Ögon-"problem" på äldre häst

trolltindra

Trådstartare
Hej!
Jag har en 18 årig halvblodsvalack som fått något konstigt runt linsen i ögat. Det ser silverfärgat ut och ser ut som det bruna runt linsen "far in i bakom linsen". Oj, detta var svårt att förklara.
Samtalat med veterinär och vi ger nu teracortil och sen kontroll. Veterinären tror att han kan ha någon typ av irritation i ögat. Inget märkvärdigt flöde eller så från ögan kommer, lite "glägg" har de ju ibland. Men han verkar ha svårt för att se i mörker. Detta problem hade jag även i vårast fast då i ljus att han gick in i väggen i stallet utan att se den. (Eller kanske det är Demens han fått?)

Någon som har haft eller har en häst med liknande problem eller ögon? Hittar inget när jag googlar mer än om starr och det är det inte. Tycker inte att han har någon grå hinna över ögat.

Tacksam för synpunkter och andras erfarenheter.

Förtvivlad uppfödare av gull gubben.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 994
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 523
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 302
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 951
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025