Ögoninfektion

Skogstroll

Trådstartare
Mitt sto har en liten infektion i ena ögat (svullen och röd) Och jag har fått salva av vet som ska i två till tre gånger om dagen..till saken hör att hon VÄGRAR låta mig pilla i hennes öga..hon kastar sig fram och tillbaka slår med huvudet och är allmänt hopplös..någon som har bra tips om hur jag kan lura henne??

Sv: Ögoninfektion

ha med en medhjälpare tills hon accep. ? dra grimmaskaftet runt något (så du kan ge eftergift om paniken blir total) och håll henne kort ? eller ha träns på ?

det är ju viktigt att salvan kommer i ögat så ofta som föreskrivs

Jag vet:cry: Har försökt allt..Godis,tvång,brems..you name it..får nog be vet om en penicillin kur istället..

En fråga.
Får hästen smärtstillande?
Vad heter medicinerna som ska hästen ha?

Det brukar alltid vara lite bökigt dom första gångerna om hästen har ont.

Tips:
Om du fuktar dina fingertoppar som skall öppna ögat så behöver du inte trycka i sär ögonlocken..

Innan jag går vidare..
Är det höger eller vänster öga det handlar om?

AM

Hej!
Det är höger öga..Hon låter mig inte komma så nära så jag ens kan ta på ögat.Hon är en ovanligt bestämd häst kan jag tillägga..jag fick henne för 1 1/2 år sen drygt när hon var tre och då var hon helt ohanterad..så bara att lyckas verka henne ordentligt hat tagit typ ett år..Hon får cloromycetin.det är bara en liten infektion så det är inget döds allvarligt. Jag har lyckats få in lite salva några gånger genom att ta det på fingret och sikta för livet=) Hälften hamnar i ansiktet=)

Problemet är att om du har det på fingrarna så för du även in bakterier i hennes öga.

Är hon huvudskygg i övrigt?

För vi har haft både föl och vuxna individer så satt sig på tvären. Men med tålamod och massor med tid och en medhjälpare har det fungerat.
Det handlar inte om hantering utan i stället om förtroende.
Ögon är känsliga saker även när dom är friska.

En håller i grimman på vänster sida.
Medhjälparen ska inte hålla fast och låsa. Inte rycka eller dra. Inte hålla emot om hon lyfter huvudet utan bara hålla tills hon sänker huvudet igen.

Du står rakt framför henne och tar din högra arm. Trär in den i sidostycket på grimman.
Klia lite i pannan med den handen.
Om hon backar så följer du med.

Din vänstra hand har till uppgift att öppna ögat.
Klia lite här och var med den.

Upprepa detta några gånger innan du går vidare.

När hon är avslappnad i detta läge så tar du vänstra handen och stryker
bort pannluggen, smeker över ögat.

Sluta där en stund.

Gå sedan vidare med att försöka öppna det.
Försiktigt. Behövs bara jättelite i ögonvrån.
Vik bara ner lite av den nedre ögonlocken.

Tuben har du i din högra hand.
Dutta bara lite. Beröm och sen morötter.

Det skall vara kul att få ögonmediciner.

Detta TAR TID!!
Och eftersom du använt tvångsmetoder så tar det ännu längre tid.

Man ska inte hetsa upp sig här för då blir det ännu värre.
Har hon sedan ont och inte får smärtstillande så är det ännu svårare.

Du måste helt enkelt börja om.

Allra helst vore det bättre om någon annan försökte.
En lugn människa som inte bråkat med henne förut i detta avseende och som garanterat inte höjer rösten eller blir arg.

Det skall vara lugnt i stallet och hästen skall inte äta. För då rör sig hela ansiktet och då blir det svårare.

Lycka till.

AM

Senast ändrad:

Hon behöver behandling NU och att få det att fungera som du säger så skulle det ta månader innan det fungerade på henne. Jag har gett åtskilliga hästar ögonsalva förut och det även på krångliga hästar.Men aldrig på så här krångliga(..och tro mig..det har inte du heller om du tror att det är så enkelt)Jag är 28 år och har haft hästar hela mitt liv..och den här är en häst som tar enormt mycket tid och tålamod.Hon både bits och sparkas när hon är på det humöret och jag slår henne inte eller brusar upp.Med tvång menar jag att vi har försökt hålla ner hennes huvud.Hon blir hysterisk.Det går inte att avmaska henne heller.det får jag lägga i mat.Det är en häst som har gått dom första tre åren i sitt liv utan någon som helst hantering förutom när gubben gav dom mat och gosade med dom och lät dom göra precis som dom ville.Människor för henne har varit mat och inget annat. Jag gör alltid allt annat i lugn och ro med hästar..har hållt på med NH sen -95,men här gäller det gu att få henne frisk innan det blir kroniskt. Får nog som sagt be vet om en penicillin kur istället och se om det hjälper.

Senast ändrad:

Det jag beskrivit tar inte ett halvår.
Utan man lyckas inom ett dygn och då har man fått på salva i alla fall en gång.

Jag vet att ögonpatienter behöver mediciner omgående.:crazy:
Då det finns skador som kräver behandling varannan timme minst.

Du ska vara glad också att du inte behöver behandla fler gånger än vad du fått föreskrift om.

Jag ville faktist bara hjälpa dig...och jag vet hur det ser ut då dom sätter sig på tvären.
Finns dom som reser rakt upp.

Jaja..du kanske får bättre råd av någon annan.

AM

Nja..jag tycker bara inte att det är så trevligt att bli bemött som en barn unge..vilket tyvärr oxå ofta är fallet när man skriver ngt här på buke.(var lite extra irriterad igår..sorry)
Och ditt råd var jättebra för övrigt..men tyvärr så fungerar det inte alls på min madam..hon är verkligen ett special fall då hon inte är det minsta rädd eller hysterisk egentligen..utan bara inte har lust med det här.Jag har jobbat väldigt nära med den här hästen i snart två år och vet att har man bara lyckats en gång så är det inga problem sen..men det kan ta väldigt lång tid.
Jag hoppas verkligen att det fungerar med penicillin istället:crazy: har inte fått tag i min vet än. Det ser ut som att ögat är mindre irriterat nu i alla fall så det lilla jag har lyckats få in verkar ha gjort verkan i alla fall:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 674
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30