållen min har haft lindrig ögoninflammation till och från under sommaren, vilket förmodligen beror på insekterna. Nu har det blivit värre, men hur pass allvarligt måste det vara för att man ska skicka ut veterinär? Och vad kan de göra? Jag ska ringa dit på Måndag och höra vad de säger, men det vore trevligt att höra era åsikter/erfarenheter! :confused:

Sv: Ögoninflammation!?

Hur har du behandlat ögonen hitintills? Om du har tvättat med kokt vatten eller NaCl-lösning redan ett bra tag så skulle jag nog tro att du behöver något starkare som tex Fucithalmic- eller chloromycetin-salva (eller vad nu preparaten för hästar heter) :angel: Kolla med vet de kanske kan skriva ut recept utan att behöva titta så slipper det att bli så dyrt. :banana: /Lisa

Börjar det bli värre är det viktigt att vet verkligen tittar på ögar för att se om det tex hunnit bli ngn skada på hornhinnan. Första åtgärden vid irrirerade ögon på sommaren skall alltid vara flughuva.
PL

Det finns ju sån här rolig "gul ögonsalva" att köpa receptfritt på apoteket! Noviform tror ja de heter. Köper de alltid till min pålle som varje sommar får ögoninflammation av alla flugor. Behandlar morgon o kväll tills de e borta. Rekommenderas!

Fick råd att tvätta ögonen med kallt svart te när det blev lite inflamerat. Fungerar jättebra. går tillbaka bara efter någon dag. Rekomenderas

Jag ringde veterinären som inte kunde komma idag, men jag ska höra av mej igen imorgon. Jag måste ta ut honom för att kolla om det ligger något skräp i ögat som inte går bort. Tidigare har det som sagt varit mycket lindrigare och mest synts när någon glömt ta på flugpannbandet, därav att jag tror det är insekterna. Men nu beror det snarare på kardborrarna som brukar fastna i pannluggen tror jag :(

Noviform är jättebra,kamomillte är också bra på lindriga fall,låt det svalna först bara.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: Sirap
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 133
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka