ogillar hoppning/fattar inte?

Aviatrice93

Trådstartare
Moderator får flytta om det ligger fel.;)
Rider just nu min mammas häst, då min står på vila, och har smått börjat att hoppa med henne. Men det verkar som om hon antingen inte tycker om det eller så fattar hon inte hur man hoppar:confused:
Att löshoppa tycker hon är skoj, men när man kommer upp på ryggen så vet hon inte riktigt hur man ska göra.
Det går bättre i vänster varv, fast hon inte kan galoppen i det varvet så bra.:crazy:
I höger så tar hon galoppen men precis innan hindret saktar hon av och går över...jag driver, driver och driver men får ingen fart på henne? För när jag rider cavaletti så spetsar hon öronen och länger på stegen så fint...:)

Tycker hon inte om hoppning eller tycker hon det är svårt. tacksam för tips på vad man kan göra för att underlätta och få henne att tycka det är kul, eftersom att löshoppa är skoj, och att hoppa i skogen..

Lägger in lite bilder i nästa inlägg så ni får en blick hur hon ser ut...

Sv: ogillar hoppning/fattar inte?

Min sist är inte den bästa...:angel:

IMGP0890.jpg

IMGP0847.jpg

IMGP0854.jpg

Och vi har kollat så hon inte har ont, så jag vet faktiskt inte vad det kan vara...:confused::crazy:

Ras? Ålder?

Det är svårare för en häst att taxera ur galopp än ur trav, och travhoppning kräver teknik och styrka på ett annat sätt än hoppning i galopp, så om du inte av någon anledning absolut inte vill att hästen ska hoppa i trav så ser jag ingen nackdel att den gör det. Då kan man istället lägga fokus på bibehållen galopp efter hindret och att hästen ska hålla den tills man bryter av och sedan går på i trav igen. Fixar hästen det på ett bra sätt (eller när den gör det) kan man bygga på med ett hinder till efter och göra studs och på så sätt få in tekniken för hoppning i galopp successivt.

Tycker mer det verkar bero på bristande rutin och säkerhet hos hästen än ogillande och isåfall vill då åtminstone jag låta hästen bygga sitt förtroende i lugn och ro så att den sedan vågar bjuda på hindret.

Okej, nej, jag har inget prblem med att hon travhoppar, men det är ju de att hon hoppar inte, antingen stananr hon och går över(om det går)....:confused:

Hon är ett varmblod på 15 år. Kanske för sent för att börja.
Ska jag prova att ta med ett hoppspö som jag nuddar henne lite lätt med på bogen så hon fattar att hon ska framåt?:crazy:

OK. Jag trodde problemet var att hoppa i galopp, det lät så på första inlägget. Hon saktar alltså av till skritt före hindret oavsett vilken gångart du rider an i? Många vbltravare (antar att du menar det med varmblod, annars får du ursäkta mig) upplever jag har problem med att riktigt veta vilket ben som är i vilket hörn. De springen villigt fram till hindret men sedan vet de inte riktigt om de ska hoppa med fram eller bak först och så saktar de ner så att de hinner göra rätt. Nu låter det ju inte riktigt som att det är erat problem eftersom hästen löshoppar korrekt på bana?

Nästa grej jag tänker på är att den kan ha svårt att hoppa om man "rider ihop" den, har du provat hoppa i väldigt fri form? Högre fart? Känns ofta fel för en själv men kan ibland få till ett "aha" hos hästen.

Jag upplevde själv med min kbltravare att han blev väldigt förvirrad av att byta från trav till galopp och där fick vi skippa alla travbommar tills han "kunde" hoppa, men annars kan man ju testa att lägga ut 6 travbommar och trava över dem för att sedan ta bort bom nr 5 och göra ett stigsprång vid nr 6, med bommar som infångare. Då kan du lägga an spöet när det är dags för språnget och sedan landa och fortsätta i galopp. Om man börjar så lågt att hästen faktiskt kan ta sig över i trav lite knixigt så har man även fått hästen att förstå hur man klarar uppgiften, höj sedan successivt.

Jag upplever också att hästar lär sig av att se andra göra samma sak, om du har någon att rida med kan ni väl turas om med samma övning?

Svårt att komma med bra tips när man inte känner hästen.

