Ögonfärger på katt

K

Keanu

är det någon som vet hur anlagen för ögonfärgerna nedärvs från föräldrarna. Finns det dominanta o recessiva färger, eller är det pälsfärgen som bestämmer ögonfärgen? Tillexempel: jag har en "red silver with white" hane och jag vet inte vilken färg han kommer att få slutligen på sina ögon. Hans pappa har gula ögon o hans mamma har gröna. Är det möjligt att han får orange ögon?

Sv: Ögonfärger på katt

Det finns en bra sida om det här.

Det är inte helt enkelt med ögonfärg. I ditt fall så är nog både gröna och gula/orangea ögon möjliga. Gult för att det rent statistiskt är så himla vanligt ;) och grönt för att mamman är grönögd och din katt är silver (silveranlaget kan göra ögontonen grönaktig sägs det).

Nedärvningen av ögonfärg på katt är väl inte helt kartlagd, men så mycket kan man säga att din katt med gult och grönt på föräldrarna förmodligen hamnar i "det färgområdet". Orange och kopparfärgade ögon är något man måste selektera på och jobba aktivt för att bibehålla.

Det låter som kopparfärgen är recessiv då? men det kanske inte är så enkelt..

Jag skulle tro att det delvis är kopplat till pälsfärgen också, men för att få rena och starka ögonfärger krävs ofta selektiv avel för det. Skulle tro att ögonfärg kanske inte nedärvs enkelt recessivt utan snarare polygent dvs. flera olika gener samverkar.

Jag har fött upp två kattungar som har fått kopparfärgade ögon. Ingen av föräldrarna eller någon mor-/farförälder har haft samma intensiva färg på ögonen. Föräldrarna har haft gulgröna ögon, ganska kalla ögonfärger men ändå fått kattungar med intensivt, varmt kopparfärgade ögon. Honan är svartsköldpadda med mycket rött, en väldigt varm färg så mycket rufism har hon och det kan antagligen påverka ögonfärgen. Hanen i den senare kullen med samma varma kopparfärg är vit och jag vet inte riktigt vilken färg han är under det vita men jag skulle tippa på att han är röd.

Tack för era svar! Så det är inte alls enkelt, jag misstänkte det...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 927
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 187
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Lite inspirerad av färgtråden på häst-avels började jag fundera på det där med hur människor ärver sin ögonfärg och genetiken runt det...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat