Sv: ögonfel på föl
*KL*
Jag har en häst med ögonproblem. Det är något jag aldrig vill göra om, skulle aldrig köpa en häst som har problem med ögat. Sammanlagt under tre år har jag (utan att överdriva nu alltså!!) pysslat med hans öga i 12 månader. Då har han fått olika salvor (fuchitalmic, kortison, serum, atropin och sedan något mot svamp också men minnet sviker mig). Detta ges mellan 1-8 gånger om dagen beroende på såklart. Min ponny har inte fått någon diagnos, men vi tror att det är herpesvirus han har. Dessvärre får han problemen oftas mitt i vintern vilket gör att vi inte kan ta oss in till klinik för undersökning.
Jag är ganska övertygad om att han har nedsatt syn på ögat, han är ljuskänslig i det ögat och är allmänt känslig i det ögat. Ögat är och framför allt blir ännu mer dimmigt över hela hornhinnan, en ljusgrå/blå fäg.
Sammanlagt har vi lagt ut väldigt många tusenlappar och timmar på problemet. Nu menar inte jag att fölet har samma problem som min, men sålänge han inte är i det akuta skedet (timmarna innan vi sätter in antibiotika (ofta också atropin ganska regelbundet under en/tvådagar sedan nedtrappande) samt butta pga smärtan men också den antiflamatoriska effekten) har han inte ont. Men problemen uppstår hux flux, jag har fått avboka kurser, planera om träningar osv eftersom han inte går att rida pga smärtan och ökad känslighet i ögat eftersom vi nästan varje gång satt in atropin (vidgar pupillen och gör honom mer ljuskänslig).
Jag tycker du ska göra en ordentlig undersökning av hästen, men väljer du att köpa fölet ändå tycker jag du ska fråga dig om du är villig att lägga ner mycket tid och pengar på ett eventuellt problem? Nu behöver det ju inte vara samma som min har dock.