Jag, så gott som så saktar hon av, hon får mer fart i vänster och mera bjudning, men i höger blir det motorstopp.
Jag rider inte henne i form alls innan hindret, håller inte på med bettet utan låtar henne sköta det, men ändå så stannar hon, jag ger henne nästan lösa tyglar...
Okej, men då ska jag prova den där övningen, men ska även prova att trava an på ett hinder, landa i galopp och hoppa över nästa, ett studs som du beskrev det.
har tyvärr ingen att rida med, min andra häst vill jag inte hoppa med, men jag ska försöka så gott jag kan:banana:

Tack för tipsen...:bow:

Dessutom har jag inga riktiga hinderstöd, utan får använda andra stöd som hinderstöd, men det ska väl funka ändå?
:confused::crazy:

Jag kör själv med hemmasnickrade hinderstöd och det går hur bra som helst. Hästen lär ju inte veta hur det "borde" se ut :D. En tanke med studsen - det kan ju bli mycket för hästen att se alltihop på en gång så jag brukar själv bygga på väldigt successivt från början, alltså först ett hinder så att jag kan se vart hästen landar, sedan en bom mitt i nästa galoppsprång (tittar på spåren), när det funkar sätter jag dit hinderstöd, höjer sedan till ca 1 dm etc. I låg fart brukar man hamna någonstans på 3 m, närmare än så bör man inte ligga när det är stor häst. Man får tänka på att första gångerna är det mycket för hästen att hålla reda på i huvudet så därför ser jag första 3 tillfällena som lite "nosa på övningen" och efter de 3 gångerna ser jag det lite mer som hoppträning.

Själv har jag en vbltrav/hannoveranarkorsning som först nu vid 10 års ålder fattar hur man egentligen gör för att hoppa och det efter att vi började med skritthoppning! Vi har försökt tidigare i omgångar men utan någon utveckling, men nu hoppar hon studsserier och verkar bara tycka att det är spännande.

Okej, men jag vet inte hur jag ska få henne att svara framåt för skänkel, för om det blir för högt tror jag hon stannar annars hoppar hon på nått sätt och fortsätter i trav, men jag ska prova lägga an spöet och kolla vad som händer. Men jag ska prova mej fram med olika metoder, och hoppas att hon gillar det;)

Åhh, vilken spännande korsning:laugh:
Men tack för alla tipsen så skriver jag snart hur det har gått...:bow::banana:

Det är kanske så att du behöver två olika sorters "uppmuntran", dels spöet på bogen i upphoppet för att uppmuntra galopp (smacka, tjoa, vad som helst men lägg på lite "bus" och beröm jättemycket minsta lilla ansats) men även en "trygghetuppmuntran" i anridningen mot hindret (stadig lugn drivning nästan som klädnypa med ökande tryck med bestämd smackning som extra hjälp).

Prioritetsordning för mig är 1) trygghet 2) galopp. Jag tar hellre en låg oxer som inbjuder till att ta i liite mer än bara trav men som går att klara i trav (exvis kryss med rak bom bakom som längs+ev höjs successivt) och får hästen att tordas gå an på hindret och sedan lägga på lite mer krut på galoppen än att jag går på hårt i anridningen och får en häst där modet sviker i sista sekunden. Min lilla erfarenhet av vbltravare säger mig att de ofta är rädda om sig och därför tvekar om de inte är helt säkra på att de klarar sig igenom utan "buller och bång". Fast å andra sidan har jag sett flera vbltravare hoppa i vansinniga lägen så min erfarenhet kanske inte är representativ... :D. Korta pass, sluta innan hästen misslyckas och gör andra saker mellan passen!

Du kanske också behöver rida tydligare tempoväxlingar i din vanliga ridning för att befästa lydnaden framåt för skänkel?

Kom ihåg också att så länge hon tar sig över oavsett hur finns möjlighet till utveckling, beröm och fortsätt!

Senast ändrad:

Tackar för tipsen, ska rida imorgon och är jättesugen på att prova. :bow:

Ja, jag tror hon behöver lite uppmuntran för att klara det, hon får gärna bralla lite efter, bara att hon har hoppat över, då visar hon ju att det är kul...;)

Du kanske också behöver rida tydligare tempoväxlingar i din vanliga ridning för att befästa lydnaden framåt för skänkel?

Jo, men det är något jag håller på med lite varje gång jag rider, dels för att aktivera bakbenen och få henne alert för skänkeln...:)

Idag har jag ridit och jag vill bara säga att det gick superbra:D Idag fick hon den där viljan att hon vill hoppa, eller iaf lära sig. Hon spetsade öronen och hoppade faktiskt. Kanske inte det elegantaste men ett hopp med både fram-och bakben:bump:
Och det funkade super med spö, jag la på det precis före hindret och hon lyssnade bra och hoppade....:D:banana:

Här kommer lite bilder från dagens pass:
Uppvärmning...
IMGP0907.jpg

Och ett av hoppen:banana: Min sits suger...:crazy:
IMGP0909.jpg

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka