Ögondroppar

Ingela_S

Trådstartare
Hur fasen bär man sig åt för att få ögondropparna I ögat och inte överallt vid sidan om?

Fick ordinerat ögondroppar och ögonsalva i en veckas tid till hästen och vete sjutton hur det ska gå till. Ögondropparna kommer ju ta slut på halva tiden om jag ska fortsätta spilla som hittiills. :angel: Har en väldigt bestämd häst som vet precis hur långt upp han kan stäcka huvudet för att jag inte ska nå. Han är kinkig med huvudet i största allmänhet också, det är inte vem som helst som får klappa honom på nosryggen, och avmaskning ska vi inte tala om... :p

Det funkade lite bättre med träns än med grimma på i alla fall. Nån som kan bidra med nåt tips eller råd annars? Välkommen hit och ta över medicineringen helt, den som känner sig manad. :angel: :D

Sv: Ögondroppar

På SLU hade dom en box med sänkbart tygtak.
Jag vet att det kan vara skitsvårt, brukar upplysa om det när jag skriver ut receptet.
PL

aldrig behövt ge hästem min ögondroppar eller dyl, men hon skulle nog vara ganska lätt att ge ändå. Men kan du inte bremsa hästen? eller vrida om överläppen på den? Brukar ju lugna dom?

Good luck!

Nån sån box har vi tyvärr inte i stallet. :p

neywaz: stegen flyttar ju inte när hästen tar ett steg åt sidan... Men jag funderade ett tag på platådojjor. ;) :D

emgard98: Jag har ingen brems, men annars hade det kanske varit ett alternativ. Fast jag skulle behöva extra armar till att hålla... :p Nu ikväll hade jag med pappa till hjälp, och då gick det bra att hålla hästen i grimman bara. Men det blir genast värre när man är ensam.

okej. jo det blir ju lite svårt å både bremsa och a i ögondroppar samtidigt. Finns det ingen som redan är i stallet som kan hjälpa dig då? Eller är du själv varje kväll där? :S
Det går inte lättare om du får hästen mot en vägg eller något så han iaf inte kan flytta sig så mycket? Då är det ju i stort sett bara huvudet du måste försöka få still på.

Måste vara svårt det där. Men, du får kämpa på :) Hoppas du hittar på nå smart sätt =)

Ja, det var ju betydligt lättare när man var två. Salvan ska han ha 3 ggr om dagen, och stallet är bara befolkat på kvällarna. Så de andra två givorna är jag ensam. Jag får testa med att ställa honom mot en vägg imorgon, så ska det nog gå.

Ok, kommer låta jättepatetiskt men ffa, ge det tid. Börja smeka hästen där du får lov att göra det, nosrygg, ganasch, under pannlugg, lugnt, stilla, närma dig ögat, smekande. Flyttar han undan huvudet eller höjer det så börja om där du senast fick röra honom. När du väl kommer till ögat, rör med hela handen runt och över hela ögat tills han låter dig göra det avslappnat. Lär dig att ge det med en hand, alltså hålla upp övre ögonlocket och droppa samtidigt, så du kan hålla stöd i grimman med den andra.

Det är knepigt med ögondroppar men ett par gånger och det får ta tid så blir det lättare. Står du på en pall och tar det lugnt så har du lite marginal på att han höjer huvudet, men gör du det lugnt och stilla bör han åtminstone inte reagera med att gå ifrån dig.

Det här kan få ta 5-10 minuter minst, gärna längre om han nu dessutom är lite rädd om sitt huvud.

Lycka till! :)

Nån sån box har vi tyvärr inte i stallet. :p

neywaz: stegen flyttar ju inte när hästen tar ett steg åt sidan... Men jag funderade ett tag på platådojjor. ;) :D

emgard98: Jag har ingen brems, men annars hade det kanske varit ett alternativ. Fast jag skulle behöva extra armar till att hålla... :p Nu ikväll hade jag med pappa till hjälp, och då gick det bra att hålla hästen i grimman bara. Men det blir genast värre när man är ensam.

Gör en egen!
Jag hade inte heller någon brems men plötsligt behövdes en.. (vid ögon "medicinering".. ;))
Ta ett balsnöre och en helt vanlig sån där hake från en trasig grimma tex.. Knyt snöret i haken och sen är det typ klar :)

Gör som med en valig brems, snurra snöret med snoken i och sen knäpper du fast haken i sidan på grimman!

En enkel nödlösning när man är själv och hästen inte vill samarbeta.. :idea:

Här är en bild till dom som inte förstod min förklaring.
brems.jpg

Vet själv hur jobbigt det är,får kämpa med avmaskningen på min ena häst bara,och kan tänka mig att det skulle vara 10 ggr värre med ögondroppar..

Det funkar inte med brems då?

Edit: såg att du redan fått tips om det.

Pubriacones: Tack för tipset! Får leta upp nån gammal hake och en bit snöre och testa. Han har bara blivit bremsad en gång tidigare i min ägo, det var med en sån brems i metall och då fick veterinären ta ett ögongrepp först för att assistenten skulle få på bremsen. :angel: Men det tål definitivt att testas!

Sörflickan lisa: Avmaskning ska vi inte tala om... :angel:

Inte med min tant helller,fasst hon bara är 154 cm,så blir hon det dubbla när man ska avmaska...:crazy: Sen blir det avmaskningsmedel på henne,på mig och överallt resten i stallet...:rofl:

Unghästen däremot är det inget problem med,han slickar på sprutan efteråt,så puckot tycker väll det är gott..:p

Min grabb är bara 150 cm, men kan bli betydligt större när han vill. Lilla jag (160 cm) når inte så bra då. :angel:

Har slutat med ögondropparna nu och ska bara ge salva. Det har gått kanonbra två gånger idag. :D

Liknande trådar

Hästvård jo, Geysir har spolat sin ena tårkanal och nu ska han få ögondroppar, 2-3 droppar morron å kväll i 5-7 dagar... igår kväll och imorse...
Svar
7
· Visningar
1 735
Senast: skuggi
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
8 086
Senast: moonstruck
·
C
Hästvård Är lite osäker på om inlägget ska vara här eller under hästhantering. Hoppas det blir rätt nu. :) 11-årig fullblodsvalack med svår...
2
Svar
20
· Visningar
6 556
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka