ögoninflammation

Tussemaja

Trådstartare
En av mina har fått ögoninflammation på båda,men mest besvärad på ett. Påbörjade behandling i onsdags och tycker inte att det förbättrats nämnvärt, idag lördag. Min erfarenhet är att symtomen brukar går ner snabbt när man sätter in behandling. Så jag blir lite orolig över att det inte hänt nåt än.Hon har också börjat hosta lite, torrhosta och nån "host" då och då.. Bör jag sätta ögon och hosta i samband? Vad tänker ni?

Sv: ögoninflammation

Det kanske är en rispa, då behövs veterinärvård.

Jag har annars ett sto som svullnar upp i ögonen direkt när hon släpps på bete, det enda som gäller för henne är flughuva, då svullnar hon inte, så testa det om det inte är en rispa.

Har veterinären varit där eller hur behandlar du? Använder du flughuva så att det inte är insekter som irriterar och ger fortsatt inflammation? Kanske behöver hästen några starkare droppar som veterinären kan skriva ut?

Går hästen på gräs? Ett av de första tecknen jag märkte på våran häst när han började bli insulin resistent var att han ofta fick ögoninflammation när han gick på gräs och jag trodde att det var insekterna som var orsaken. Det var svårt att bli av med och det kom snart tillbaka igen. Då visste jag inte att det var ett tecken så därför vill jag dela med mig av det jag vet. Jag säger absolut inte att det är så men det kan vara bra att ha i bakhuvudet om det blir återkommande eller svårbehandlat.

tack för att du varnade. Jag ska verkligen hålla koll, för hon har blivit tjock bara tjoffs, sådär...

Det kanske är en rispa, då behövs veterinärvård.

Jag har annars ett sto som svullnar upp i ögonen direkt när hon släpps på bete, det enda som gäller för henne är flughuva, då svullnar hon inte, så testa det om det inte är en rispa.

Nä, nån rispa är det nog inte eftersom hon har på båda. Hade problem i fjol också men då gick det över på några dagar, efter behandling.

Angående hostan och ögonen vet jag inte, men om det inte går över enligt vad som står på salvan hade jag kontaktat vet igen. Min häst behövde spolas igenom i tårkanalen innan irrtationen gav med sig och ögat slutade rinna.

Tack för svar, men mycket bättre nu, så jag avvaktar tills behandlingskuren är över.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: malumbub
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 953
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 231
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka