ögon som rinner

Lär absolut vara boven i dramat. Har du tittat på innehållsförteckningen? Gör det och ha i åtanke att hunden är gjord för att äta kött, ben, inälvor och lite vad som helst så länge det är animaliskt...

Spannmålsfritt eller med bara ris som spannmål brukar vara en bra början. Har du minsta möjlighet att ge färskfoder så kolla på det också. Finns mycket bra hundmat att ge, men just Royal Canin är många gånger mer lämplig som föda till en växtätare...

Av de 5 år en veterinär studerar så är EN dag "foderdag". Då diskuteras torrfoder och framförallt vilka specialfoder man ska ge till diverse sjukdomar och problem, inte mycket om vad man ska ge till friska hundar och absolut inte mycket om sådant som inte är torrfoder. Det enda som nämns om färskfoder/barf är att tikar som får färsk mat i någon form under dräktighetstiden får valpar som löper mindre risk att bli allergiska.

Kort sagt är det sällan en bra idé att diskutera foder med veterinärer, de allra flesta har nämligen usel koll på sådant och dessutom får de nästan aldrig rekommendera annat än de sorter de säljer på veterinärklinikerna, hur bra de andra sorterna än kan tänkas vara.

Vi får rekommendera precis vilka foder vi vill, oavsett vilka foder ni kan hitta i våran egen butik. Dessutom säljer vi även på mitt jobb spannmålsfria foder och det finns en del veterinärer som säljer färskfoder. Utbildningen är på 5,5 år och det är inte bara en dag med foderlära...Jag som pluggat utomlands har läst näringslära och fodermedelskunskap i sammanlagt 3 år, med övningar i foderstatsräkning etc. Aldrig har det varit tal om fodermärken och att något skulle vara bättre/sämre än det andra.

Vi får rekommendera precis vilka foder vi vill, oavsett vilka foder ni kan hitta i våran egen butik. Dessutom säljer vi även på mitt jobb spannmålsfria foder och det finns en del veterinärer som säljer färskfoder. Utbildningen är på 5,5 år och det är inte bara en dag med foderlära...Jag som pluggat utomlands har läst näringslära och fodermedelskunskap i sammanlagt 3 år, med övningar i foderstatsräkning etc. Aldrig har det varit tal om fodermärken och att något skulle vara bättre/sämre än det andra.

Samma här, utbildad i Danmark. Kurserna heter dock inte Närings- och foderlära 1, 2, 3, utan är inbakat i de olika kurserna som innefattar både normaltillstånd och sjukdomstillstånd.
Enda om specifika fodermärken vi fått är informations kvällar vissa fodermärken erbjudit, vilka är helt frikopplade från utbildningen.

(Vet dock att det finns vissa kliniker där veterinärerna uppmuntras av ledningen att rekomendera foder från klinikens butik till i princip alla patienter. )

Då är det klar skillnad mot vad mina veterinärvänner (varav en är nyutbildad) säger. Jag har dessutom själv suttit och tittat i anteckningar och papper från deras dag med foderlära och de själva säger att det som de lärt sig om foder, det har de lärt sig på fritiden. Dessutom har de sagt att cheferna verkligen inte skulle bli glada om de rekommenderade någon att köpa ett foder som inte säljs där. En sak om djurägaren frågar "Jag funderar på att ge foder xxx som inte säljs här", men de får inte självmant tipsa om sådana foder.

Det är ju en sälj-grej, som förekommer i många affärer/bolag. På apoteket får de tex gå säljkurser i att lära sig fråga kunden om den inte ska ha x eftersom de köpte y. Samma på elkedjor, köpte en dator och få frågan om du inte ska ha ditt eller datt till också.
Likadant är det nog på många kliniker, man får helt enkelt bara rekommendera det som finns.

Det är ju en sälj-grej, som förekommer i många affärer/bolag. På apoteket får de tex gå säljkurser i att lära sig fråga kunden om den inte ska ha x eftersom de köpte y. Samma på elkedjor, köpte en dator och få frågan om du inte ska ha ditt eller datt till också.
Likadant är det nog på många kliniker, man får helt enkelt bara rekommendera det som finns.

Jag rekommenderar det jag tror på. Oavsett vad någon ledning tycker. Jag jobbar på ett djursjukhus som drivs av ett av de större bolagen, men vi har aldrig fått några direktiv uppifrån vad vi ska rekommendera vid olika tillstånd utan det är upp till oss veterinärer att avgöra.

För nyfikenhetens skull, vad i foder är det som kan göra att ögon rinner?
Det kan vara för lite A-vitamin i fodret. (Kanske någon annan redan svarat på det.) Valpar behöver mer A-vitaminer än vuxna hundar. Googla på Ann-Marie Hammarlunds artikel om A-vitaminets betydelse. Hon anser att det är för lite A-vitamin för valpar i de flesta foder. Häromi säljer hennes AE-olja som man kan ge en tid, men inte jämt eftersom fettlösliga vitaminer samlas i kroppen.
Annars kan det vara någon form av allergi.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
814
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka